Eduardo Castro

Eduardo Castro

Apurahatutkija, jatko-opinto-oikeus
Yksikkö
Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Laitos / Vastuualue
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Huonenumero
A 331.5
Postiosoite
Seminaarinkatu 15

Esittely

Olen tohtorikoulutettava soveltavan kielitieteen alalla Jyväskylän yliopiston Kieli- ja viestintätieteiden laitoksella. Tutkimuksessani tarkastelen autonomiaa tukevia oppimiskäytäntöjä, luovia laadullisia menetelmiä sekä kielen oppimisen ja opettamisen psykologiaa, erityisesti tunteiden merkitystä kieltenopetuksessa ja -oppimisessa.

Ennen Suomeen muuttoa työskentelin Brasiliassa kieltenopettajien kouluttajana, tukien opettajaksi opiskelevia heidän kasvaessaan reflektiivisiksi ammattilaisiksi, sekä englanninopettajana eri taitotasoilla opiskeleville. Japanissa toimin oppimisohjaajana ja lehtorina, auttaen yliopisto-opiskelijoita kehittämään itsesäätelytaitojaan, reflektoivia oppimiskäytäntöjään ja hyvinvointiaan.

Olen esitellyt tutkimustani kansainvälisissä konferensseissa ja pitänyt opettajille suunnattuja työpajoja. Julkaisuni ovat ilmestyneet arvostetuissa alan journaaleissa, kuten System, AILA Review ja Language Teaching Research. Tällä hetkellä toimin Studies in Self-Access Learning Journal -lehden apulaispäätoimittajana ja arvioin säännöllisesti artikkeleita kansainvälisiin tieteellisiin lehtiin.

Tutkimuskuvaus

Väitöskirjassani tutkin kieltenopettajaksi opiskelevien ja työssä olevien opettajien tunnekokemuksia sekä sitä, miten nämä kokemukset muokkaavat heidän ammatillista identiteettiään ja vaikutusmahdollisuuksiaan työssään. Pitkittäisen laadullisen tutkimusotteen avulla, hyödyntäen syvähaastatteluja, reflektoivia päiväkirjoja ja tunnekäyrämenetelmiä, tarkastelen, miten opettajat navigoivat tunteidensa kanssa työskennellessään opiskelijoiden, kollegoiden ja oppilaitosten kanssa. Tutkin paitsi opettajien keinoja hallita tunteitaan, myös sitä, miten koulut ja koulutusjärjestelmät vaikuttavat siihen, mitkä tunteet katsotaan sopiviksi ilmaista opetustilanteessa. Tutkimukseni pohtii myös, miten koulutuslaitokset voivat edistää oikeudenmukaisuutta, osallisuutta ja huolenpitoa opetuksessa, tarjoten näkemyksiä siitä, miten voimme luoda tukevia ympäristöjä, joissa opettajat voivat menestyä, kehittyä ja tehdä myönteisen vaikutuksen opiskelijoidensa elämään.

Julkaisut