Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot tärkeitä luistelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä

Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden yhteyttä luistelijoiden kokemaan hyvinvointiin.
- Valmentajan kyky lohduttaa, kannustaa ja pysyä rauhallisena luistelijan tai joukkueen epäonnistuessa ovat tärkeitä tapoja edistää luistelijoiden hyvinvointia, liikuntapedagogiikan opiskelija Anni Holopainen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo.
- Sitä vastoin huutamalla, syyllistämällä ja osoittamalla pettymystä valmentaja voi heikentää luistelijoiden hyvinvointia. Epäonnistuessa luistelijat ovat ymmärrettävästi muutenkin jo pettyneitä eivätkä näin ollen valmentajan tunteenpurkaukset edistä tilanteen käsittelemistä, opiskelija Pauliina Melentjeff jatkaa.
Vuorovaikutustaidoista luistelijoiden kuunteleminen ja tasapuolinen huomioiminen ovat vahvasti yhteydessä luistelijoiden hyvinvointiin. Lisäksi havaittiin, että tarttumalla rohkeasti ongelmiin valmentaja voi edistää luistelijoiden kokemaa hyvinvointia.
- Tulokset ovat tärkeitä huomioiden viime aikojen lisääntyneen keskustelun aiheeseen liittyen. Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat olleet laajasti esillä mediassa ja herättäneet paljon kansallista keskustelua valmentajien vuorovaikutustaitojen merkityksestä ja urheilijoiden hyvinvoinnista, Holopainen muistuttaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että valmentajat hyödyntävät monipuolisesti tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja pitävät niitä tärkeässä asemassa valmennustyössä. Niiden hyödyntämisessä sekä valmentajien tietämyksessä tunne- ja vuorovaikutustaidoista on kuitenkin osittain puutteita ja ristiriitaisuuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää muodostelmaluisteluvalmennuksen kehittämisessä lisäämällä koulutusten avulla valmentajien tietoutta tunne- ja vuorovaikutustaidoista sekä niiden yhteydestä luistelijoiden hyvinvointiin. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa samankaltaisissa urheilulajeissa, kuten joukkuevoimistelussa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa 2019 ja helmikuussa 2020. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea suomalaista muodostelmaluisteluvalmentajaa, jotka toimivat SM-juniorijoukkueiden vastuuvalmentajina sekä tehtiin kysely heidän valmentamilleen luistelijoille. Luistelijoita tutkimukseen osallistui 59 ja he olivat iältään 15–19-vuotiaita.
Alkuperäisjulkaisu:
Holopainen, A. & Melentjeff, P. 2020. Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ja niiden yhteys luistelijoiden kokemaan hyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69292
Lisätietoja:
- Anni Holopainen, anni.holopainen@outlook.com
- Pauliina Melentjeff, pauliina.melentjeff@hotmail.com