Movi pilotoi tekoälytekstitaitoihin keskittyvää kurssia – ilmoittaudu nyt!

Tekoälypohjaisten sovellusten yleistyessä on tärkeää ymmärtää, miten niitä käytetään eettisesti, luovasti ja tehokkaasti. Kun tekoälyn tuottama sisältö lisääntyy, on tärkeämpää kuin koskaan suhtautua kriittisesti kohtaamaamme tietoon. Movin uusi Tekoäly opiskelu- ja työelämän tekstitaidoissa -opintojakso keskittyy näihin haasteisiin.
Julkaistu
26.10.2023

Tammikuussa 2024 Movissa alkaa 3–4 opintopisteen opintojakso Tekoälyopiskelu- ja työelämäntekstitaidoissa, jolla tutustutaan tekoälypohjaisiin työkaluihin, kuten ChatGPT:hen. Opintojaksolla käsitellään tekoälyn eettistä käyttöä, teknologian perusteita ja työelämän sovelluksia sekä pohditaan tekoälyn yhteiskunnallisia vaikutuksia. Tällä kurssilla pääsee harjoittelemaan tekoälyn hyödyntämistä käytännössä ja tutkimaan sen vaikutusta koulutukseen, työhön ja yhteiskuntaan. Kurssi soveltuu kaikille tieteenaloille opintojen vaiheesta riippumatta, ja opetuskielinä käytetään englantia ja suomea.

"Me Jyväskylässä olemme edelläkävijöitä tällaisen opintojakson tarjoamisessa kaikille opiskelijoillemme. Meistä jokainen on tekoälyn kanssa tekemisissä tavalla tai toisella, joten on tärkeää ymmärtää sen hyödyllisyys akateemisessa työssä mutta nähdä myös eettinen puoli ja osata käyttää näitä jatkuvasti kehittyviä työkaluja vastuullisesti", sanoo JYU:n koulutuksen strategisen kehittämisen johtaja Peppi Taalas.

Opintojaksolla on kolme opettajaa; Maria Lampinen, Jenny Tarvainen ja Chris Jarvis.

Kieltenopettajana minua kiehtovat mahdollisuudet tehostaa kielenoppimista. Jenny on palkittu kieliteknologi, ja Chris on tutkinut yritysten taloudellisia väärinkäytöksiä. Olemme monipuolinen joukko ja siksi tavoittelemme opiskelijoita eri aloilta", Maria sanoo.

Valmistaudu tekoälyn vallankumoukseen

Opiskelijat ja opettajat tiedustelevat tekoälytyökaluista usein plagioinnin, huijaamisen ja arvioinnin näkökulmasta. On hyvä muistaa, että tekoälytyökaluja voi käyttää eettisesti.

Tekoäly voi auttaa esimerkiksi tutkimus- ja kirjoitusprosesseissa sekä kielen oppimisessa, joihin kaikkiin perehdytään kurssilla.

On tärkeää miettiä, pitäisikö tekoälyä säädellä tai miten sitä pitäisi säädellä, millaisia vaikutuksia sillä on tiedeyhteisöön ja työelämään sekä miten sitä voisi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.

"Haluamme, että opiskelijat ovat valmiita tekoälyvallankumoukseen. Siksi olemme suunnitelleet kurssin niin, että siellä kukin voi työstää itselleen ajankohtaista projektia, kuten kurssi- tai opinnäytetyötä", Jenny tiivistää.

Lisätietoa kurssista Sisu -esitteestä