Vasta maahan saapuneiden oppiminen, kiinnittyminen ja osallisuus

Oppiminen, kiinnittyminen, osallisuus: Vasta maahan muuttaneiden opiskelijoiden polut koulutuksessa ja yhteiskunnassa - hanke (POLKU) seuraa vasta Suomeen muuttaneita nuoria heidän siirtyessään yläkoulun valmistavasta opetuksesta perusopetukseen tai toiselle asteelle ja edelleen itsenäisempään osallisuuteen suomalaisessa yhteiskunnassa.
logo

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
JYU.Edu
Koulutus, osallisuus ja kestävä yhteiskunta
Osasto
Opettajankoulutuslaitos
Yhteistyö
Polku-hanke on Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen yhteishanke. Lisäksi hankkeen kumppanina toimii Tiuku ry.
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia

Hankekuvaus

POLKU-hanke seuraa vasta Suomeen muuttaneita nuoria heidän siirtyessään yläkoulun valmistavasta opetuksesta perusopetukseen tai toiselle asteelle ja edelleen itsenäisempään osallisuuteen suomalaisessa yhteiskunnassa.

Monimenetelmällinen tutkimus hyödyntää jo kerättyä määrällistä aineistoa oppilaiden taitojen kehittymisestä ja kouluun kiinnittymisestä valmistavan opetuksen aikana vuosina 2024 ja 2025 (VOITTO-hanke 2023 - 2025), ja yhdistää sen tietoon samojen opiskelijoiden myöhemmistä koulupoluista. Kuvaa koulutupoluista tarkennetaan samojen oppilaiden haastatteluilla ja ekokartoilla sekä heille merkittävien muiden henkilöiden haastatteluilla. Lisäksi tietoa kerätään valmistavan opetuksen opettajien haastatteluilla. Kolmannen työpaketin monipaikkaisessa etnografisessa osuudessa havainnoidaan nuorten yhteisöjä, haastatellaan heitä ja pyydetään tekemään verkostokarttoja. Yhteistyökumppanin Tiuku ry:n ammattitaiteilijoiden opastamana nuoret pääsevät dokumentoimaan elämäänsä valokuvataiteen keinoin.

POLKU osoittaa, millaiset olosuhteet ja toimet kouluissa ja yhteiskunnassa edistävät maahanmuuttajanuorten koulutuspolkujen sujuvuutta sekä kiinnittymistä uusiin yhteisöihin. Tuloksia viedään käytäntöön vertaismentoroinnin, opettajien täydennyskoulutuksen ja taidenäyttelyn keinoin. Tuloksia voidaan hyödyntää yhdenvertaisemman koulutus- ja maahanmuuttopolitiikan kehittämisessä.

Julkaisut

Hanketiimi

Ulkoiset jäsenet

Mervi Kaukko

professori
Tampereen yliopisto

Maria Petäjäniemi

Tutkijatohtori
Tampereen yliopisto

Iida Kallio

Väitöskirjatutkija
Tampereen yliopisto

Nick Haswell

Tutkijatohtori
Tampereen yliopisto