Miten yliopistot voivat tukea strategisesti koulutuksen digitalisaatiota

Digi-He-projektissa (Erasmus+) keskusteltiin laajasti strategisista keinoista, millä yliopistot voivat tukea digitaalista oppimista ja opettamista, ja miten yliopistot voivat arvioida digitalisaation edistymistä.
Julkaistu
13.6.2023

Digi-He-projektissa (Erasmus+) keskusteltiin laajasti strategisista keinoista, millä yliopistot voivat tukea digitaalista oppimista ja opettamista, ja miten yliopistot voivat arvioida digitalisaation edistymistä. Projektin aikana Jyväskylän yliopisto esitteli muun muassa keskeisiä digipedagogisia ratkaisuja ja opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointia tukevia käytänteitä. Projektin aikana tuotettiin monia kartoituksia ja raportteja, joihin on koottu eurooppalaisten yliopistojen kokemuksia opetuksen strategisesta kehittämisestä ja itsearvioinnista. Nämä raportit ja kartoitukset ovat vapaasti käytettävissä kaikkien yliopistojen ja yksikköjen opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä. Projektin tuotokset ovat helposti saatavilla loppuraportista ja tarkemmin eri raportteihin voi tutustua alla olevista linkeistä.

Projektin (2020–2022) aluksi kartoitettiin, millaisia vaikutuksia digitalisaatiolla on ollut yliopisto-opetukseen ja mitä haasteita yliopistot ovat kohdanneet viedessään eteenpäin opetuksen digitalisoitumista. Lisäksi koottiin yhteen jo olemassa olevia itsearviointityökaluja, joita yliopistot voivat käyttää strategisen suunnittelunsa tukena.

Projektin pääpaino oli thematic peer learning (TPG) ryhmien työskentelyssä, joista ensimmäinen toteutettiin vuonna 2021 ja toinen vuoden 2022 aikana. Työskentelyyn osallistui eri painotuksilla olevia yliopistoja eri puolilta Eurooppaa ja pandemian vuoksi ryhmien työskentely toteutettiin virtuaalisesti.

Ryhmien työskentelyn kautta pyrittiin löytämään ja kokoamaan yhteen hyviä käytänteitä liittyen valittuihin teemoihin, ja niiden tulokset on koottu raportteihin. Ensimmäisellä kierroksella käsiteltiin yliopistojen kansainvälisten suhteiden digitalisoitumista ja miten sitä voidaan hyödyntää opetuksessa ja opiskelussa, minkä lisäksi koottiin hyviä käytänteitä opetussuunnitelmien tekemisestä ja arvioinnista, sekä organisaation kulttuurista ja strategiasta.

Toisella kierroksella ryhmät keskustelivat opettajien ja opiskelijoiden hyvinvoinnistayhteisopettamisesta ja siitä, millaisia digitaitoja opettajat tarvitsevat voidakseen suunnitella hyviä oppimisympäristöjä.

Digi-He projektissa syntyi myös kolme webinaaria, jotka ovat katsottavissa seuraavista linkeistä. Ensimmäinen webinaari käsittelee organisaatioiden kulttuuria DIGIHE Workshop 1: Developing a high-performance digital education ecosystem , toinen organisaatioiden itsearviointia DIGIHE Workshop 2: Developing a high-performance digital education ecosystem , ja kolmas sitä, miten voidaan suunnitella ja kehittää toimivia oppimisympäristöjä DIGI-HE Workshop 3: Developing a high-performance digital education ecosystem.

Lisätietoja projektiin liittyen antavat: