Opiskelijoiden mielenterveysviikkoa vietetään 7.–13.4.2025
Tämän vuoden kampanjan teeman avulla on tarkoitus nostaa esiin opiskelijoiden ääntä: mitkä asiat tällä hetkellä tukevat tai toisaalta kuormittavat mielenterveyttä ja jaksamista?
Mielenterveysviikon tapahtumia
YTHS järjestää viikon aikana kaksi eri webinaaria. Terveyden tietoisku sosiaalisesta jännittämisestä on tiistaina 8.4. klo 14.30. Mielenrauhaa sosiaaliseen ahdistukseen -webinaarista torstaina 10.4. klo 14. saat tukea ja neuvoja, jos sosiaaliset tilanteet tuntuvat ahdistavilta. Tilaisuuden pääpuhuja on kouluttajapsykoterapeutti ja tietokirjailija Maaret Kallio. Lue myös Maaret Kallion blogiteksti aiheesta!
Ylioppilaskunta JYY järjestää tiistaina 8.4. klo 11.30–13 Ylistöllä kampuspäivän ja Kahvia ja keskustelua -kahvihetken. Tervetuloa nauttimaan kahvia tai teetä ja kertomaan kuulumisiasi! Kuulumisesi voit jättää viikon aikana voit myös JYYn kuulumisboxiin, jonka löydät Ylistön kahvihetken lisäksi Ilokiven aulasta.
Nyyti ry järjestää viikon aikana mm. Mitä kuuluu, sateenkaariopiskelija? -webinaarin torstaina 10.4. klo 08.30–09.15 ja NyytinChatin aiheella Kirjolla opinnoissa torstaina 10.4. klo 17–19. Nyytin sivuilla kannattaa käydä tutustumassa muuhunkin chat-, verkkoryhmä- ja webinaaritarjontaan.
Tukea arjen haasteisiin Student Life -palveluista
Student Life on Jyväskylän yliopiston toimintamalli opiskelukyvyn tukemiseksi. Sen kautta saat ohjausta ja apua nopeasti ja yksilöllisesti. Tukea on tarjolla matalan kynnyksen verkko-ohjelmista aina henkilökohtaiseen keskusteluapuun.
Student Lifen tarjoama tuki voidaan esittää kolmiportaisena mallina. Suurin osa opiskelijoista hyötyy ja saa apua kahden ensimmäisen portaan tuella (perus- ja täydentävä ohjaus). Kolmannen portaan palveluissa (tehostettu ohjaus) tarjotaan opiskelijoille tehostettua ja kohdennettua tukea. Perusohjauksen palvelut on tarkoitettu kaikille perustutkinto-opiskelijoille. Täydentävään ohjaukseen hakeudutaan oma-aloitteisesti. Tehostettuun ohjaukseen voit päästä täydentävän ohjauksen kautta.