Toiminnan kehittäminen -teeman projektikuvaukset vuonna 2022 ja aiemmin

Tiimi&Työnantaja -monitieteinen työelämäprojekti on reilun kymmenen vuoden ajan järjestetty Jyväskylän yliopiston opintojakso, joka on avoin sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun opiskelijoille.

Tiimien kehittämisprojektit ovat käsitelleet esimerkiksi yrityksen näkyvyyden lisäämistä markkinointia tehostamalla, kansainvälisen kasvun mahdollistamista erilaisilla selvityksillä ja tuotekehitystä luomalla uusia prototyyppejä. Ne ovat antaneet asiakkaille konkreettisia ja monipuolisia lopputuotoksia: logoja, esittelyvideoita, verkkosivuja, markkina- ja asiakastutkimuksia sekä jopa kokonaan uusia tuotteita ja palveluita.

2022: Team Agora: Metalliyrityksen kansainvälisen rekrytoinnin edistäminen

Tiimi Agora sai haasteekseen Case Premekan, eli muuramelaisen metallialan yrityksen Premeka Oy:n kansainvälisen rekrytoinnin tehostamisen. Premeka Oy on 2015 perustettu yritys, joka on erikoistunut tarkkuusmekaanisten tuotteiden kehittämiseen sekä niiden laadukkaaseen valmistamiseen sopimusvalmistajana.

Team Agora: Dounia Hamouche, Zeenab Taher, Veli-Valtteri Lehtonen, Tuomas Nordlund ja Inka Mantere.
 

...ja yhtäkkiä oltiinkin töissä metallifirmalle
 

Yhtenä päivänä olimme tavanomaisia kandidaatti- ja maisteriopiskelijoita, seuraavana teimmekin töitä metallifirmalle. Kun saimme tietää toimeksiannostamme, katselimme muiden tiimiläisten tuntemattomia kasvoja innostuneina – tästä lähti yhteistyömme. Hetken kuluttua heittelimme jo ideoita pöydälle ja rakensimme ajatuskarttaa siitä, mikä projektin lopputuote voisikaan olla. Tuntuu jokseenkin surrealistiselta, että niin kesä kuin projektimme ovat ohi. Olemme ylpeitä itsestämme, tiimistä sekä lopputuotteesta, ja hyvin kiitollisia tästä upeasta mahdollisuudesta.


Dounia Hamouche, Dounia, eli lyhyemmin ja yleisemmin, Dia, on englannin kielen opettajan pääaineopiskelija.

“Toimin tiimissä projektin johtajana. Omat työni keskittyivät mm. tiimin tehtävien delegointiin, kokousten pitämiseen ja yleisiin tiiminjäsenten ohjaamisiin. Toimin asiakasyhteyshenkilönä, sekä tein EURES-asiantuntijahaastattelun. Tein myös kansainvälisten muuttoasioiden tutkimista, kuten asettautumispalveluiden kartoittamista ja houkutemateriaalia.”

“Kyseinen kurssi antoi minulle paljon ja tuntuu haikealta kirjoittaa viimeistä tekstiä projektia varten.”


Zeenab Taher
Zeenab on tietotekniikan kolmannen vuoden kandidaattiopiskelija, joka tekee sivuopintoinaan matematiikkaa sekä yrittäjyyden opintoja.

“Tässä projektissa toimin alkuvaiheessa teknisenä tiedonhakijana yhdessä Veli-Valtterin kanssa. Myöhemmin otin selvää mm. asettautumispalveluista sekä perehdyin kansainvälisen rekrytoinnin oppaaseen. Lopuksi tein yhdessä Dian kanssa ulkomailta tuleville työntekijöille tarkoitettua houkute materiaalia, joka sisältää tietoa Suomen kulttuurista sekä työntekijöille tarkoitetuista palveluista. Muuten olin sekä henkisenä tukena muille tiimiläisille että jokapaikan teknisenä tukena. Tein esimerkiksi tiimin jäsenten työtuntien keräämiseen tarkoitetun Excel-laskentataulukon. Mikäli joku tiimiläisistä tarvitsi apua tehtäväänsä olin yleensä auttamassa siinä. Olin samaan aikaan töissä toisella paikkakunnalla, joten osallistuminen tiimin yhteisiin palavereihin sekä parityöskentelyyn tapahtui osaltani täysin etänä muutamia tapaamisia lukuunottamatta. Tulevaisuudessa aion toimia oman yritykseni johtajana sekä osallistua tämän kaltaisiin tiimiprojekteihin. Tämä projekti antoikin rutkasti uutta tietämystä tulevaisuutta varten.”


