Yliopisto-opiskelijan toimijuus vahvistuu kannustavalla ja vuorovaikutteisella pedagogiikalla

– Toimijuuden myötä opiskelu on mielekästä ja tarkoituksellista myös muuttuvissa tilanteissa. Pitkällä aikavälillä on kyse siitä, miten koulutuksessa rakentuva toimijuus siirtyy työelämän isojen haasteiden ja ongelmien ratkaisuun, Jääskelä lisää. Hän on päätutkija monitieteisessä tutkimusryhmässä, joka on julkaissut artikkeleita tästä aiheesta.
Yliopisto-opiskelijoiden toimijuusprofiileissa on eroja, osa näyttää jäävän jälkeen. Erot johtuivat pitkälti siitä, missä määrin opiskelijat tunsivat oppimisympäristönsä opettajan tukemaksi ja turvalliseksi tai kuinka paljon he kokivat matalan kynnyksen osallistumisen mahdollisuuksia ja vertaistukea opintojaksoilla.
– Toimijuuden edistäminen koulutuksen aikana tarvitsee näkyvämpää huomiota opettajien pedagogisessa koulutuksessa, opetussuunnitelmatyössä sekä opetus- ja ohjauskäytänteissä. Keskeistä olisikin tunnistaa toimijuuden moniulotteisuus sekä paikantaa sitä edistäviä ja estäviä tekijöitä, Jääskelä sanoo.
Opiskelijaa sitouttavilla toimilla opintojakson tavoitteenasettelusta arviointiin saakka on myönteinen vaikutus tavoitteellisen toiminnan vahvistumiseen. Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijalähtöiset opetuskäytänteet ovat yhteydessä keskimääräistä vahvempaan toimijuuteen opintojaksolla tai kurssilla.
Jyväskylän yliopiston monitieteisessä ryhmässä toimijuuden arvioinnin ja tieteellisen tutkimuksen tueksi on kehitetty menetelmiä, joissa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa. Niiden avulla voidaan saada sekä opiskelija- että ryhmäkohtaista tietoa opiskelijan toimijuudesta. Tätä tietoa voidaan käyttää opiskelijan reflektion ja ohjauksen välineenä. Yhteistyössä on ollut mukana tutkijoita Koulutuksen tutkimuslaitokselta, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta sekä informaatioteknologian tiedekunnasta.
– Olemme onnistuneesti pystyneet liittämään kasvatustieteellisen toimijuustutkimuksen pitkän perinteen tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämiseen ymmärrettävän tilannekuvan luomiseksi. Toimijuusanalytiikka kertoo missä nyt opiskelijan kokemana mennään ja jäsentää opetuksen laatua kokonaisvaltaisesti, professori Tommi Kärkkäinen informaatioteknologian tiedekunnasta täsmentää.
Seuraavissa artikkeleissa kuvataan toimijuutta, sen menetelmällistä kehittämistyötä ja empiirisiä tuloksia.
Tutkimusartikkelit
Jääskelä, P., Poikkeus, A.-M., Häkkinen, P., Vasalampi, K., Rasku-Puttonen, H., & Tolvanen, A. (2020, in publishing process). Student agency profiles in relation to student-centred teaching practices in higher education. International Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101604
Jääskelä, P., Heilala, V., Kärkkäinen, T., & Häkkinen, P. (2020, first online). Student agency analytics: Learning analytics as a tool for analyzing student agency in higher education. Behaviour & Information Technology. https://doi.org/10.1080/0144929X.2020.1725130
Jääskelä, P., Poikkeus, A.-M., Vasalampi, K., Valleala, U. M., & Rasku-Puttonen, H. (2017). Assessing agency of university students: validation of the AUS Scale. Studies in Higher Education, 42 (11), 2061-2079. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1130693
Rinnakkaistallenne JYX-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710264070
Lisätietoja
Yliopistotutkija Päivikki Jääskelä, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 040 805 3333, paivikki.jaaskela@jyu.fi Tutkimusartikkeleita voi tiedustella Päivikki Jääskelältä sähköpostitse.
Professori Tommi Kärkkäinen, Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta, puh. 040 805 4896, tommi.karkkainen@jyu.fi