IDEAL-tutkimushankkeen tiimi

IDEAL-pitkittäistutkimuksessa tutkitaan yksilöllisiä eroja varhaisessa vieraiden kielten opetuksessa. Tutkimustiimi tulee vierailemaan kouluilla kerran lukuvuodessa. Keitä hankkeen tutkijat ovat? Se selviää tästä postauksesta.
Julkaistu
13.8.2025
Mies istuu leveässä portaikossa, katsoo kameraan ja hymyilee
IDEAL-hankkeen vastuullinen johtaja Anssi Roiha

Anssi Roiha on taustaltaan englannin aineenopettaja ja erityisluokanopettaja. Vieras kieli on ollut osa hänen koulupolkuaan, sillä hän on käynyt kaksikielisen perusopetuksen. Myös hänen pro gradu ja väitöskirjansa käsittelivät kaksikielistä opetusta. Anssi työskenteli aikaisemmin vieraiden kielten didaktiikan yliopistonlehtorina Turun yliopistossa, jossa hän opetti tulevia vieraiden kielten aineenopettajia. Ura jatkui muutama vuosi sitten Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan oppiaineeseen, jossa Anssi ohjaa graduja ja väitöskirjoja sekä opettaa oppimisen tukeen ja vieraan kielen oppimiseen liittyviä sisältöjä. Anssi on julkaissut useita käytännönläheisiä kirjoja, esimerkiksi opetuksen eriyttämiseen ja oppilaantuntemukseen liittyen.

Tämä hanke on jatkumoa Anssin tutkimustyölle, jossa hän on pyrkinyt määrätietoisesti yhdistämään vieraiden kielen oppimista ja oppimisen tukea. Vieraiden kielten oppimisvaikeuksien ja opetuksen eriyttäminen on kansainvälisestikin vähän tutkittuja teemoja, puhumattakaan kotimaisesta tutkimuksesta. Lisäksi Suomessa muutama vuosi sitten alkaneen varhaisen kielenoppimisen kotimainen tutkimus on vasta aluillaan. Emil Aaltosen säätiön tuki mahdollistaa kansainvälisestikin uraauurtavan pitkittäistutkimuksen oppimisesta ja sen tukemisesta varhaisessa kielenopetuksessa.

Nainen nojaa kättä vasten leveässä portaikossa, katsoo kameraan ja hymyilee.
IDEAL-hankkeen väitöskirjatutkija Hanna Pöyliö

Hanna Pöyliön työura alkoi Jyväskylän ruotsinkielisestä perusopetuksesta, jossa hän työskenteli yhtä aikaa yliopistossa opiskellen kolmen vuoden ajan. Hanna on koulutukseltaan erityisopettaja ja sittemmin myös tietojärjestelmätieteiden maisteri. Hannalle on kertynyt yli 10 vuoden monipuolinen hankekokemus oppimisen ja koulutuksen alan hankkeista. Monille opettajille ja perheille voi olla tuttu esimerkiksi Lukumummi ja -vaari -toiminta, jonka kehittämisessä Hanna on ollut alusta saakka mukana. 

IDEAL-hankkeen teema on tuttu, sillä Hanna työskenteli kaksi vuotta Opetushallituksen rahoittamissa kielten varhentamisen kärkihankkeissa, jotka edelsivät A1-kielen virallista varhentamista 1. luokalle. Hankkeissa valmistui fonologisen tietoisuuden harjoitusmateriaali Land Ahoy! – Varhennettua englantia esi- ja alkuopetukseen. Tulevassa väitöstutkimuksessa Hanna keskittyy englannin oppimiseen ja opettamiseen niiden lasten kohdalla, joilla on lukivaikeus tai kehityksellinen kielihäiriö.

Mies istuu jakkaralla ja katsoo kameraan iloisesti.
IDEAL-hankkeen väitöskirjatutkija Otso Ahosola

Otso Ahosola on uunituore englannin aineenopettaja. Kokemusta tutkimuksen teosta hän on kerryttänyt toimimalla seitsemän vuotta tutkimusavustajana. Tutkimusavustajana työskentely opetti turvallista tutkimustiedon käsittelyä erityisesti henkilötietoja käsittelevän materiaalin parissa. Otso on myös työskennellyt suomi toisena kielenä -opettajana yläkoululaisten parissa sekä luonut S2-opetukseen käytettäviä visuaalisia apumateriaaleja opettajille.

Otson mielenkiinnon kohde tulevassa väitöstutkimuksessa on monikielinen eriyttäminen. Häntä kiinnostaa esimerkiksi, kuinka opettajat voivat tukea eri kielitaustoista tulevia oppijoita sekä hyödyntää luokkahuoneessa puhuttujen kielten rikkautta. Tämä väitöskirja jatkaa Otson pro gradussa näkyvää mielenkiintoa tasa-arvon toteutumiseen opetuksessa - tällä kertaa kielten näkökulmasta.  Tutkimusprojektiin hän päätyi graduohjaajansa kautta.