Veli-Valtteri Lehtonen
Veli-Valtteri Lehtonen on politiikan maisteriopiskelija, sivuopintoinaan henkilöstöjohtaminen.

”Keskeisin toimeni oli rekrytointiprosessin hahmottelu: ensin hahmottelin sitä ideatasolla, sitten prosessikaaviona teksti- ja taulukkoeditoreissa, ja viimeiseksi, piirsin kaavion ulkomuodon graafisessa editorissa. Tein teknistä tiedonhankintaa koneistamisesta ja metallialasta Zeenabin kanssa. Järjestin myös tiedonhankinnassa haastatteluja: organisoin haastatteluja metallialan yrittäjien ja työntekijöiden kanssa ja tein muistioita tapaamisista. Projektin loppuvaiheilla valmistin useita Powerpoint-esityksiä, ja viimeistelin ne animaatioineen. Loppuseminaarissa olin mukana esittelemässä projektin tuloksia, mikä oli kivaa, koska emme vain näyttäneet tuottamaamme materiaalia, vaan myös avasimme ajattelua sen takana. Tiimin hallinnollisissa asioissa tein tilanvarauksia yhteisiin työstöihin ja kokouksiin, pystytin tiimin Zoom-tapaamisia ja aikataulutin paritöitä. Ennen tiimin tapaamisia yleensä olin valmistellut omia ideoitani muistioksi. Tämä oli hyödyllistä ja tyydyttävää, koska monet ideani päätyivät lopputuotteeseen.”


Tuomas Nordlund
Tuomas on tietotekniikan kandidaattiopiskelija, sivuaineinaan matematiikka, tilastotiede sekä kognitiivisen neurotieteen opinnot.

“Jaoimme projektin aluksi työtehtäviä teknisen puolen ja kansainvälisen puolen tehtäviin. Minun toimeni oli keskittyä jälkimmäisiin. Perehdyin kansainvälisen rekrytoinnin oppaaseen, josta sain korvaamattomia vinkkejä tiedonhankinnan jatkoksi. Tutustuin Suomeen muuttamiseen liittyviin vaiheisiin ja perehdyin muun muassa oleskeluoikeuden ja oleskeluluvan hankkimiseen, pankkitilin avaamiseen, verokortin hankkimiseen ynnä muuhun. Tuotin kirjallista materiaalia selittämään näitä vaiheita. Lisäksi kirjoitin Premekaa ja Suomea mainostavan tekstin sekä tuotin yhtenäisen osaamista ja motivaatiota mittaavan lomakkeen. Itse sisällön ulkopuolella toimin projektin aikana sihteerinä, tein Dian kanssa kokouksiimme esityslistat ja kirjasin ylös tapaamisissa käsitellyt asiat. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta projektityöskentelystä, ja käteen jäikin runsaasti uutta osaamista tältä saralta. Jos lähtisin nyt osaksi uutta projektia, olisin paljon paremmin valmistautunut ja tietäisin, mitä toimenpiteitä kannattaisi tehdä heti projektin alussa.”


Inka Mantere
Inka on valtio-opin maisteriopiskelija, joka on opintojensa aikana ehtinyt perehtyä myös antropologiaan, taiteisiin, aluetieteisiin (Asianet-verkosto) sekä tuotantotalouteen (Oulun yliopisto).

“Oma monipolvinen opintopolkuni on tuntunut aiemmin haasteelta, mutta nyt, laajemman projektin puitteissa, koin sen iloksi ja hyödyksi. Laaja-alainen tietämys yhteiskunnista ja niiden muutoksesta tuli käyttöön samalla, kun kirjoitus- ja tutkimustaidoista oli välitöntä hyötyä projektin toteuttamisessa. Lisäksi tuotantotalouden opinnot tukivat projektinhallintaa lähes jokaisessa vaiheessa työskentelyä koko kesän ajan. Suurin kollektiivinen etu opinnoistani näkyi mielestäni tuotekehityksessä, työturvallisuuteen ja -hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä sekä siinä, että pystyin vastaamaan lainopillista perehtymistä vaativiin pulmiin. Oli erityistä ja mielekästä, kun opittuja asioita pystyi hyödyntämään käytännössä todellisen asiakkaan ja muiden tiimin jäsenten kanssa. Vaikka opintotaustastani oli siis jopa yllättävän paljon hyötyä, oli antoisaa – ellei jopa antoisinta – kehittää omia tiimityöskentely- ja kommunikaatiotaitoja yhä paremmiksi. Lisäksi mainittavaa on, että koin projektin tukevan omia ajanhallintataitoja ja ammatillisen työotteen kehittymistä.”

