Varhennetun kielenopetuksen seurantatutkimus
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
Soveltavan kielentutkimuksen keskus ja kieli- ja viestintätieteiden laitos toteuttavat yhdessä Åbo Akademin kanssa seurantatutkimusta varhennetun (1. luokalla alkavan) kielen opiskelun vaikutuksista kielitaidon ja kielen oppimisen motivaation kehitykseen.
Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin opetushallituksen rahoituksella vuonna 2018 ja toinen vaihe vuosina 2020-2021 eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta vastasivat Jyväskylän yliopiston osalta professori Ari Huhta ja professori Karita Mård-Miettinen ja Åbo Akademin osalta johtajava tutkija Katri Hansell.
Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli selvittää suomenkielisissä peruskouluissa 1. ja 3. luokalta alkavassa englannin kielen opetuksessa olevien oppilaiden kielitaitoa ja käsityksiä englannin kielestä ja sen oppimisesta. Ensimmäinen aineistonkeruu toteutettiin vuonna 2018, jolloin kerättiin aineistoa 1., 2., ja 3. luokan oppilailta, jotka olivat juuri aloittaneet englannin opiskelun. Keväällä 2020 alkaneessa tutkimuksen toisessa vaiheessa kerättiin seuranta-aineistoa jo tutkimukseen osallistuneilta oppilailta, ja sen lisäksi uutta aineistoa uusilta 1. ja 3. luokan oppilailta. Oppilaiden lisäksi aineistoa kerättiin myös oppilaiden opettajilta ja huoltajilta näiden käsityksistä varhennetusta kielenopetuksesta yleensä ja erityisesti heidän kokemuksistaan lastensa / oppilaittensa vieraan kielen opetuksen varhentamisesta. Tutkimuksen toinen vaihe toteutettiin yhteistyössä Åbo Akademin kanssa, joka tutki finskan varhentamista ruotsinkielisissä kouluissa.
- Tietosuojaseloste - tutkimuksen toinen vaihe
-
Julkaisuja:
Seurantatutkimuksen ensimmäisen vaiheen loppuraportit: A1-englanti ja A1-finska
- Hansell, K., Peltoniemi, A., Mård-Miettinen, K., & Huhta, A. (2022). Lärarnas uppfattningar av att inleda undervisningen i A1-språk i årskurs 1. Teoksessa R. Kantelinen, Kautonen, M., & Z. Elgundi (Eds), Linguapeda 2021. Konferenssijulkaisu/Conference Proceedings. (pp. 97–120). Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia 21. Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta.
-
Mård-Miettinen, K., Huhta, A., Peltoniemi, A., & Hansell, K. (2022). Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan? Teoksessa R. Kantelinen, Kautonen, M., & Z. Elgundi (Eds), Linguapeda 2021. Konferenssijulkaisu/Conference Proceedings. (pp. 39–69). Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia 21. Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta.
Seurantahanketta edeltäneiden kokeiluhankkeiden raportit: - Huhta, A. & Leontjev, D. (2019). Kieltenopetuksen varhentamisen kärkihankkeen seurantapilotti. Loppuraportti. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
- Skinnari, K. & Sjöberg, S. (2018). Varhaista kieltenopetusta kaikille: selvitys varhaisen ja vapaaehtoisen kieltenopetuksen tilasta sekä toteuttamisen edellytyksistä kunnissa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
- Opinnäytteitä:
- Smedberg, J. (2023). Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English. Jyväskylän yliopisto.
- Åbo Akademin hankesivut
- Tietoa vieraan kielen opetuksen varhentamisesta Opetushallituksen sivustolla