Työn merkityksellisyyden pysäkki - jakso 9
Tervetuloa tutustumaan työn merkityksellisyyden eri puoliin. Tässä podcastissa kohtaamme ihmisiä, joille työllä on merkitystä ja imua. Mukana on ihmisiä eri aloilta ja kohtaamillamme ihmisillä on myös erilaisia työn merkityksen lähteitä. Podcast liittyy Meanwell-tutkimukseen, jossa tutkitaan työn merkityksellisyyden lähteitä.
Jarkko: Kerro, kuka olet ja missä työskentelet?
Jukka: Nimeni on Jukka Saarikorpi ja työskentelen Weekendbee Oy:ssa. Weekendbee on vastuullisten urheiluvaatteiden ja ulkoiluvaatteiden verkkokauppa. Toimitaan osoitteessa weekendbee.com.
Jarkko: Kuinka päädyit tähän työhön?
Jukka: Työhön päädyin.. Työ on työ ja oikeastaan yritys ja koko idea on minun ja vaimoni yritys. Myöskin työ on hyvin pitkälti yrittäjän työtä. Weekendbee perustettiin noin viisi vuotta sitten. Oikeestaan siinä oli pidempiaikainen breikki kokonaan työelämästä. Mietittiin sitten, mitä voitaisiin lähteä tekemään vaimoni kanssa. Ja päädyttiin sitten, et verkkokauppa nimenomaan vastuullisuuden ja vastuullisten urheilu- ja ulkoiluvaatteiden parissa yhdistää aika hyvin meidän kummankin parhaat osaamisalueet ja me pystytään sitä kaksisteen lähteä pyörittämään. Meidän myöskin taustat on hyvin pitkälti tältä alalta niin me pystyttiin yhdistämään tähän monta erilaista juttua.
Jarkko: Minkälaisia taustoja teillä sitten on? Minkälaisia koulutuksia tai aikaisempia töitä teillä on?
Jukka: Mä oon koulutukselta tuotantotalouden diplomi-insinööri ja olen työskennellyt IT-alalla. Oikeastaan myös yrittäjänä useamman vuoden ennen tätä yritystä. Sitten sen lisäksi minulla on ollut vähän teknistaloudellinen markkinatausta. Että yhdistän vähän tekniikkaa, taloutta ja myöskin netti ja netissä tapahtuva kauppa on kohtuullisen tuttua mulle. Sen lisäksi olin Suunnolla noin viisi vuotta töissä urheiluliiketoiminnassa ja siellä tapasin sitten vaimon ja oltiin samaan aikaan samassa tiimissäkin töissä parisen vuotta. Hänen taustansa on sitten enemmän markkinoinnin puolelta. Hän on kauppatieteilijä ja on valmistunut siis Helsingin kauppakorkeakoulusta. Hänellä on hyvin vahva markkinoinnin tausta. Työnjako alusta pitäen menikin hyvin vahvasti niin, että mä olin ja oon edelleenkin vastuussa yleisesti yrityksen toiminnasta, tietenkin ihan toimitusjohtajan ominaisuudessa, mutta sen lisäksi teknispuoleisesti verkkokaupan toiminnasta. Ja sitten hän on vastuussa hyvin vahvasti brändin rakentamisesta ja siitä itse markkinoinnista.
Jarkko: Miten te päädyitte vastuullisuuteen nimenomaan? Mikä siitä teki kiinnostavaa.
Jukka: Vastuullisuus ja vastuulliset urheilu- ja ulkoiluvaatteet oli ehkä sellaisia.. Me tiedettiin, että muutamia brändejä löytyy täältä alueelta, mutta niiden etsiminen oli aika hankalaa. Vastuullisuus meille tarkoittaa nimenomaan sitä, että.. no, me käytettiin tietenkin aika paljon itse urheilu- ja ulkoiluvaatteita päivittäisessä käytössä ja mietittiin, että jossain vaiheessa, että kai näitä nyt joku valmistaa vähän järkevämmin, että ne olisivat ekologisista materiaalista ja varmasti eettisissä oloissa tehtyjä. Loppupeleissä niiden etsiminen oli kuitenkin aika vaikeaa. Weekendbee perustuu oikeastaan sille idealle, että me ollaan tehty vastuullisten urheilu- ja ulkoiluvaatteiden etsiminen asiakkaalle helpoksi. Eli asiakkaan ei tarvitse, kun se meille tulee ostamaan jotain ulkoiluvaatetta tai urheiluvaatetta, tehdä selvitystyötä siitä, että onko se yritys, joka siellä taustalla on valmistanut sen vaatteen, onko se vastuullinen ja onko ne materiaalit ekologisia. Et nää kaikki menee meidän kriteereihin, jos ne meiltä myynnistä löytyy. Se on se oikeastaan meidän arvolupaus myöskin sille meidän asiakkaalle, että kun se tulee meille ostaa, niin se tietää, että se varmasti tekee hyvän valinnan, joka on kestävä valinta ja vastuullisesti tuotettuja vaatteita.