Team Agora: Metalliyrityksen kansainvälisen rekrytoinnin kehittäjätiimi v. 2022.

2021: Business Jyväskylä - kaupunkikeskustan ja sen vetovoimaisuuden kehittäminen 
 


Asiakkaanamme oli Business Jyväskylä, joka on Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö. Business Jyväskylä tarjoaa ilmaisia neuvonta-, kansainvälistymis- ja liiketoiminnan laajentamispalveluita paikallisille yrityksille. Sen tehtävänä on myös vahvistaa elinkeinokentän verkostoja ja edistää yritystoimintaa sekä lisätä kotimaisten ja kansainvälisten yritysten sijoittumista ja kehittää niiden toimintamalleja.

Projektin tarkoituksena oli luoda konsepti, epämääräinen ja alkuvaiheessa oleva hahmotelma, mahdollisuuksista ydinkeskusta -lokaatioon sijoittuvalle second hand -kauppakeskukselle. Lähes satasivuisessa loppuraportissa keskityttiin tutkimaan markkinointia ja brändäystä, kestävää kehitystä, omistajuutta sekä palveluprosesseja ja mahdollisen yrityksen skaalaamista. Asiakkaan toiveiden mukaisesti toteutettiin myös laaja bencmarking-osuus, johon otimme vertailun kohteeksi lukuisia muita kestävyyteen ja second hand -toimintaan keskittyneitä yrityksiä

Jäsenet: Miia Perälä, biologian kandiopiskelija, sivuaineina kestävä kehitys ja yrittäjyys (JYU). Projektissa tehtävinä oli hakea taustatietoa kestävästä kehityksestä, kiertotaloudesta sekä asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavista seikoista ja myös soveltaa kestävän markkinoinnin ja brändäyksen teorioita projektin suunnittelussa. “Projektista sain hyvää kokemusta työelämää varten! Oli mielenkiintoista työskennellä oikean asiakkaan kanssa ja nähdä, millaista projektityöskentely sekä asiakkaan että projektikollegoiden kanssa ‘oikeassa elämässä’ on. Muutaman kuukauden ajan kestävän projektin aikana opin myös pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä, sillä lopputulos ei alussa ole todellakaan selvillä. Epätietoisuus välillä ahdisti mutta projektin valmistuminen sitäkin palkitsevamaa!” Pirita Katajamäki, yhteiskuntapolitiikan maisteriopiskelija, sivuaineena taloustiede, opinnoissa painottunut kestävä kehitys sekä työ ja työelämä (JYU). Toimi projektissa projektipäällikkönä. Hallinnon ja asiakaskontaktoinnin ohella tehtävät painottuivat kestävän kuluttajuuden tarkasteluun sekä erilaisten omistajuuden ja skaalausmahdollisuuksien ideointiin kauppakeskuksen näkökulmasta. ”Projekti tarjosi hienon mahdollisuuden päästä harjoittelemaan johtamistaitoja ja oppimaan uutta projektityöskentelystä. Melko avoin tehtävänanto korosti tiimin sisäisen kommunikoinnin tärkeyttä ja edellytti myös kykyä jäsentää ja rajata omaa osuutta. Projekti mahdollisti myös itselle uusiin aihealueisiin tutustumisen ja luovan ideoinnin. Kaiken kaikkiaan hieno kokemus, jossa pääsin haastamaan itseäni ja tekemään yhteistyötä motivoituneen tiimin kanssa.” Jonna Mujunen, viidennen vuoden viestinnän maisteriopiskelija. Sivuaineina lukenut markkinointia ja taloustiedettä. Toimi projektissa viestintä- ja markkinointivastaavana, jonka johdosta vastasi erityisesti benchmarkkauksesta, markkinoinnista sekä strategisesta vastuullisuusviestinnästä. Toimi projektin aikana myös varaprojektipäällikkönä. “Projekti oli hyvin antoisa ja vahvisti omaa osaamista ja ammatti-identiteettiä! Asiakastoimeksiannon toteuttaminen ja projektityöskentely uusien ihmisten kanssa opetti paljon myös käytännön asioista, jotka täytyy huomioida projektin aikana. Projektin aihe oli hyvin mielenkiintoinen ja pääsimme tekemään lopputuotoksesta meidän näköisemme. Tuotoksessa näkyy hyvin meidän monitieteisen tiimin jäsenten omat vahvuudet.” Hannele Oikari, rakennustekniikan insinööri (2013) ja toisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelija. Tehtäviin projektissa kuuluivat muun muassa benchmarking, kauppakeskuksen omistajuuden ja liiketoiminnan skaalauksen pohtiminen sekä palveluprosessin kuvaus. ”Tällä kurssilla sain mahdollisuuden osallistua projektiin, jollaiseen en varmasti olisi muuten päätynyt. Yhteistyö eri taustoilta olevien tiimitoverien kanssa oli mielenkiintoista ja opettavaista. Projekti antoi meille myös tilaisuuden näyttää osaamisemme ja tämä voi poikia tulevaisuudessa työ- tai harjoittelupaikkoja.“

