Yksinopiskelu osaksi oppimisympäristöjen suunnittelua

Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen tutkimuksen mukaan tulevaisuuden oppimisympäristöjen suunnittelussa pitää antaa mahdollisuuksia opiskella omaan tahtiin ja autonomisesti, yksin. Samalla on löydettävä keinoja yhteisölliseen oppimiseen sekä sosiaalisten suhteiden ja yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamiseen erityisesti etätyöskentelyjaksoilla ja niiltä palattaessa.
Ohjelmoinnin ja robotiikan yhteistyötä – Kouluvierailu Lapunmäen yhtenäiskoululla Konnevedellä (Kuva: Innovatiiviset oppimisympäristöt -tutkimusalue)
Julkaistu
13.5.2021

- Yksilöille tulisi antaa mahdollisuuksia valita, missä ja miten he opiskelevat. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aika ajoin opiskellaan kotoa käsin, sanoo tutkijatohtori Tiina Mäkelä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta.

Tutkimuksessa on luotu suunnitteluviitekehys tulevaisuuden oppimisympäristöjen suunnitteluun COVID-19-pandemian esille nostamien vaatimusten pohjalta. Viitekehys ohjaa suunnittelemaan joustavia ja toimivia oppimisympäristöjä. Se ohjaa tasapainottamaan yhteisöllisyyttä ja yksilöllisyyttä, mukavuutta ja terveyttä sekä uudenaikaisuutta ja perinteisyyttä.

Tulevaisuuden oppimisympäristöissä on tärkeää huolehtia opettajien saatavuudesta ja yhteistyömahdollisuuksista sekä virtuaalisissa että fyysisissä tiloissa.

Tartuttavien tautien ehkäisy voi vaatia turvavälien huomioimista tai tilojen osastointia. Ympäristöjen mukavuutta lisäävät esimerkiksi tilavuus ja esteettinen miellyttävyys, samoin luonnon läsnäolo. On tärkeää pohtia myös sitä, kuinka ulkona oppimista voitaisiin lisätä tai kuinka käyttää perinteisiä kirjoja teknologisten ratkaisujen rinnalla ruutuajan vähentämiseksi.

Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen tuottama ja KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön rahoittama COVID-19-pandemian vaikutukset tulevaisuuden oppimisympäristöihin
julkaistaan KAKS:n Julkaisut-sarjassa.