
Lukuisissa kansainvälisissä koulutusraporteissa ja -käytänteissä on viime aikoina korostettu opettajien toimijuuden merkitystä koulun kehittämisessä. Opettajat käsitetään aktiivisiksi toimijoiksi, jotka tulkitsevat ja toteuttavat luovasti kansallista opetussuunnitelmaa luokissaan ja edistävät näin oppilaiden toimijuutta.
Wook Namgung vastaa tutkimuksessaan siihen, miten opettajat tämän opettajien toimijuutta korostavan koulutussuuntauksen kokevat. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja ympäröivien koulutuksellisten ekosysteemien välistä vuorovaikutusta korealaisessa kontekstissa. Tätä aihetta on tutkittu vain vähän aiemmissa tutkimuksissa.
Ekologiseen näkökulmaan nojautuen väitöskirjassa esitetään, että opettajat ovat dynaamisessa ja monimuotoisessa vuorovaikutuksessa erityyppisten tilallisten ja ajallisten ympäristöjen kanssa toimijuutensa toteuttamiseksi. Tulokset osoittavat myös, että opettajan toimijuutta legitimoidaan kolmella eri tasolla: yksilöllisellä, kollegiaalisella ja sosiokulttuurisella.
Väitöskirja korostaa opettajien toimijuuden merkitystä opettajankoulutuksessa ja tarjoaa opetusviranomaisille ja koulujen johdolle tietoa, jota voidaan käyttää opettajien toimijuutta helpottavien opetuksellisten ekosysteemien edistämisessä. Lisäksi väitöskirja osoittaa, että opettajan toimijuuden käsitteen tutkiminen ja kehittäminen erilaisessa kulttuurisessa ympäristössä, kuten Etelä-Koreassa, on arvokasta.
Wook Namgungin väitöskirjan "An ecological approach to teacher agency in the Korean context: teacher legitimation in synchronic and diachronic environments" julkinen väitöstilaisuus järjestetään 2.2.2024 klo 12.00 Seminaarinmäellä salissa H320. Vastaväittäjänä toimii yliopistolehtori, tohtori Aisling O'Boyle (Queen's University Belfast, UK) ja kustoksena yliopistonlehtori, tohtori Josephine Moate (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilasuuden kieli on englanti.
Wook Namgung valmistui Korean kansallisesta kasvatustieteellisestä yliopistosta (Etelä-Korea) vuonna 2008. Vuonna 2016 hän suoritti maisterintutkinnon Jyväskylän yliopistossa kasvatustieteen kansainvälisestä maisteriohjelmasta (EDUMA). Väitöskirjatutkimuksen hän aloitti Jyväskylän yliopistossa vuonna 2017.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92934.
Lisätietoa: Wook Namgung, ngwook00@gmail.com