2021: Team TieVie - Sukkela Digital

Projektitiimi koostui neljästä Jyväskylän yliopiston opiskelijasta: Anju Marjamaa ja Oona Tarvainen kieli- ja viestintätieteiden laitokselta sekä Jussi Loppukaarre ja Sampo Kupiainen IT-tiedekunnalta. Projektissa ei ollut pysyvää projektipäällikköä vaan jokainen tiimin jäsen oli viikoittain vuorollaan vastuuhenkilö. Näin jokainen tiimin jäsen pääsi vuorollaan perehtymään vastuuhenkilön rooliin, mikä toimi tässä projektissa hyvin.

Toimeksiannon kuvaus
Projektissa oli kaksi päätavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli kartoittaa potentiaalisia asiakkaita ERP-projekteja ja digikonsultointia tarjoavalle jyväskyläläiselle Sukkela Digitalille. Kartoitettujen potentiaalisten asiakkaiden kanssa oli tarkoituksena päästä keskustelemaan yritysten tarpeista, toiveista ja tärkeimpänä ongelmista toiminnanohjaukseen liittyen.

Toisena projektin tavoitteena oli tuottaa Sukkela Digitalille markkinointimateriaalia Odoo-toiminnanohjausjärjestelmästä. Tarkoituksena oli luoda sarja videoita, joissa demonstroidaan Odoon eri toimintoja, kuten CRM, varastointi ja laskutus. Tavoitteena oli, että videot ohjeistavat käyttäjiä, kuinka tietyt toiminnot voidaan toteuttaa. Lisäksi videoilla haluttiin näyttää potentiaalisille asiakkaille, kuinka helppokäyttöiseksi Odoo on luotu.

Tuotoksien kuvaus
Projektitiimi oli yhteydessä yhteensä 295 eri pk-yritykseen ympäri Suomea, joista 25 suostui haastatteluun. Haastatteluissa ilmenneet haasteet toiminannohjaukseen liittyen analysointiin ja tuloksista muodostettiin 10 sivua pitkä blogiteksti. Blogitekstin tarkoituksena oli havainnollistaa, että yritysten ongelmat toiminnanohjauksessa eivät ole uniikkeja. Blogiteksti on nähtävissä Sukkela Digitalin verkkosivuilla.

Toimeksiantajan toiveiden mukaan luotiin useita noin minuutin kestäviä videoita ja muutamia hieman pidempiä videoita. Yhteensä videoita tuotettiin 12. Lyhyillä videoilla demonstroitiin, kuinka jokin toiminto voidaan suorittaa tietyssä Odoon ohjelmassa. Pidemmissä videoissa annettiin yleiskuva tietystä ohjelmasta. Odoon tarjoamista ohjelmista käsiteltiin CRM, myynti, laskutus, varastointi ja valmistus.

Kokonaisuudessa projektitiiminä koimme, että onnistuimme luomaan toimeksiantajan tavoitteleman kokonaisuuden.

Toimeksiantajan kommentit
“Sukkela.io:n toimeksiannosta vastannut opiskelijaryhmä toimi läpi projektin itsenäisesti ja oma-aloitteisesti ja perehtyi heille uuteen asiaan ihailtavan nopeasti riittävällä syvyydellä. Tilaajana olen projektin toteutukseen ja toteuttajiin todella tyytyväinen.”

