Väitös: Kauppakorkeakoulujen kestävyysopetusta on mahdollista vahvistaa käytännön oppimisen ja sektorirajat ylittävän yhteistyön kautta

Vaikka kestävä kehitys näkyy yhä vahvemmin kauppakorkeakoulujen strategioissa, se jää opetuksessa ja käytännön toteutuksessa usein pintatasolle. Maija Lähteenkorvan väitöskirja tuo esiin, kuinka opetuksen rakenteet, markkinalähtöinen kulttuuri ja resurssien niukkuus vaikeuttavat kestävyyden merkityksellistä ja pysyvää sisällyttämistä koulutukseen. Tämä näkyy erityisesti opetussuunnitelmissa, joissa kestävyys jää usein marginaaliin tai näyttäytyy vain symbolisena lisäyksenä.
Kauppakorkeakoulujen opetussisältöjä hallitsevat edelleen perinteiset liiketoimintamallit, joissa voiton maksimointi on ensisijainen tavoite. Samalla vaihtoehtoiset organisoitumistavat, kuten osuuskunnat, sosiaaliset yritykset ja työntekijöiden omistamat yritykset, jotka yhdistävät liiketoiminnan ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden, jäävät opetuksessa lähes näkymättömiin.
”Kun opiskelijoilta puuttuvat käytännön kokemus kestävyyden toteuttamisesta liiketoiminnassa sekä altistuminen vaihtoehtoisille organisaatiomalleille, heidän voi olla vaikeampi kuvitella, miten liiketoimintaa voitaisiin rakentaa toisin ja kestävämmän tulevaisuuden mukaisesti”, Lähteenkorva toteaa.
Yhteistyöhön perustuva, käytännönläheinen oppiminen tuo kestävyyden näkyväksi
Lähteenkorva tarkastelee väitöstutkimuksessaan B Corp -kursseja esimerkkinä käytännön opetuksesta, jossa opiskelijat työskentelevät sertifioitujen B Corporation -yritysten kanssa. Nämä yritykset yhdistävät liiketoiminnassaan taloudelliset tavoitteet sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen. Kurssit tarjoavat opiskelijoille konkreettisia välineitä toimia kestävyysteemojen parissa sekä mahdollisuuden kokea, millaista on tehdä päätöksiä, joissa tasapainotetaan taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristöllinen vastuu.
Tutkimus osoittaa, että tällaiset kurssit voivat haastaa vallitsevia opetuskäytäntöjä ja tuoda kestävyyden aidoksi osaksi opetuksen arkea. Käytänteisiin perustuva oppiminen ei pelkästään välitä tietoa kestävyydestä, vaan tukee opiskelijoiden ajattelun ja toiminnan kehittymistä kohti kestävää toimijuutta. Yhteistyö eri sektoreiden ja vaihtoehtoisten organisaatioiden kanssa tuo opetukseen uusia näkökulmia, toimijoita ja resursseja, jotka rikastavat oppimiskokemusta ja laajentavat käsitystä liiketoiminnasta.
”Juuri nyt, kun yhteiskunta etsii kestäviä ratkaisuja globaaleihin haasteisiin, on olennaista kysyä, millaista osaamista korkeakoulut rakentavat. Väitöstutkimukseni nostaa esiin, että opetus voi olla muutakin kuin reaktio yhteiskunnallisiin muutoksiin. Se voi toimia aktiivisena muutostyökaluna, ja vaikuttaa siihen, millaisia arvoja ja toimintamalleja tulevaisuuden liiketoiminnassa pidetään keskeisinä”, sanoo Lähteenkorva.
Lisätietoja väitöstilaisuudesta:
KTM Maija Lähteenkorvan yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjan “Breaking Barriers: Insights into Integrating Sustainability in Business School Curricula through B Corp Collaboration” tarkastustilaisuus järjestetään keskiviikkona 28.5.2025 klo 14 alkaen Jyväskylän yliopistossa. Väitöstilaisuutta voi seurata Lea Pulkkisen salissa (Ag B431.1) tai verkkovälitteisesti.
Vastaväittäjänä toimii professori Martin Fougère (Hanken School of Economics) ja kustoksena yliopistonlehtori Stefan Baumeister (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Seuraa väitöstilaisuutta etänä Zoomissa.
Tutustu Maija Lähteenkorvan väitöskirjaan.