Tasa-arvon kysymykset varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja lastenhoidon tukien järjestelmässä – CHILDCARE

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Lapsuus ja perhe
Koulutus, opetus ja interventiot
Osasto
Kasvatustieteiden laitos
Yhteistyö
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Tampereen yliopisto
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia
Strategisen tutkimuksen neuvosto

Hankekuvaus

CHILDCARE-hankkeessa tarkasteltiin lastenhoidon tukia ja varhaiskasvatus- ja esiopetuspalveluja tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Ydinkysymyksenä oli, sisältyykö näihin paikallisesti vaihteleviin tukiin ja palveluihin eriarvoistavia mekanismeja. Kysymykseen haettiin vastauksia tutkimalla lastenhoidon tukien ja varhaiskasvatuspalvelujen tarjontaa kunnissa, vanhempien lastenhoidon ja varhaiskasvatuspalvelujen valintoja sekä näiden seikkojen myötävaikutuksella muodostuvia lasten varhaiskasvatuksen polkuja. Eriarvoistumisen kysymyksiä tutkittiin yhtäältä perheiden ja lasten välillä, toisaalta sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin mahdollista alueellista eriarvoistumista palvelujen tarjonnassa ja saatavuudessa. 

Hanke toteutettiin monimenetelmäisenä seurantatutkimuksena osin yhteistyössä eri puolella Suomea sijaitsevien kuntien kanssa. Tutkimukseen liittyi myös yhteistyö useiden kansallisten yhteistyötahojen kanssa. 

Tutkimushanke toteutettiin Jyväskylän yliopiston, Tampereen yliopiston sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyönä. Hanke käynnistyi vuonna 2015, ja sen rahoituskausi päättyi lokakuussa 2021. Hankkeessa kerättyihin aineistoihin perustuvaa tutkimusta tehdään kuitenkin edelleen muun muassa väitöskirjatutkimuksissa.

Julkaisut