Jarkko: Tässä Meanwell-tutkimuksessa tutkitaan nimenomaan työn merkityksellisyyttä. Minkälaiset asiat sinulla on erityisen tärkeätä tässä työssä, mitä teet päivittäin?
Jukka: Kyllä se hyvin vahvasti on arvopohjainen lataus siinä tekemisessä. Me halutaan oikeasti muuttaa maailmaa siinä mielessä, että tarjotaan ihmisille helpommaksi vaihtoehto tehdä parempia valintoja päivittäisessä elämässä. Kun me tehtiin jo Suunnon aikana hyvin paljon kuluttajatutkimusta myöskin, niin saatiin sieltä myös sellaista osviittaa, että nimenomaan tällainen kohdeyleisö, joka on 25 ja 45 vuoden ikäisiä suurin piirtein, niin tekee hyvin vahvasti arvopohjaisia valintoja joka päivässä elämässä. Haluttiin myöskin tuoda siihen vaikutus ja helpottaa sen ikäryhmän ja sen kohdeyleisön valintoja.
Se miksi totta kai näin tehdään, niin johtuu siitä, että minkälaisia kokemuksia ehkä osittain itse olen kokenut. Et on nähnyt kuinka jäätiköt sulaa. Me tykättiin paljon sukeltaa ja tykätään edelleenkin sukeltaa ja nähdään kuinka paljon roskaa tuolla meressä on. Tällaisia aika haastavia aikoja elämme. Jos joku pystyy tekemään asioita paremmin, niin me haluttiin kyllä siihen tuoda oma ratkaisumme. Ja tukea niitä yrityksiä, jotka yrittävät tehdä niitä parempia ratkaisuja.
Jarkko: Kuulostaa erittäin hyvältä ja lupaavalta. Minkälaiset asiat sitten saa sinut syttymään? Minkälaiset tilanteet, mitä kaikkea siellä arjessa on niitä, jotka saa erityisesti innostumaan sinut tästä työstä?
Jukka: Kyllä minä olen aika tekninen ihminen. Minulle liittyy ehkä sen tekniikan ja sen myynnin yhdistämiseen. Meidän työssä verkkokauppiaana tehdään aika paljon tällaista performance-marketingia, joka on vahvasti optimointia ja dataan perustuvaa markkinointia. Sitten kun siellä jotkut määrätyt palaset loksahtaa kohdilleen, ja on tehnyt tällaisia dataan perustuvia havaintoja, vaikka minkälaiset mainokset toimii jossain määrätyssä kategoriassa tai muussa, niin kyllä se tietenkin aiheuttaa sen hyvän fiiliksen, että on löytänyt sieltä niitä oikeanlaisia kanavia ja viestejä, mitkä resonoi siinä kohderyhmässä. Sitten saadaan sitä viestiä läpi asiakkaille.
Kaikkien uudehkojen yritysten haaste on tietenkin tunnettavuus. Se tietenkin on myöskin hieno tunne, kun esittelee vaikka jollekin tuntemattomalle ihmiselle, että mikä yritys Weekendbee on ja mitä me tehdään. Jos joku jo tuntee meidät tai saa itse siitä sellaisen ahaa elämykseen, että hei, että tuohan on juuri sitä, mitä olen etsinyt ja miksi en ole aikaisemmin teistä tiennyt, niin siitä tulee tietenkin hyvä fiilis, että tehdään merkityksellistä työtä varsinkin sille kohdeyleisölle, jota halutaan saada kiinni.
Jarkko: Tuleeko viime ajoilta jotain ihan konkreettista esimerkkiä, että missä tällainen hetki olisi ollut?