Projektitiimin ajatukset projektista
“Projekti oli kokonaisuudessaan mielenkiintoinen. Opin uutta projektityöskentelystä, asiakkaan kanssa työskentelystä, haastattelutilanteesta ja toiminnanohjausjärjestelmistä. Ryhmämme oli aivan mahtava! Rennon ja turvallisen ilmapiirin ansiosta ryhmässä työskentely oli läpi projektin ajan mukavaa. Uusien kokemusten ja taitojen lisäksi koen saaneeni kolme uutta kaveria! :)” -Oona

“Vaikka projektin toimeksianto ei vastannut omien opintojen aihepiiriä, niin koen tämän antaneen tarpeellista kokemusta tulevaisuutta varten. Pääsin laittamaan testiin ryhmätyöskentely taitoni ja sain näkymää kuinka projekti luonnistuu oikean asiakkaan kanssa. Samalla sain lisättyä videoeditointi taidot työkaluihini. Projektin onnistumisen varmisti mahtava tiimimme. En voi kuin hattua nostaa ja kiittää, parempaa tiimiä en olisi voinut toivoa!” -Jussi

“Oli hienoa päästä toteuttamaan tällaista projektia. Siinä pääsi kokemaan millaista on tehdä töitä asiakkaalle, ja millaista on toimia monialaisessa tiimissä. Kerrassaan hieno projekti.” -Sampo

“Poikkitieteellinen työelämäprojekti antoi mahdollisuuden laajentaa tietotaitoani oman alan ulkopuolelle. Viestinnän opiskelijana opin paljon tietotekniikan opiskelijoilta tiimissä. Arvostan mahdollisuutta saada todellista työelämäkokemusta osana akateemisia opintoja. Projektitiimit vaikuttavat lisäävän suosiotaan työelämässä, joten kokemus projektiluonteisesta työskentelystä on hyvä ponnistuslauta tuleviin hankkeisiin!” - Anju

2021: Jyvälän setlementti ry - Muutospäiväkirja


Projektin toimeksiantaja oli Jyvälän Setlementti ry. Jyvälän Setlementti ry on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, jonka toiminnan perustana ovat yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys sekä ihmisten kohtaaminen ja kunnioittaminen. Toimeksianto kiinnittyi Jyvälän työllistämistoimintaan.

Projektin toteutuksessa keräsimme ensin haastatteluaineiston, jonka avulla kokosimme hiljaista tietoa Jyvälässä työskenteleviltä. Sen jälkeen muodostimme teoreettisen viitekehyksen analysoimalla haastatteluaineistoa. Analyysin pohjalta kehitimme Muutospäiväkirjan, joka on reflektointityökalu Jyvälään palkkatukisuhteeseen työllistyville henkilöille. Muutospäiväkirjan perusajatuksena on vahvistaa yksilöiden toimijuutta ja edistää jatkopolkujen muodostumista.

Muutospäiväkirjan sisällöllinen rakenne jakautui OKSA -vaiheisiin (orientoituminen, kartoittaminen, saavuttaminen ja avartuminen). Vaiheet tukevat oman ammattillisen osaamisen tunnistamista sekä ohjaavat voimavarakeskeiseen ajatteluun. Suunnittelimme lisäksi Muutospäiväkirjan käyttöliittymän rakenteen sekä tarjosimme sen pääsivusta kehysmallin jatkokehitystä varten.

Toteutuksesta vastasi projektitiimi, johon kuuluivat Santeri Kytöneva (projektijohtaja ja käyttäjäkokemussuunnittelija) ja Justiina Pihlajamaa (projektikoordinaattori ja asiakasvastaava).

2021: AKK Motorsport Oy - selvitys digitaalisen autourheilun tilasta



Tiimimme Simulaatio teki kesällä 2019 selvityksen digitaalisen autourheilun nykytilasta Suomessa tilaajaorganisaatio AKK Motorsport ry:lle. Projektissa selvitettiin kyselytutkimuksen keinoin nuorten ja nuorten aikuisten tietoisuutta ja kiinnostusta digitaalista autourheilua kohtaan, sekä miten heitä voisi saada lajin pariin ja liittymään rekisteröityihin kilpasarjoihin. Projektin lopputuotoksena syntyi visuaalinen ja helposti luettava raportti AKK:n käyttöön.

