Orientaatiota kehitetään opiskelijan ääntä kuunnellen
Orientaatiokyselyyn vastasi 803 syksyllä 2021 aloittanutta opiskelijaa. Vaikka reilu kolmannes ei ollut päässyt opiskelemaan ensisijaiseen hakuvaihtoehtoonsa, vastaajista lähes 90 % kertoi olevansa tyytyväinen vastaanottamaansa koulutuspaikkaan. Vastaajat kuvasivat tyytyväisyyttään mm. seuraavasti:
“Vastaanottamani paikka oli myös todella mielenkiintoinen vaihtoehto, ja hain vain sellaisiin kohteisiin, jotka kiinnostivat aidosti. Vastaanottamani paikka osoittautui itse asiassa mielenkiintoisemmaksi vaihtoehdoksi kuin ensisijainen toiveeni.”
“Tähän mennessä kaikki tuntuu hyvältä, ns. napsahtanut elämä kohdalleen. Lisäksi olen unelmoinut tästä koulupaikasta joten unelmia toteuttaessa.”
Opintojen alkuun oli saatu eniten tukea opiskelukavereilta sekä ystäviltä ja perheeltä, mutta myös hops-ohjaajalta ja opiskelijatutoreilta. Suurin osa vastaajista oli kokenut henkilökunnan antaman hops-ohjauksen sekä opiskelijatutoroinnin hyödylliseksi. Opintojen alun tuen näkökulmasta kaikkien hyödyllisimmiksi oli koettu erilaiset opintojen käytänteisiin perehdyttävät tervetulokirjeet, uuden opiskelijan käsikirja sekä mobiilisovellus MyJYU.
- Myös ainejärjestön tapahtumat olivat neljän hyödyllisimmäksi koettujen asioiden joukossa, mikä kertoo opiskeluyhteisön ja vertaisopiskelijoiden tärkeydestä, toteaa erityisasiantuntija Leena Penttinen koulutuspalveluista.
Opiskeluyhteisöllä ja siihen kuulumisen kokemuksilla on tutkimuksissa todettu erityisen merkittävä rooli opintopolun hyvällä alulle. Yli 90 % vastaajista koki kuuluvansa yliopistoon ja moniin opiskeluun liittyviin ryhmiin. Toisaalta yli puolet vastaajista kertoi kokeneensa ajoittaista yksinäisyyttä ja opintojen aloittaminen oli lisännyt yksinäisyyden kokemusta kolmanneksella. Lähes puolella vastaajista yksinäisyyden kokemukset eivät olleet kuitenkaan heijastuneet opiskeluun. Huolestuttava sen sijaan on se, että neljännes vastaajista arvioi yksinäisyyden kokemusten vaikuttaneen kielteisesti opiskeluun.
Poikkeuksellisen korona-syksyn vaikutukset olivat vaihtelevia: vaikka 60 % koki koronan haitanneen opintojen aloittamista, mutta 30 %:lla koronalla ei ollut ollut vaikutuksia. Koronan tuoma etäopiskelun joustavuus oli toisille sopinut hyvin, mutta monella itsenäisyys ja yksinäisyys oli haastanut opintojen arjen rytmittämistä sekä opiskelutaitoja, kuten seuraavissa vastauksissa kuvataan:
“Etäkurssit, joissa ei liveluentoja, ovat kauhean raskaita tehdä yksin”
“On tarvittu enemmän itsenäisyyttä ja itseohjautuvuutta”
Koronan kielteiset vaikutukset näkyivät erityisesti opiskelun monimuotoisen “sosiaalisen infrastruktuurin” muutoksena kampuksen hiljentyessä. Eräs vastaaja tiivisti kokemusta osuvasti: “Tavallinen opiskelijaelämä on jäänyt kokematta”
Vastaajista kaksi kolmasosaa piti poikkeuksellisen aloituksen verkko-opetusta laadukkaana. Opintojen hyvän alun kivijalkana näyttäytyvät ensimmäiset kurssit ja niihin liittyvät oppimiskokemukset. Ensimmäiset opintojaksot olivatkin olleet mielenkiintoisia suurimman osan mielestä (84 %).
- Ilahduttavaa on se, että lähes 80 % vastaajista koki henkilökunnan olevan helposti lähestyttävää. Hieman tätä vähemmän eli kaksi kolmasosaa arvioi opettajien olevan myös helposti tavoitettavissa, pohtii Leena Penttinen.
“Opetus on ollut hyvää tai erinomaista kursseilla, joille olen osallistunut. Opettajiin on saanut tarvittaessa yhteyden helposti ja he ovat olleet avuliaita.”
Suurin osa vastaajista näyttäisi tietävän, mistä hakea apua ja noin kaksi kolmasosaa arvioi opinto-ohjausta ja tukea olevan helposti saatavilla. Oppimisen ja opiskelun ohjauksen kehittämisen kohteita kuvaa kuitenkin se, että vain runsas puolet oli kokenut opetusmuotojen tukevan oppimistaan ja vajaa puolet oli saanut tukea oppimiseen verkossa.
Tammikuussa aloittaneiden kyselyn tulokset vahvistivat syksyn kyselyyn vastanneiden kokemuksia. Molempien orientaatiokyselyn pohjalta oli tunnistettavissa monia kehittämiskohteita, joihin on tartuttu JYUStart-projektissa tulevan syksyn aloittajia ajatellen.
JYUStart on keväällä 2020 alkanut kolmevuotinen orientaation kehittämisprojekti, jossa työ tehdään uuden opiskelijan käsikirjan, MyJYU:n, orientaatiokäytänteiden, preorientaatiokurssin ja viestinnän parissa. Yhtenä kehittämiskohteena ovat yliopiston palveluyksiköiden pop up -messut, jotka joudutaan ensi syksyltäkin perumaan viime vuoden tavoin. Kokonaisvaltainen työ kohdistetaan sekä suomalaisiin että kansainvälisiin opiskelijoihin.
- Opiskelijoiden hyödylliseksi kokemaa MyJYUa kehitetään edelleen. MyJYU:ssa sen käytettävyys myös kansainvälisten opiskelijoiden hyödynnettäväksi on nyt työn alla, JYUStart-projektia luotsaava Riitta Miettinen kertoo.
- Kyselyt osoittavat tutoroinnin tärkeyden ja JYUStart-projektissa tutorointi on otettu omaksi kehittämiskohteekseen osana kokonaisuutta. Maisteriopintoja tekevätkin kaipaavat apua opintojen aloittamiseen. Myös avoimen väylän kautta tulevien uusien opiskelijoiden alku on huomioitava nykyistä paremmin, erityisesti heidän määrän kasvaessa. Näiden parantamiseksi tutoroinnin kautta teemme nyt työtä, Riitta Miettinen toteaa.
JYUStartin toisessa vaiheessa painopiste onkin yhä vahvemmin monimuotoisissa opintojen aluissa. Jatko-opiskelijoille esimerkiksi kohdennetaan yhteistä viestintää ja heidät muun muassa toivotetaan tervetulleiksi yliopistoon jatko-opiskeluun kohdennetulla videolla perustutkinto-opiskelijoiden tervetuloa-videon tavoin.
Lisätietoja:
Riitta Miettinen, koulutuspalvelut riitta.a.miettinen@jyu.fi
Leena Penttinen, koulutuspalvelut leena.penttinen@jyu.fi