YFI-laitoksen opetusyhteistyölle vuoden ohjausteko -palkinto

Yhteiskuntatieteiden ja filosofian (YFI) laitoksen ohjauksen työryhmä on myöntänyt Vuoden ohjausteko -tunnustuksen opetusyhteistyölle YFI-laitoksella. Tunnustuksen saaja valittiin opintosuuntien ja tutkinto-ohjelmien ehdotusten pohjalta. Palkintoa ei jaeta yksilöhenkilöille, vaan sen tarkoituksena on korostaa ohjauksen ja ohjaustoiminnan kokonaisvaltaisuutta, yhdessä toimimista ja hyvien käytäntöjen esiin tuomista.
Palkinnon julkistamista juhlittiin yhdessä YFI-glögeillä opiskelijoiden ja henkilöstön kesken Opinkivessä.
Julkaistu
5.12.2025

Palkinto jaettiin tunnustuksena toiminnasta, joka huomioi laitoksen vahvuusalueita, moninäkökulmaisuuden, dialogin, kriittisyyden, yhteissuunnittelun ja rajoja ylittävän yhteistyön. Valinnassa painottui koko yhteisön kehittymisen mahdollisuus. 

Opetusyhteistyötä on tehty kuluvan vuoden aikana YFI-laitoksella niin laitoksen sisällä ja tiedekunnassa kuin tiedekuntien, korkeakoulutuksen ja työelämän rajoja ylittäen. Opetusyhteistyössä ja yhteisopettajuudessa voidaan huomioida eri asiantuntijoiden ja myös työelämän edustajien vahvuusalueita. Ohjauksen näkökulmasta moninäkökulmainen ja kriittinen lähestymistapa voivat toimia peilauspintana ajatusten, näkökulmien suhteuttamisen ja myös yhteisten toimintatapojen ymmärtämisessä ja kehittymisessä. 

Palkinnon julkistamista juhlittiin yhdessä YFI-glögeillä opiskelijoiden ja henkilöstön kesken. Keskusteluissa mainittiin opetusyhteistyötä sisältäviä kursseja (esim. Maailman tila, Sosiaaliturva ja palvelut, Asiakastyön taidot, Hyvinvoinnin etiikka) ja käytäntöjä (työelämävierailijat, kurssien vastuunjaot ja yhteisohjaukset) sekä muisteltiin myös mennyttä, laitoksen historiaa ja perinteitä.

YFI-laitoksen Vuoden ohjausteko -palkinto perustettiin vuonna 2023, ja se myönnettiin ensimmäisellä kerralla perustutkintovaiheen koulutussuunnittelijoille ja opintosihteerille. Viime vuonna tunnustus jaettiin laitoksen tutortoiminnalle. Palkinnon tarkoituksena on nostaa esiin hyviä ohjauskäytäntöjä ja kannustaa niiden kehittämiseen osana oppivaa yhteisöä.