Elina Kärkkäinen

4. vuotta aloitteleva terveyskasvatuksen opiskelija. Vahvinta osaamisaluetta terveystieteiden alan teemat ja ilmiöt, sekä tutkimustaidot. Lisäksi sivuaineina tähän mennessä viestintä, liiketoimintaosaaminen ja kansainvälisten opintojen kokonaisuus.

“Hain mukaan kurssille, sillä halusin päästä käyttämään osaamistani käytännön työssä sekä harjoittelemaan projektityöskentelyä sen ollessa alallani todennäköinen tulevaisuuden työmuoto. Koen, että aiemmasta osaamisestani erityisesti tutkimustaidoistani oli tässä projektissa hyötyä, koska projekti piti osaltani sisällään mm. kyselyjen suunnittelua, määrällisen datan analysointia sekä raportin kirjoittamista.

Projektin aikana opin perusteet projektityöskentelystä, ja erityisesti näkemykseni laajojen kokonaisuuksien hallinnasta kehittyi. Oli myös mahtavaa huomata, mihin kaikkeen oma osaaminen riittääkään, kun vain pääsee tekemään!”

Laura Kurkinen

4. vuoden tietotekniikan opiskelija, sivuaineena matematiikka. Osaamiseen kuuluvat esimerkiksi ohjelmistojen suunnittelu ja toteutus sekä web-kehittäminen. Lisäksi kiinnostunut tietoliikenteestä, kyberturvallisuudesta ja tekoälystä.

“Hain kurssille oppiakseni lisää ja saadakseni kokemusta projektin toteuttamisesta ja monitieteellisessä ryhmässä työskentelystä. Projektin aikana tehtäviini kuuluivat mm. kyselyjen rakentaminen Webropol-alustalla ja lopputuotoksen ulkoasun suunnittelu. Kaiken kaikkiaan hienointa oli päästä käytännössä näkemään projektin koko elinkaari suunnittelusta lopputuotoksen viimeistelyyn ja palauttamiseen.”

Perttu Huntus

3. vuotta aloittava tietojärjestelmätieteen opiskelija. Omaan osaamiseen kuuluu tietojärjestelmien kehittäminen ja suunnittelu, tietohallinto ja projektityöskentely. Lisäksi perusteet kauppatieteistä, kuten markkinoinnista ja viestinnän johtamisesta.

"Halusin päästä tekemään jotain konkreettista ja käyttämään oppimaani teoriaa käytännössä. Sen takia hain tälle kurssille. Omalla alallani projektit ovat yleisin työskentelymuoto, joten halusin myös saada Projektin hallinta -kurssilla opitut projektitaidot tuotua käytäntöön. Toimin projektissa viestintävastaavana ja pidin yhteyttä eri sidosryhmiin koko projektin ajan.

Projektin aikana opin, että miten projekti ihan oikeasti viedään alusta loppuun. Miten se kehittyy jatkuvasti ja miten muutoksia ja haasteita syntyy ja miten niihin reagoidaan. Oli myös ilo päästä työskentelemään tällaisessa monitieteellisessä tiimissä, jossa oli osaamista niin eri aloilta."

Mari Turtiainen

Maisterivaiheessa oleva englannin pääaineopiskelija sivuaineenaan viestintä. Kiinnostunut kielenkäytöstä ja kulttuurista.

“Hain kurssille oppiakseni projektitoimintaa ja päästäkseni testaamaan taitoja käytännön työtehtävissä. Toimin projektissa sihteerinä sekä suunnittelin ja kirjoitin raportteja ja projektituotoksia. Suurimpia oppimiskokemuksia olivat projektin toteuttaminen ja rajaaminen, projektin jatkuva hallinta, sekä työelämän viestintä erilaisissa tilanteissa. Nopea ja ketterä reagointi muutoksiin sekä ongelmanratkaisukyky olivat myös käytössä.”

Milla Vesanen

Nyt 4. vuotta aloittava kirjallisuuden pääaineopiskelija, sivuaineina viestintä, liiketoimintaosaaminen ja kirjoittaminen, sekä taustaa myös kansainvälisen bisneksen opinnoista ammattikorkeakoulussa. Vahvimpia osaamisalueita ovat kulttuurintuntemus ja monipuolinen sisällöntuotanto.