Jukka: No me järjestettiin tossa pari viikkoa sitten pop-up -tapahtuma. Et me ollaan aika vahvasti toimittu vain pelkästään verkossa. Ja siellä tietenkin ne asiakaskohtaamiset on sitten hyvin vahvasti verkon välityksellä tapahtuvia. Tai sit tietenkin ehkä voi jossakin törmätä johonkin asiakkaaseen. Mut se oli ehkä semmoinen tapahtuma, missä nähtiin useita satoja asiakkaita neljän päivän aikana. Kyllä se palaute, mikä sieltä tuli.. asiakkailta, oli todella hienoa. Ja se, että me ollaan ihan nollista asti rakennettu tää juttu. et joku tulee oikeasti sanoon sitten siellä, että mahtavaa, että te ootte olemassa. Et mä käytän näitä vaatteita koko ajan.. ja mä oon aina miettinyt, että kyllä näitä on pakko löytää vähän järkevämmin tehtyä ja vastuullisemmin tehtyä. Nyt mun ei tarvitse mistään muualta etsiä näitä, että mä ostan aina teiltä. Niin kyllä se on semmoinen, joka säväyttää ja tietenkin on selkeästi sille kyseiselle asiakkaalle tosi tärkeä asia, että me ollaan olemassa.
Jarkko: Tässä on tullut jo monta oikeastaan isoakin asiaa siitä, että mitkä ovat näitä työn merkityksellisyyden lähteitä sinulle. Yksi näistä Meanwell-tutkimuksessa löydytyistä työn merkityksellisyyden lähteistä on uramenestys. Se pitää sisällään sen, että yksilölle on tärkeää, että työ tai työpaikka tarjoaa mahdollisuutta edetä tai saada esimerkiksi ylennyksiä, palkankorotuksia tai jonkinlaisia palkintoja. Miten sinä koet tämän asian omassa työssäsi? Onko sinulla tämän kaltaisia kokemuksia itselläsi?
Jukka: No kyllä yrittäjänä se ura tietenkin rakentuu sen yrityksen mukana. Sehän on aina hienoa, että yrityksellä, kuten kaikilla ihmisillä, jotka tekevät uraa, on erilaisia vaiheita. Kyllä tässäkin yrityksen aikana, viiden vuoden aikana on ollut useita vaiheita, missä ollaan onnistuttu ja useita vaiheita, missä ei oo onnistuttu. Mut et.. Mä näen sen, että yrittäjälle se oma ura on hyvin vahvasti se yritys ja sen yrityksen menestys. Tietenkin se on aikamoista vuoristorataa aina välillä. Tuntuu, että joskus mennään tosi kovaa eteenpäin ja joskus on vähän heikompia hetkiä. Kyllä sitä merkityksellistä varmasti siinä on, kun rakentaa ihan nollista ja pystyy sitten mahdollisesti palkkaamaan, kuten meilläkin on työntekijöitä, ja kasvattaa toimintaa. Sillonhan se oma työ muuttuu hyvin vahvasti myöskin.
Jarkko: Just tätä menisinkin kysyä siinä, että mitkä on menestyksen mittarit tällaisessa urassa. Onko se pelkästään liikevaihto tai tulos vai onko se nimenomaan jotain tällaista, että saa palkattua työntekijöitä ja laajennettua sitä kautta yrityksen toimintaa? Miten itse koet menestyksekkään uran tässä mielessä?
Jukka: Me ollaan niin kun kasvuyritys pyritty olemaan, jolloin se on hyvin vahvasti sitä myynnin edistämistä ja sitä, miltä se topline näyttää. Käytännössä se on ehkä mulle ollut se kaikkein vaikeinkin osio yrityksen vetämisessä ja johtamisessa. Aikaisemmin olen vetänyt.. ollut sellaisissa töissä, missä katotaan hyvin vahvasti sitä tuloksellisuutta. Tässä yrityksessä taas on hyvin vahvasti se kasvu koko ajan mielessä. Siinä on tietenkin ollut paljon itselle opittavaa. Mut kuten sanoin jo aikaisemminkin, on paljon erilaisia vaiheita. Mielestäni kaikki vaiheet on tosi mielenkiintoisia sitten loppupeleissä. Vaikka joku tuntuu tosi vaikealta, jos on siinä vaiheessa, kun siinä ollaan.
Jarkko: Kiitoksia paljon tästä, että pääsit osallistumaan tähän haastatteluun. Hyvä kuulija, nyt saimme hetken olla tämän verkkokaupan ammattilaisen ajatusten äärellä. Ota vielä pieni hetki itsellesi ja rauhassa tuumaille, että miten tämän keskustelun asiat näyttäytyvät juuri sinun työssäsi. Kiitos ajastasi. Toivottavasti sait uusia merkityksellisiä ajatuksia myös omaan työhösi. Nautinnollista loppupäivää juuri sinulle. Kiitos kun kuuntelit!