Oppimissprintti kokosi urheiluvalmennuksen osaajat kehittämään valmentajien työssä oppimista
JOUVA-hankkeen järjestämä kuusiviikkoinen valmentajien työssä oppimisen oppimissprintti kokosi yhteen yli 100 urheiluvalmennuksen ammattilaista. Osallistujajoukosta löytyi niin valmentajien työnantajia, valmennuskoulutuksen järjestäjiä kuin itse valmentajiakin. Osallistujat syventyivät valmentajien työssä oppimisen haasteisiin ja työssä oppimisen uusimpaan keskusteluun, jakoivat aiheeseen liittyvää osaamistaan, sekä kehittivät yhdessä ratkaisuehdotuksia keskeisiin haasteisiin. Keskiössä oli yhteisen ymmärryksen lisääminen valmentajien työssä oppimisesta sekä jatkokehitystarpeiden tunnistaminen.
Oppimissprintti sai alkunsa tarpeesta vahvistaa valmentajien työssä oppimisen tukemista. Työssä oppimisen merkitys korostuu työelämässä, ja myös urheiluvalmennuksen alalla tarvitaan lisää osaamista aiheesta. Yritysmaailmassa edelläkävijät panostavat työntekijöiden oppimiseen, sillä henkilöstön osaaminen on keskeinen kilpailutekijä. Samaa ajattelua halutaan vahvistaa myös urheiluvalmennuksen parissa. Alan korkea osaamisvaatimustaso edellyttää sekä laadukasta koulutusta että laadukasta työssä oppimista, jotta alalla voidaan vastata sille asetettuihin toiveisiin ja vaatimuksiin.
Oppimissprintti toteutettiin Fast Expert Teams (FET) -menetelmällä, jossa kootaan erilaista osaamista omaavia henkilöitä väliaikaisiin asiantuntijatiimeihin. Osallistujat saivat valita tiiminsä kolmesta teemasta: valmentajan työn suunnittelu oppimisen näkökulmasta, valmentajan ja työnantajan roolit ja vastuut sekä tiimit ja verkostot valmentajan työssä oppimisen tukena. Työskentely eteni kuuden viikon ajan viikoittaisten vapaaehtoisten Teams-kokoontumisten ja aikaan sitomattoman Howspace-alustalla työskentelyn yhdistelmänä.
Oppimissprintin aikana työssä oppimisen teema herätti suurta kiinnostusta. Keskeinen havainto oli, että valmentajien työssä on jo runsaasti oppimista tukevia elementtejä, kuten valmentajien ja asiantuntijoiden moniammatillista yhteistyötä ja vertaisoppimisen käytäntöjä. Keskusteluissa nousi esille oppimisen reflektoinnin merkitys. Jotta työssä koettu muuttuu osaamiseksi, on tärkeää pysähtyä reflektoimaan työtä ja työssä opittua säännöllisesti. Oppimista tukevien käytäntöjen ottaminen entistä suunnitelmallisemmin osaksi valmentajien työtä ja työnantajan rooli osaamisen kehittämisen tukemisessa nousivat myös esiin merkityksellisinä asioina.
Osallistujat kokivat FET:n fasilitoidun yhteiskehittämisen hyödylliseksi ja toimivaksi. Erityisesti arvostettiin sitä, että keskusteluista ja muusta työskentelystä tehtiin yhteenvetoja, joiden pohjalta työskentelyä voitiin jatkaa seuraavalla viikolla. Jaetun ymmärryksen tiivistäminen ja keskustelujen yhteen sitominen nähtiin tärkeinä. Myös oppimiskahvit, joissa käsiteltiin valittua aihetta alustuksen ja keskustelun kautta, saivat kiitosta.
Oppimissprintin materiaali jää saataville JOUVA-hankkeen Howspace-sivulle, mistä löytyy myös paljon muuta jatkuvaa oppimista tukevaa materiaalia. Vaikka sprintti on ohi, voi siihen edelleen ilmoittautua, jolloin pääsee tutustumaan käytyyn keskusteluun ja niistä luotuihin yhteenvetoihin. Ilmoittautumalla pääsee myös mukaan elokuussa järjestettävään yhteenvetotilaisuuteen, jossa esitellään sprintin keskeisimpiä havaintoja ja johtopäätöksiä. Ilmoittautumiseen ja hankkeen Howspace-sivulle pääsee Ilmoittautuminen | JOUVA-hanke
Oppimissprintin tuloksista kootaan osallistuneiden toiveiden mukaisesti ytimekkäitä huoneentaulumaisia tiivistelmiä valmentajien, työnantajien ja muiden valmennuksen parissa työskentelevien tueksi. Lisäksi tuloksia hyödynnetään alkusyksyllä julkaistavassa valmentajien työssä oppimisen raportissa. Tuloksia analysoidaan kesän aikana tarkemmin, jotta ne voivat ohjata jatkotoimenpiteiden ja tulevien kehitystarpeiden paikantamista. Havaintoja ja heränneitä kehitystarpeita tullaan viemään osaksi valtakunnallista urheiluvalmennuksen kehitystyötä.