TEAMS – Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus

Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus (Teaching that Matters for Migrant Students, lyhennettynä TEAMS) -hankkeen tavoitteena on auttaa opettajia ja kouluja kohtaamaan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tarpeet. Hanke keskittyy opettajien työhön eri kouluissa sekä erilaisiin tukijärjestelmiin, jotka ovat oppilaiden ja opettajien käytettävissä Ruotsissa, Suomessa ja Skotlannissa.

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Koulutus, opetus ja interventiot
Osasto
Kasvatustieteiden laitos
Yhteistyö
Edinburghin yliopisto, Tukholman yliopisto, Turun yliopisto

Hankekuvaus

Globaalin muuttoliikkeen lisääntyminen tuo kouluille ja opettajille merkittäviä haasteita. Maahanmuuttotaustaisille oppilaille merkityksellinen opetus (Teaching that Matters for Migrant Students, lyhennettynä TEAMS) -hankkeen tavoitteena on auttaa opettajia ja kouluja kohtaamaan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tarpeet. Hanke keskittyy opettajien työhön eri kouluissa sekä erilaisiin tukijärjestelmiin, jotka ovat oppilaiden ja opettajien käytettävissä Ruotsissa, Suomessa ja Skotlannissa. Hankkeessa ollaan kiinnostuneita integraation kokonaisvaltaisesta ymmärryksestä kouluissa oppilaiden akateemisen menestymisen, kulttuurienvälisen sosiaalistumisen ja kouluyhteisöön kuulumisen valossa.

Hanke pyrkii ymmärtämään, miten opettajat ja muu henkilökunta tekevät yhteistyötä koulun sisällä ja sen ulkopuolella mahdollistaakseen integraatioprosessit maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ympärillä. Siksi hankkeessa keskitytään sellaisiin yhteistyökäytäntöihin, jotka auttavat rakentamaan inklusiivisia kouluympäristöjä. Lisäksi tavoitteena on luoda mahdollisuuksia ammatilliseen oppimiseen ja luoda resursseja niin opettajille, paikallisille ja kansallisille päättäjille kuin myös oppimiselle kolmen eri maan välillä.

Lisätietoa hankkeen verkkosivuilla: https://migrant-education.net/

Julkaisut

Ulkoiset jäsenet

Nataša Pantić

Principal Investigator (Project Lead)
The University of Edinburgh

Päivi Hökkä

Tampereen yliopisto / Jyväskylän yliopisto

Anna Lund

Stockholm University

Tuire Palonen

Turun yliopisto

Tom Richardson

The University of Edinburgh

Gil Viry

The University of Edinburgh

Katja Vähäsantanen

Hämeen ammattikorkeakoulu / Jyväskylän yliopisto

Cecilia Gialdini

The University of Edinburgh

Silvia de Riba

The University of Edinburgh

Grace Kong

The University of Edinburgh