”JOULU TULLA JOLLOTTAA, MAKKARA KAKKARA KAENALOSSA”
Saunan jälkeen pukeuduttiin puhtaisiin
vaatteisiin ja kokoonnuttiin pöydän ääreen syömään. Jouluruokana oli
erilaista leipää, lipeäkalaa tai keittokalaa, sillisalaattia,
peruna- ja lanttulaatikkoa, makkaroita ja liharuokia. Jälkiruokana
oli ohraryynipuuroa. Lanttu- ja perunalaatikko olivat
länsisuomalaisia pitoruokia jo 1700-luvulta. Ne levisivät sittemmin
muualle maahan osaksi joulupöydän tarjoilua.
Riisipuuro oli 1800-luvulla
uutuus juhla- ja pitoruokien joukossa ja sitä pidettiin hienompana
kuin ohraryynipuuroa. Se ei kuulunut vielä 1800-luvulla maalaisten
juhlapöytään. Riisipuuron kera tarjottiin rusina- tai
viikunakeittoa. Ruokajuomana oli jouluolutta tai kaljaa,
viinaryyppyjäkin otettiin.
”Varsinaisiin jouluaaton tapauksiin kuului tietysti välttämättömiä
taloustoimia. Kenties oli käytävä puumetsässä tai heinässä. Mutta
kohokohtia olivat tietysti joulusauna ja sitä seuraava jouluateria.
Veisattiin ruokavirret, luettiin ruokaluvut ja jos sattui, kaivoi
joku lukuharras vaari tai muori savupirtin kirjastosta, mustuneesta
vakkasesta, saarnakirjan lukeakseen siitä kaikkien kuullen.”
(Rytkönen 1971, Tuomaasta Nuutin nuppiin.)
”Kuului myös asiaan, että
jouluruokien avulla salaperäinen taikavoima, kaiken kasvun ja
hedelmällisyyden voima, säilytettiin yli kylmän talven. Oli näet
tapana, että suuri joululeipä, joka aidoimman tavan mukaan
leivottiin syksyllä uudisjauhoista, säilytettiin jyvähinkalossa
seuraavan kevään kynnönalkajaisiin. Silloin tuota leipää,
kyntöleipää, syötiin, ja ryypättiin päälle joulusahtia. Ja niin
syntyi elämänside syksyn kypsyydestä kevään oraisiin.” (Rytkönen
1971, Tuomaasta Nuutin nuppiin.)
Ruokailun jälkeen palkolliset
menivät navettaan ja talliin antamaan eläimille tavallista paremmat
heinät ja appeet. Kotieläimet saivat osansa joulujuomastakin joko
sellaisenaan tai kauroihin ja leipäpalaan sekoitettuna.
”Kuhmoniemellä kekririeskoja
lehmille jakeleva emäntä puheli: 'Täss on teillekin kekriä!' Niissä
sanonnoissa joko piilee vieraaksi saapuneen hedelmällisyyden ja
runsauden haltian mielikuva tai ne ovat samanlaisia konneksioita
kuin hollolaiset antaa joulu 'antaa joulukestitystä', se oli joulua
elukoille 'kun kotieläimille annettiin joulurehua, mm. jouluksi
tuvan pöydän alle tuodusta säkistä otettuja kauroja'.” (Rytkönen
1934, Kekriä kiertämässä.)
Joulukirkkoon mentiin jo
aamukuudelta. Tievarsitalojen ikkunoissa paloivat kynttilät.
Kynttilöitä vietiin mukana kirkkoonkin. Kirkonmenojen jälkeen
ajettiin hevosilla kilpaa, jotta oltaisiin ensimmäisenä kotona. Se
toi hevosonnea ja menestystä talolle. Joulukirkosta tultaessa reessä
pehmikkeenä olleet heinät vietiin lehmien eteen, koska uskottiin
niiden saaneen kirkkomatkalla siunauksensa.
|