Väitös: Euroopan keskuspankki suhtautui viestinnässään selvästi vakavammin inflaation ylityksiin tavoitetasosta kuin alituksiin
Joni Heikkinen tarkastelee väitöskirjassaan, miten keskuspankin viestintä heijastaa rahapoliittisia preferenssejä sekä miten kotitaloudet omaksuvat taloudellista tietoa median ja verkkohakujen kautta.
Heikkisen tutkimus tarkastelee Euroopan keskuspankin (EKP) rahapoliittista viestintää ja sen sävyä osana rahapolitiikan harjoittamista. Viestinnän sävyä mitattiin tekstianalyysimenetelmillä, kuten sanakirjapohjaisilla menetelmillä ja kielimalleilla. Tulokset osoittavat, että EKP:n suhtautuminen inflaation poikkeamiin oli epäsymmetristä vanhan rahapoliittisen strategian aikana vuosina 1999–2021. Heikkisen väitöskirjan jatkotutkimus laajentaa analyysin heinäkuun 2021 strategiauudistuksen jälkeiseen aikaan, jolloin EKP täsmensi hintavakaustavoitettaan symmetriseksi.
- EKP:n viestinnän analyysi viittaa siihen, että keskuspankin suhtautuminen inflaation ylityksiin ja alituksiin on ollut epäsymmetristä vuosina 1999–2021, mutta vuoden 2021 strategiauudistuksen, jossa EKP muutti hintavakaustavoitettaan, jälkeen viestintä on muuttunut alustavien tulosten mukaan symmetrisemmäksi, toteaa Heikkinen.
Median sävy ja inflaatio-odotukset
Tutkimuksen mukaan median sävyllä näyttäisi olevan yhteys inflaatio-odotuksiin eri väestöryhmissä. Median sävyä mitattiin tekstianalyysimenetelmillä, mukaan lukien kielimalliin perustuvilla menetelmillä. Tulokset osoittavat, että perinteinen media liittyy erityisesti vanhempien ikäryhmien inflaatio-odotuksiin, kun taas sosiaalinen media on lähempänä nuorempien ja korkeammin koulutettujen ryhmien odotuksia.
- Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että inflaatio-odotusten ja tiettyjen uutisaiheiden, kuten inflaatioon ja keskuspankkeihin liittyvien uutisten sekä elinkustannuksiin liittyvien aiheiden, välinen yhteys vaihtelee väestöryhmittäin, toteaa Heikkinen.
Tätä koskeva artikkeli on julkaistu Journal of Forecasting -lehdessä.
Verkkohakudata talouskehityksen ennakoinnissa
Heikkinen tarkastelee tutkimuksessaan verkkohakudatan käyttöä lyhyen aikavälin talouskehityksen ennakoinnissa hyödyntämällä ennustemalleja ja koneoppimismenetelmiä. Tulokset osoittavat, että verkkohakudata sisältää hyödyllistä lisäinformaatiota talousindikaattoreiden ennustamiseen.
- Verkkodatalla havaittiin olevan hyödyllistä tietoa ostopäällikköindeksien ennustamisessa, sanoo Joni Heikkinen.
Ostopäällikköindeksien ennustamista koskeva artikkeli on julkaistu Applied Economics -lehdessä.
KTM Joni Heikkisen taloustieteen väitöskirja ”Essays on Expectations and Communication in Macroeconomics” tarkastetaan lauantaina 10.1.2026 klo 12.00 Seminarium-rakennuksen Vanhassa juhlasalissa (S212). Vastaväittäjänä toimii professori Michael Ehrmann (Frankfurt School of Finance & Management) ja kustoksena professori Kari Heimonen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tutustu Joni Heikkisen väitöskirjaan.
Lisätietoja:
Joni Heikkinen
joni.a.j.heikkinen@student.jyu.fi