DETECT - Oppiminen disinformaation havaitsemiseen ja prosessoimiseen
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
Disinformaatio on tarkoituksellisesti tuotettua virheellistä tietoa, jolla tavoitellaan hyötyä tai pyritään aiheuttamaan julkista vahinkoa. Erilaiset digitaaliset mediat, kuten internet, blogit ja sosiaalinen media ovat suotuisia ympäristöjä disinformaation levittämiselle, koska niissä ei varmisteta informaation luotettavuutta.
Tämä projekti tutkii disinformaatioita yhdistelemällä kasvatustieteen, kognitiivisen psykologian, psykofysiologian ja kognitiivisen neurotieteen menetelmiä. Tavoitteena on selvittää yläkoululaisten taitoja havaita ja prosessoida disinformaatiota, oppilaiden taitoihin yhteydessä olevia kognitiivisia, affektiivisia ja neuraalisia tekijöitä sekä kehittää ja testata pedagogisia menetelmiä disinformaation havaitsemisen opettamiseen. Tutkimuksessa kehitetään teoreettinen malli disinformaation prosessoimisen ymmärtämiseksi sekä laajalti sovellettavia pedagogisia menetelmiä disinformaation tunnistamisen ja havaitsemisen edistämiseksi.
Yhteistyökumppanit:
- Julie Coiro, University of Rhode Island, United States
- Ladislao Salmerón, University of Valencia, Spain
- Marc Stadtler, Ruhr University Bochum, Germany
- Otto Loberg, Bournemouth University, United Kingdom
- Auli Toom, University of Helsinki, Finland
- Minna Torppa, University of Jyväskylä, Finland
Syksyllä 2025 toteutettavan tutkimuksen tiedote tutkittaville on luettavissa alla olevan linkin kautta.
Julkaisut
Esitelmät
- Salminen, T., Saarnio, J., Leppänen, P., Hämäläinen, J., Tolvanen, A., Hautala, J., & Marttunen, M. (2025). Assessing adolescents’ disinformation and fake news detection competences. Esitelmä pidetty 6th Baltic Sea Conference on Literacy -konferenssissa 6.10.2025, Tallinna, Viro.