Luonnontieteiden ja matematiikan opetusta ryhdytään kehittämään LUMA2020-ohjelmassa – Keski-Suomen lukiot ja päiväkodit hyvin mukana hankkeessa

Luonnontieteiden ja matematiikan (LUMA-aineiden) opetusta ja oppimista ryhdytään kehittämään uudessa opetus-ja kulttuuriministeriön rahoittamassa kehitysohjelmassa. Mukana ovat LUMA-keskus Suomi ja 11 suomalaisen korkeakoulun verkosto. Tavoitteena on kehittää sekä lasten ja nuorten kouluopetusta varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle että lasten, nuorten ja perheiden vapaa-ajan tiede- ja teknologiakasvatustoimintaa.
Julkaistu
4.11.2019

Ohjelmassa kehitetään myös kasvatus- ja opetushenkilöstön osaamista eri asteilla varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen uusien projektioppimismallien ja käytäntöjen kautta.
LUMA-kehittämistyössä on mukana kaikkiaan yhteensä 161 oppimisyhteisöä. Valtakunnallisesti mukana on formaaleja oppimisyhteisöjä kuten päiväkoteja, kouluja ja ammattioppilaitoksia, mutta myös vapaa-ajan oppimisyhteisöjä kuten harrastuskouluja.
Hankkeen tavoitteena on soveltaa LUMA-oppeja ja toimintamalleja neljässä eri teemassa: ”kestävä kehitys”, ”matematiikkaa ympärillämme”, ”teknologia ympärillämme” ja ”Minun LUMAni”. Ohjelma tarjoaa työkaluja mm. projektioppimisen, laaja-alaisen oppimisen ja oppivan yhteisön tueksi. Samalla tuetaan opettajien työtä uusien opetussuunnitelmien perusteiden toteuttamisessa.

”Hienoa, että niin moni oppimisyhteisö on lähtenyt mukaan kehittämään uutta ja soveltamaan jo tutkimuksellisesti hyväksi todettua. Yhdessä saamme uusia kokemuksia, innostusta ja ideoita LUMA-aineiden oppimiseen ja opettamiseen”, toteaa Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja, professori Jan Lundell Jyväskylän yliopistosta.

”Keski-Suomessa erityisesti päiväkodit ja lukiot ovat aktivoituneet, mikä täydentää mainiosti jo käynnissä olevia LUMA-aktiviteetteja kouluissa ja tukee opettajien jatkuvaa oppimista”, Lundell arvioi.

Koulutuksen tutkimuslaitos mukana arvioimassa tuloksellisuutta

LUMA2020-ohjelmaan liittyy monipuolinen toiminnan ja tuloksellisuuden arviointi, jonka toteuttaa apulaisprofessori Juhani Rautopuron johtama ryhmä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta. Hankkeen alku- ja loppuvaiheissa tehdään laaja tutkimuskysely ohjelmaan osallistuvien peruskoulujen ja toisen asteen koulujen opettajille sekä varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.
Lisäksi vanhempainkyselyllä mitataan tiede- ja teknologiakasvatukseen liittyviä asenteita. Jatkuvan arvioinnin kohteina ovat ohjelman piirissä järjestettyjen tapahtumien osallistujamäärien ja palautteen sekä LUMA2020-verkkosivujen käyttötilastot.

Ohjelmassa kerättyä aineistoa hyödynnetään itse ohjelman arvioinnin lisäksi tieteellisissä tutkimusjulkaisuissa, LUMA-keskus Suomen toiminnan jatkokehittämisessä, opettajankoulutuksen kehittämisessä sekä opinnäytetöissä.

”Koulutuksen tutkimuslaitoksen laaja arvioinnin osaaminen on erinomainen vauhdittaja hankkeelle ja siinä mukana oleville yhteisöille. Arviointi on erittäin oleellinen osa uuden toimintakulttuurin kehittämistä”, toteaa Jan Lundell.

Hankkeessa mukana olevat oppimisyhteisöt hankkeen verkkosivuilla http://2020.luma.fi.

Lämpimät onnittelut kaikille valituille LUMA-oppimisyhteisöille ja antoisaa yhdessä tekemistä, oppimista ja innostusta!

Lisätietoja:
Professori, Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Jan Lundell, Jyväskylän yliopisto, jan.lundell@jyu.fi, puh. 040 744 5270
Projektipäällikkö Oona Kiviluoto, LUMA2020-ohjelma, LUMA-keskus Suomi, oona.kiviluoto@helsinki.fi