Opiskelun palvelupiste -tiimi tukenasi opintojen eri vaiheissa

Syksy on pyörähtänyt vilkkaana käyntiin koulutuspalveluiden Opiskelun palvelupiste -tiimissä, joka aloitti toimintansa alkuvuodesta. Mutta millä tavoin opiskelijapalveluita on lähdetty kehittämään? Lue tiimistä, yhteydenottokanavista ja ensimmäisistä kehitysaskelista tästä jutusta!
Näihin kasvoihin voit törmätä opiskelun palvelupisteellä. Kuvassa vasemmalta oikealle Ida Halme, Mirve Pynnönen, Roosa Kaipainen, Henrik Puttonen ja Mari Luokkamäki. Kuvasta puuttuvat tiimiläiset Sini Viander, Sinikka Juntunen ja Anni Räsänen.
Julkaistu
7.11.2022

Jyväskylän yliopistossa aloitti tammikuussa kahdeksanhenkinen Opiskelun palvelupiste -tiimi. Uutta verrattuna aiempaan on se, että yksi ja sama tiimi tarjoaa opiskelijapalveluita sekä yliopiston tutkinto-opiskelijoille että jatkuvan oppimisen opiskelijoille. Uuden tiimin tavoitteena onkin tarjota entistä parempaa neuvontaa ja ohjausta kaikille yliopiston opiskelijoille.

Tavoitteena sujuva ja yhtenäinen asiakaspalvelu

Reilussa puolessa vuodessa tiimi on saanut jo paljon aikaan. Elokuussa otettiin käyttöön kaikille opiskelijoille yhteinen palvelupuhelinnumero, 029 441 8080, jonne voit soittaa kaikissa yleisissä opiskeluusi liittyvissä kysymyksissä. Puhelinpalveluajat (arkisin klo 12–15) ovat yhdet ja samat riippumatta siitä, mitä opiskelet.

Elokuussa tiimi avasi myös fyysinen palvelupisteen Lähde-kirjaston tilaan B154. Palvelupiste on auki tiistaisin klo 10–12 ja torstaisin klo 12–14. Tervetulleita käymään ovat ihan kaikki opiskelijat – aiemmin esimerkiksi avoimen yliopiston opiskelijoille ei juurikaan mainostettu mahdollisuutta tulla käymään paikan päällä. Samoina kellonaikoina Lähteellä palvelee myös kv-palveluiden asiakaspalvelupiste.

Opiskelun palvelupisteellä voit käydä kysymässä apua esimerkiksi TE-toimiston lomakkeiden täyttämiseen tai yleisiin opiskeluun liittyviin kysymyksiisi. Asiointipistettä pilotoidaan tämä syksy ja kokemusten pohjalta päätetään, jatketaanko samalla tavalla myös kevätlukukaudella.

Sähköisten kanavien rooli korostuu jatkossakin

Sähköinen HelpJYU-palveluportaali on pääasiallinen yhteydenottokanava monissa opiskelijoiden yleisneuvontaa ja ohjausta koskevissa kysymyksissä. Sen kautta voit lähettää kysymyksen opiskelijan palveluihin sähköisesti Palvelut ja neuvonta -kohdasta. HelpJYU-pyyntöösi saat vastauksen tyypillisesti parin päivän sisällä. HelpJYU:sta löydät myös ohjeita tyypillisimpiin avoimen yliopiston opiskelua koskeviin kysymyksiin.

Jatkossa HelpJYU:n käyttöä on tarkoitus laajentaa entisestään koko koulutuspalveluissa entisestään, sillä tavoitteena on korvata erilaiset roolipostilaatikot HelpJYU:n lomakkeilla ja näin tehdä asiakaspalvelusta vielä aiempaa sujuvampaa. Jatkossa sinun ei siis enää tarvitse tietää, kuka osaisi vastata kysymykseesi parhaiten tai kehen sinun tulisi olla yhteydessä, koska viesti ohjautuu HelpJYU:sta suoraan oikealle henkilölle.

Osa asiakaspalvelua on myös viime vuonna käyttöönotettu Minerva-chattirobotti, joka osaa vastata jo varsin laajasti tutkinto-opiskelua koskeviin yleisiin kysymyksiin. Tavoitteena on, että Minerva pystyisi jatkossa vastaamaan paremmin myös hakijoiden ja muiden jatkuvan oppimisen opiskelijoiden kysymyksiin.