Game-based learning of Swedish as a second language (GBLS)
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
GBLS-hankkeessa kerätään tietoa pelillistämisestä ruotsin oppimisen ja opetuksen menetelmänä. Tutkimme, miten ruotsin kielen oppiminen tapahtuu kerronnallisen, digitaalisen mobiilipelin kautta niin yksin kuin yhdessä pelatessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kielipelin pelaaminen vaikuttaa oppijoiden kommunikointi- ja vuorovaikutuskykyyn ruotsin kielellä sekä miten oppijat itse kokevat pelaamisen vaikuttaneen heihin ruotsin kielen oppijoina ja käyttäjinä. Tutkimus kohdistuu suomalaisten yläkoululaisten ja lukiolaisten ruotsin kielen oppimiseen.
Tutkimme sekä yksinpelaamista että yhteistoiminnallista pelaamista. Lisäksi tutkimme, mitä mieltä oppijat ovat pelaamisesta ruotsin oppimisen menetelmänä. Pyrimme vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
Pelaaminen
- Miten oppilaat ratkovat kieleen liittyviä ongelmia pelaamisen aikana?
- Millaista kieleen liittyvää kommunikaatiota pelaamisen yhteydessä esiintyy?
Oppijoiden käsitykset
- Millaisia ajatuksia ruotsin kielellä pelaaminen herättää?
- Miten kielipelin pelaaminen voi oppijoiden mukaan tukea ruotsin kielen oppimista?
Modigt på svenska
Mobiilipelimme Modigt på svenska – rohkeasti ruotsiksi – kannustaa ja rohkaisee vuorovaikutukseen ruotsin kielellä pelin hahmojen kanssa. Peli auttaa oppijaa oppimaan ruotsia ja tarkastelemaan omaa oppimistaan sekä lisää tietämystä suomenruotsalaisesta kulttuurista. Peli on kehitetty yhteistyössä Psyon Gamesin kanssa ja se koostuu kahdesta erillisestä tarinasta. Rannikkoretkessä Minttu lähtee kiertämään ruotsinkielistä Pohjanmaata mopolla, ja Saaristoseikkailussa Ville etsii Ahvenanmaalta kateissa olevaa tätiään. Alla esimerkkikuva Rannikkoretki-pelistä.
Pääset tutustumaan tarkemmin peliimme Modigt på svenska! aiemman hankkeemme verkkosivuilla. Sivuilta löytyy myös aiemman hankkeen aikana tuotettuja materiaaleja. Sivuja ei enää päivitetä.
Highlights: Roller och interaktion hos finskspråkiga inlärare av svenska under samspelande av ett digital språkspel
- Tutkimme digitaalista paripelaamista, josta on vain vähän aikaisempaa tutkimusta.
- Yläkoululaiset ja lukiolaiset pelasivat ruotsin oppimiseen suunnattua peliä pareittain.
- Parien välillä ilmeni eroja ekspertti/ekspertti- sekä noviisi/ekspertti-roolien kautta.
- Yhdessä pelaaminen ja pelin antama palaute tukivat kieleen liittyviä merkitysneuvotteluja.
- Tulosten perusteella yhdessä pelaaminen voi tukea yhteistoiminnallista kieltenoppimista.
Kemppinen, P., Kuronen, M., Kajander, K., Mäntylä, K., & Nyman-Koskinen, P. (2025). Roller och interaktion hos finskspråkiga inlärare av svenska under samspelande av ett digitalt språkspel. Folkmålsstudier, 63, 51-89. https://doi.org/10.55293/fms.143710
Ota yhteyttä Seuraa meitä
spelprojektet@jyu.fi Instagram: @spelapasvenska