”Hain mukaan kurssille saadakseni kokemusta monitieteellisestä projektityöskentelystä, sillä uskon työskenteleväni tulevaisuudessa samanlaisissa olosuhteissa. Lisäksi työskentely oikealle toimeksiantajalle vaikutti mielenkiintoiselta. Toimin tiimissämme projektijohtajana, ja valvoin projektin etenemistä ja kokonaiskuvaa. Lisäksi vastasin datan visuaalisesta esityksestä ja Neste Ralli -tapahtumassa jaettujen lentolehtisten suunnittelusta.

Projektin aikana mielenkiintoista oli huomata tiimityön vahvuus siinä, että jokaisella jäsenellä oli toteutuksen kannalta tärkeä rooli. Opin tunnistamaan omia vahvuusalueitani, jakamaan vastuuta ja kehittämään käytännön ongelmaratkaisukykyä ja päätöksentekotaitoja yhdessä tiimin kanssa tasapuolisena yksikkönä. Parasta kurssilla ehdottomasti mielestäni olikin juuri yhdessä työskentely.”

2021: Osuuskauppa Keskimaa – mikä lisäisi työn merkityksellisyyden kokemista?
 

Projektin asiakas, Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka työllistää Keski-Suomessa noin 1800 työntekijää. Projektin taustalla on Keskimaan tarve parantaa erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialan työntekijöiden sitoutuneisuutta. Työhön sitoutumista lisäävät työn imun sekä työn merkityksellisyyden kokemukset, joita päästiinkin projektin aikana perusteellisesti tarkastelemaan.

Projektin tavoitteet:

   - Selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työn imun ja työn merkityksellisyyden kokemiseen
   - Tarjota kehitysehdotuksia siihen, miten työn imun ja merkityksellisyyden kokemista voitaisiin lisätä organisaation toimin

Projektin toteutus:

   - Työn imun ja työn merkityksellisyyden kokemista selvitettiin haastattelemalla tutkimukseen valikoituneiden Jyväskylässä sijaitsevien toimipaikkojen työntekijöitä ja ravintolapäälliköitä
   - Kehitysehdotuksia tuotettiin haastattelujen ja aineiston analyysin pohjalta


Tiimi Gamma

Sini Viander, projektipäällikkö
Halusi konkreettisia työelämätaitoja tukemaan opintojaan ja tarttui projektipäällikön pestiin. Projektipäällikön vastuualueisiin kuuluivat muun muassa projektin organisointi ja aikataulutus sekä palautettavien raporttien viimeistely. Pääaineena sosiologia, sivuaineina tilastotiede ja väkivaltatutkimus, kiinnostuksenkohteena toiminnan kehittäminen.

Konsta Kalliokoski, sihteeri
Työskennellyt aikaisemmin sovittelunohjaajana. Kiinnostunut ihmisten toimintatavoista ruudun äärellä. Pääaineena tietotekniikka, sivuaineina matematiikka ja kognitiotiede. Projektissa Konsta toimi sihteerinä ja teknisenä vastaavana.

Susanna Syväoja, teoriavastaava
Osallistui kurssille kehittääkseen projektityöosaamistaan. Koska kohdalle osui tutkimusprojekti, kehittyivät myös tutkimuksentekotaidot, mistä on hyötyä tulevaa pro gradu-tutkielmaa ajatellen. Kasvatustieteen pääaineesta sekä johtamisen sivuaineesta oli paljon hyötyä tutkimuksen teoriapohjan luomisessa.

Krister Linnas, viestintävastaava
Toiveena oli saada konkreettisempaa kokemusta projektityöstä. Viestinnän sivuaine ja aikaisempi työkokemus isossa kaupunkiorganisaatiossa valmistivat hyvin toimimaan omassa tehtävässä.  Kurssi antoi hyviä työkaluja ja oli hyvin opettavainen kokemus maisterintutkielman tekoa varten. Pääaineena englannin kieli, sivuaineina viestintä ja media, venäjän kieli ja pelitutkimus.

Eeva-Leena Keskinen, analysointivastaava
Entisenä tilastotieteilijänä suuntautunut kvantitatiivisiin metodeihin, mutta pääsi tässä projektissa perehtymään myös kvalitatiivisen tutkimuksen tekoon. Työelämän kautta tutustunut useiden organisaatioiden rakenteisiin ja hallintoon, mistä oli hyötyä myös Keskimaan organisaation hahmottamisessa. Pääaineena laskentatoimi.