Tietoturvapoikkeamasta ja -häiriöstä ilmoittaminen

Toimintaohjeet jos havaitset tietoturvapoikkeaman- tai -häiriön.

Tietoturvapoikkeaman ilmoittaminen HelpJYU-portaalissa:

Tietoturvahavainnoista ja -häiriöistä (kuten tietojenkalasteluyrityksistä) ilmoitetaan HelpJYU-portaalin kautta (ohje alla). Kiireellisissä tapauksissa (kuten käyttäjätunnuksen kaappaamisissa tai henkilötietoihin liittyvissä poikkeamissa) ota yhteys suoraan tietoturvapäällikköön numeroon 040 805 3837.

  1. Siirry HelpJYU-portaaliin.
  2. Jos sinulla on JYU-tunnukset kirjaudu palveluun, muussa tapauksessa voit siirtyä kohtaan 3.
  3. Tietoturvapoikkeaman ilmoituslomakkeelle löytyy suora linkki HelpJYU:n pääsivulta vasemmasta laidasta "JYU. Yksi yliopisto. Monta maailmaa" tekstin yläpuolelta: "Ilmoita tietoturva tai tietosuojapoikkeamasta".

  4. Lomake on myös ”Palvelut ja neuvonta”- kategorian alla kohdassa ”Ohjelmistot, laitteet ja tekninen tuki”, ”Ilmoita tietoturva tai tietosuojapoikkeamasta”.
  5. Tiedot täytettyäsi, lähetä lomake.

Esimerkkejä poikkeamista:

  • Sähköpostin kalasteluviestit ja roskaposti
  • Henkilötietojen käsittelyn vaarantuminen
  • Yliopiston sähköpostista lähetetty roskaposti
  • Anastettu käyttäjätunnus ja salasana
  • Anastettu tai kadonnut yliopiston älypuhelin, tietokone, muistitikku tai -kortti, ulkoinen kovalevy, asiakirja
  • Virheelliset tai tarpeettomat käyttöoikeudet
  • Asiaton pääsy suojattaviin paperiasiakirjoihin tai avonaiset tietosuoja-astiat
  • Sosiaalisen median yliopiston mainetta haittaavat julkaisut
  • Haittaohjelmat
  • Tietovuodot
  • Toisena henkilönä esiintyminen
  • Järjestelmään tunkeutuminen, palvelunestohyökkäys
  • Järjestelmien tekniset toimintahäiriöt
  • Tekijänoikeus- ja lisenssirikkomukset
  • Tietojärjestelmien väärinkäytölle altistavat ohjelmistohaavoittuvuudet tai konfiguraatiovirheet

Katso myös