Urheiluvalmentajien työssä oppiminen - Selvitys alan käytännöistä, haasteista ja kehityssuunnista

Jyväskylän yliopiston, Urhean ja Kolmen kampuksen urheiluopiston toteuttama JOUVA-hanke on julkaissut raportin, joka tarjoaa kattavan tilannekuvan urheiluvalmennuksen alan työssä oppimisesta. Raportti tarkastelee valmentajien oppimista osana arjen työtä, organisaatioiden rakenteita ja kulttuuria, sekä koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä.

Uutinen on julkaistu alunperin Urhean sivuilla 4.9.2025.


Hankkeen logo
Julkaistu
9.10.2025

Raportti perustuu JOUVA-hankkeen toteuttamaan selvitystyöhön, joka koostui seuraavista osa-alueista:

  • Kirjallisuuskatsaus työssä oppimisen tutkimustiedosta ja käytännön viitekehyksistä
  • Yritysesimerkkien keruu avoimista lähteistä ja haastatteluin
  • Haastattelut urheiluakatemioissa ja valmennuskeskuksissa valmentajien esihenkilöiden sekä osaamisen kehittämisen parissa työskentelevien kanssa
  • Fast Experts Teams (FET) -oppimissprintti, jossa yli 100 osallistujaa työskenteli kuuden viikon ajan verkkoalustalla ja Teams-tapaamisissa

Raportin keskeiset johtopäätökset:

1. Työssä oppimisen mahdollisuudet ovat laajat – mutta alihyödynnetyt

Työssä oppiminen on urheiluvalmennuksen alalla arvostettua ja sen merkitys ymmärretään sekä valmentajien että työantajien puolella. Työssä oppimisen mahdollisuuksia voidaan alalla hyödyntää paremmin keinovalikoimaa laajentamalla. Erityisesti työtehtäviin liittyvä oppiminen ja reflektointi kaipaavat vahvistamista.

2. Koulutustausta vaikuttaa oppimisen sisältöön ja syvyyteen

Valmentajien urapolut ovat heterogeenisia, ja heidän koulutustaustansa on vaihteleva. Koulutuksen ja työssä oppimisen integraatio on keskeistä, jotta osaaminen kehittyy parhaalla mahdollisella tavalla. Koulutuksissa ja työssä opitaan erilaisia asioita, ja koulutus myös vahvistaa työssä oppimisen kykyjä.

3. Valmentajien työssä oppimisen strategisen tason ohjausta ja resursointia tarvitaan lisää

Työssä oppimisen tukeminen vaatii organisaatioilta selkeitä rakenteita ja strategista panostusta. Ilman niitä oppimiskäytännöt voivat jäädä irrallisiksi ja oppiminen olla kuormituksen lähde. Johdon strategisen tason rooli oppimisen mahdollistajana korostuu.

4. Oppimismahdollisuudet vaihtelevat työnantajan mukaan

Valmentajien oppimisen edellytykset riippuvat vahvasti työnantajaorganisaation resursseista ja osaamisesta. Valmentajien oppimismahdollisuuksien keskinäisen eroavuuden vuoksi eri valmentajat tarvitsevat erilaista tukea. Yhtäältä tarvitaan entistä laajemmalle joukolle valmentajia mahdollisuuksia päästä osaksi organisoituja työssä oppimisen käytäntöjä. Toisaalta ne valmentajat, joiden työympäristössä on jo mahdollisuuksia organisoituun työssä oppimiseen, tarvitsevat ensisijaisesti lisää suunnitelmallisuutta ja yksilöllisempää lähestymistä.

5. Kansainvälisen vaatimustason saavuttaminen edellyttää yhteistyötä

Huipputason valmennus vaatii tiivistä yhteistyötä sekä urheiluorganisaatioiden välillä että koulutuksen järjestäjien ja urheiluorganisaatioiden välillä. Verkostojen avulla voidaan tarjota oppimismahdollisuuksia myös niille valmentajille, joiden työnantajilla ei ole riittäviä resursseja.

Verkoston keskustelua ja jatkoajatuksia:

Raportin tuloksia esiteltiin 4.9.2025 järjestetyssä tilaisuudessa, jossa mukana oli laaja joukko urheiluvalmennuksen asiantuntijoita, valmentajien työnantajia, koulutuksen järjestäjiä ja valmentajia. Tilaisuudessa käytiin vilkasta keskustelua muun muassa seuraavista teemoista:

  • Valmentajien työn johtaminen: Työnantajien rooli valmentajien oppimisen mahdollistajina korostui. Tarvitaan parempaa ymmärrystä valmentajan työstä ja oppimisen tukemisesta.
  • Työssä oppimisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Esille nousi tarve kehittää järjestelmiä, joissa työssä opittu osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa.
  • Motivaation merkitys: Valmentajan halu kehittyä on keskeinen voimavara, jota organisaatioiden tulisi tukea.
  • Kansainvälinen vaatimustaso: Valmentajilla tulisi olla mahdollisuuksia peilata omaa osaamistaan kansainvälisiin vaatimuksiin. Tämä edellyttää reflektiokäytäntöjä, kansainvälistä yhteistyötä ja selkeitä tavoitteita.

Miten tästä eteenpäin?

Raportti tarjoaa konkreettisia suosituksia ja kehittämisideoita urheiluvalmennuksen kentälle. Se toimii pohjana jatkokeskustelulle ja toimenpiteille, joiden avulla työssä oppimisen potentiaali voidaan hyödyntää entistä systemaattisemmin. Havaintoja tullaan hyödyntämään laajasti valmennuksen kehittämisessä ja keskeisissä verkostoissa.

JOUVA-hanke kiittää kaikkia osallistujia ja yhteistyökumppaneita – erityisesti heitä, jotka osallistuivat haastatteluihin ja FET-oppimissprinttiin.