Tohtorikoulutuspilotin hakuun tuli yli 1100 hakemusta

Hakemuksia 85 tehtävään tuli yhteensä 1143. Eniten kiinnostivat Kestävyysmurros ja Hiukkas- ja ydinfysiikan tutkijakoulu -pilotit, joihin tuli 190 ja 185 hakemusta. Hiukkas- ja ydinfysiikan tutkijakoulu on Jyväskylän yliopiston koordinoima pilotti. Eniten hakemuksia yhtä tehtävää kohden keräsi Kierto- ja biotalouden materiaalien tohtorinkoulutusverkosto CIMANET, jossa oli haettavana yksi tehtävä, johon hakemuksensa jätti 85 hakijaa.
"Kaikkien pilottien hakijamäärät ovat yllätyksellisen suuria, mikä viittaa vahvoihin verkostoihin ja hyvin onnistuneeseen markkinointiin. On toki huomioitava, että samat hakijat ovat mahdollisesti hakeneet useaan yliopistoon. Nyt pilottien toimijoilla on edessään iso urakka tohtorikoulutettavien valinnassa”, vararehtori Henrik Kunttu toteaa.
Tohtorikoulutuspilotti 2024–2027 on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama tutkijankoulutuksen laajennus. Valtakunnallisen tohtorikoulutuspilotin tavoitteena on uudistaa ja laajentaa tohtorikoulutusta kestävästi niin, että se vastaa entistä paremmin yhteiskunnan ja työmarkkinoiden tarpeisiin ja vahvistaa osaltaan Suomen kansainvälistä kilpailukykyä ja osaamisen huoltovarmuutta. Samalla luodaan edellytyksiä tutkitusta tiedosta nouseville innovaatioille.
Jyväskylän yliopistolle on myönnetty yhteensä 85 väitöskirjatutkijan tehtävää kymmenessä alakohtaisessa tohtorikoulutuspilotissa, jotka toteutetaan useamman yliopiston muodostamissa konsortioissa kolme ja puolivuotisen rahoituskauden aikana 1.8.2024-31.12.2027.
Tohtorikoulutuspilotin tavoitteena on lisätä huippuosaajien eli tohtorin tutkinnon suorittaneiden määrää Suomessa. Alakohtaisissa piloteissa luodaan tohtorikoulutukseen uusia käytänteitä, jotka mahdollistavat väitöstutkimuksen valmistumisen kolmessa vuodessa ja tukevat valmistuneiden tohtoreiden työllistymistä laajasti niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille.
Myös yliopiston jatko-opinto-oikeuden haussa huhtikuussa nähtiin ennätysmäärä hakemuksia, 302 kpl. Jyväskylän yliopiston tohtoriopinnot kiinnostavat siis laajasti.