Perinteet ja korkeatasoinen tutkimus siivittävät opettajien koulutuksen laaja-alaista kehittämistä

Laaja-alainen opettajien koulutus on yliopistomme perinteikäs ja kansallisesti tunnustettu vahvuus. Yliopiston strategisena tavoitteena on edelleen vahvistaa asemaamme opettajien koulutuksen valtakunnallisessa kehittämisessä.
Julkaistu
26.5.2021

Keväällä 2020 tavoitetta edistämään perustettiin OPTUKE-hanke, jossa paneudutaan opettajien koulutuksen ja tutkimuksen kehittämiseen. Yliopistomme arjessa hanke haluaa olla innostamassa ja tukemassa opettajien koulutukseen liittyvää tutkimusta ja luomassa tilaa keskusteluille ja vuorovaikutukselle yli tiedekunta-, laitos- ja oppiainerajojen. Hanketta johtava koulutuksen vararehtori Marja-Leena Laakso näkee hankkeen yliopistollemme strategisesti erittäin tärkeänä.

"Olemme ainoa yliopisto, jonka painoaloissa ovat oppiminen ja opettaminen. Lisäksi meillä kuudesta tiedekunnasta viidessä on opettajien koulutusta ja kuudes tiedekunta, Kauppakorkeakoulu toteuttaa yhdessä Koulutuksen tutkimuslaitoksen kanssa valtakunnallista tehtävää koulutuksen taloustieteessä”, Laakso toteaa.

”Kun tähän kokonaisuuteen yhdistää vahvat perinteemme opettajien koulutuksessa, kansainvälisesti erittäin korkeatasoisen tutkimuksen sekä opetus- ja koulutusalan kehitykseen sitoutuneet ja työstään innostuneet ihmiset, on selvää, että Jyväskylän yliopistolta voi odottaa edelläkävijyyttä sekä valtakunnallista kärkiasemaa opettajien koulutuksen tutkimusperustaisessa uudistamisessa.”

Hankkeessa tullaankin kehittämään ja rakentamaan myös kansallista yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyöverkostoa. Kansallinen yhteistyöverkosto (KOPTUKE) panostaa erityisesti opettajien koulutusten vaikuttavuuden tutkimukseen ja pyrkii vahvistamaan siihen kytkeytyvän huippututkimuksen edellytyksiä. Tavoitteena on luoda vahvoja yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tutkimusverkostoja opettajienkoulutuksen alueelle.

Aineenopettajakoulutuksen kehittämistä viiden tiedekunnan voimin

Hankkeen tähtäimessä on myös aineenopettajakoulutuksen kehittäminen ja siihen liittyvän tutkimuksen vahvistaminen yliopistomme viiden tiedekunnan yhteistyönä. Yliopistomme tavoittelee aineenopettajuuden tutkimuksessa johtavaa kansallista asemaa, jonka tutkimus on korkealaatuista, monitieteistä ja tutkimusaluetta uudistavaa, sisältää oppiainerajat ylittäviä avauksia ja on perustana aineenopettajakoulutuksen opetukselle.

Tiedekuntien välisen yhteistyön kehittämiseksi ja tiivistämiseksi JYU:ssa on perustettu Aineenopettajakoulutuksen yhteistyöryhmä. Ryhmän puheenjohtaja, humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan koulutuksesta vastaava varadekaani Anne Pitkänen-Huhta arvostaa visionääristä ja sitoutunutta otetta, jolla tiedekuntien aineenopettajakoulutuksesta vastaavat toimijat ovat lähteneet uudistamaan opettajien koulutusta sekä siihen liittyvää tutkimusta.

”Yliopistomme aineenopettajakoulutuksen ytimessä ovat tulevaisuuden oppiminen ja muuttuva opettajuus sekä kestävän kehityksen tavoitteet”, Pitkänen-Huhta tiivistää.

Yliopistossamme on mahdollista kouluttautua kasvatusalan asiantuntijaksi varhaiskasvatuksen, luokanopettajan, erityisopettajan, aineenopettajan ja aikuiskouluttajan työtehtäviin sekä hankkia yliopistopedagogista osaamista. Lisäksi yliopisto tarjoaa opintoja myös muille koulun arjen tärkeille toimijoille, kuten opinto-ohjaajille, rehtoreille, psykologeille sekä sosiaalityöntekijöille.

Jyväskylän yliopiston kasvatustieteet ovat sijoittuneet erinomaisesti kansainvälisissä vertailuissa. Vuoden 2021 Shanghai Rankingin kansainvälisessä yliopistovertailussa JYU:n kasvatustieteet olivat sijalla 40. Tällä sijoituksella JYU on paras pohjoismainen ja kuudenneksi paras eurooppalainen korkeakoulu.

Lisätietoa hankkeesta:

Riitta-Leena Metsäpelto, projektipäällikkö
riitta-leena.metsapelto@jyu.fi, puh. +358 40 805 3349

Hankeen verkkosivut: https://www.jyu.fi/fi/koulutus/optuke