IDEAL-tutkimushankkeen tiimi

Anssi Roiha on taustaltaan englannin aineenopettaja ja erityisluokanopettaja. Vieras kieli on ollut osa hänen koulupolkuaan, sillä hän on käynyt kaksikielisen perusopetuksen. Myös hänen pro gradu ja väitöskirjansa käsittelivät kaksikielistä opetusta. Anssi työskenteli aikaisemmin vieraiden kielten didaktiikan yliopistonlehtorina Turun yliopistossa, jossa hän opetti tulevia vieraiden kielten aineenopettajia. Ura jatkui muutama vuosi sitten Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan oppiaineeseen, jossa Anssi ohjaa graduja ja väitöskirjoja sekä opettaa oppimisen tukeen ja vieraan kielen oppimiseen liittyviä sisältöjä. Anssi on julkaissut useita käytännönläheisiä kirjoja, esimerkiksi opetuksen eriyttämiseen ja oppilaantuntemukseen liittyen.
Tämä hanke on jatkumoa Anssin tutkimustyölle, jossa hän on pyrkinyt määrätietoisesti yhdistämään vieraiden kielen oppimista ja oppimisen tukea. Vieraiden kielten oppimisvaikeuksien ja opetuksen eriyttäminen on kansainvälisestikin vähän tutkittuja teemoja, puhumattakaan kotimaisesta tutkimuksesta. Lisäksi Suomessa muutama vuosi sitten alkaneen varhaisen kielenoppimisen kotimainen tutkimus on vasta aluillaan. Emil Aaltosen säätiön tuki mahdollistaa kansainvälisestikin uraauurtavan pitkittäistutkimuksen oppimisesta ja sen tukemisesta varhaisessa kielenopetuksessa.

Otso Ahosola on uunituore englannin aineenopettaja. Kokemusta tutkimuksen teosta hän on kerryttänyt toimimalla seitsemän vuotta tutkimusavustajana. Tutkimusavustajana työskentely opetti turvallista tutkimustiedon käsittelyä erityisesti henkilötietoja käsittelevän materiaalin parissa. Otso on myös työskennellyt suomi toisena kielenä -opettajana yläkoululaisten parissa sekä luonut S2-opetukseen käytettäviä visuaalisia apumateriaaleja opettajille.
Otson mielenkiinnon kohde tulevassa väitöstutkimuksessa on monikielinen eriyttäminen. Häntä kiinnostaa esimerkiksi, kuinka opettajat voivat tukea eri kielitaustoista tulevia oppijoita sekä hyödyntää luokkahuoneessa puhuttujen kielten rikkautta. Tämä väitöskirja jatkaa Otson pro gradussa näkyvää mielenkiintoa tasa-arvon toteutumiseen opetuksessa - tällä kertaa kielten näkökulmasta. Tutkimusprojektiin hän päätyi graduohjaajansa kautta.