Game-based learning of Swedish as a second language (GBLS)

Projektet Game-based learning of Swedish as a second language (GBLS) är ett forskningsprojekt inom svenskämnet vid Institutionen för språk och kommunikationsstudier. Projektet finansieras av Svenska kulturfonden under åren 2022–2026. I projektet undersöks digitalt spelande som resurs vid inlärning av svenska som andraspråk och elevernas upplevelser av spelandet. Inom ramen för vårt tidigare projekt, Häng med 2.0 (2020), utvecklades ett mobilspel för inlärning av svenska, och det spelet används också i GBLS.

Table of contents

Project duration
-
Core fields of research
Languages, culture and society
Learning, teaching and interaction
Research areas
Learning and interaction
Department
Department of Language and Communication Studies
Faculty
Faculty of Humanities and Social Sciences

Project description

This page is in Swedish. / Den här sidan är på svenska.

I projektet GBLS skapar vi ny kunskap om spelifiering (eng. gameful e-learning, gaming) som metod vid inlärning och undervisning av svenska som andraspråk. Vi undersöker hur inlärning av svenska sker med hjälp av ett digitalt mobilspel i berättarform dels när spelaren spelar ensam, dels när spelarna spelar tillsammans. Syftet med projektet är att analysera hur spelandet påverkar elevernas kommunikationsförmåga och interaktion på svenska och hur spelandet påverkar deras uppfattning om sig själva som språkinlärare. Forskningen inom projektet fokuserar på finska högstadieelevers och gymnasisters inlärning av svenska som andraspråk.

Spelandet undersöks från två perspektiv. För det första undersöker vi själva spelandet både när det sker ensamt och i par som kollaborativ aktivitet. För det andra analyserar vi hur spelandet upplevs av inlärarna som språkinlärningsmetod. Vi söker svar på bl.a. följande frågor:

Spelandet

  • Hur löser eleverna språkliga problem under spelandet?
  • Hurdan språkrelaterad kommunikation har eleverna under spelandet?

Inlärarperspektiven

  • Hurdana tankar väcker spelandet av det svenskspråkiga mobilspelet hos eleverna?
  • På vilka sätt kan spelandet stödja inlärningen av svenska enligt eleverna?

Modigt på svenska

Vårt mobilspel Modigt på svenska! uppmuntrar spelaren att kommunicera på svenska med spelfigurerna. Spelet hjälper inläraren att lära sig svenska och reflektera över sitt eget lärande, och spelet ger också kunskap om den finlandssvenska kulturen. Spelet har utvecklats i samarbete med Psyon Games och det består av två separata berättelser. Kustresan (Rannikkoretki) är en berättelse om Minttu som kör moped runt det svenska Österbotten, medan Skärgårdsäventyret (Saaristoseikkailu) är en detektivhistoria där Ville letar efter sin försvunna moster på Åland. Nedan finns en bild som är ett exempel på spelet Kustresan.

Esimerkkikuva Modigt på svenska pelin tehtävistä.

Du får veta mer om spelet Modigt på svenska! på vårt tidigare forskningsprojekts webbsidor. På webbsidorna finns också annat material som producerades under projektet. Webbsidorna uppdateras inte längre.

Häng med i svängarna

Contact us                            Follow us

spelprojektet@jyu.fi                                      Instagram: @spelapasvenska

Project team