Esittely
Työskentelen tutkijatohtorina koulutuksen arvioinnin kansainvälisissä hankkeissa (mm. TALIS - Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus) ja EDUCA - koulutuksen tulevaisuus - lippulaivahankkeessa. Kuulun myös WHO-Koululaistutkimuksen - Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) - tutkimusryhmään.
Tutkimuskuvaus
Tutkimuksessani kartoitetaan oppilaiden osaamisen ohella opiskeluun liittyviä asenteita, koulukokemuksia ja niihin liittyviä taustatekijöitä. Tutkimukseni tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti nuorten oppimiseen, hyvinvointiin ja terveyteen.
TALIS-tutkimuksessa (Teaching and Learning International Survey) selvitetään opettajien ja oppilaitosjohdon käsityksiä opetuksesta, ammatillisista kehittymistarpeista ja sen esteistä, koulun työskentelyilmapiiristä sekä monikulttuurisuuden ja kestävän kehityksen haasteista. TALIS on kansainvälinen opetuksen ja oppimisen tutkimushanke ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n kansainvälisistä kartoituksista ensimmäinen, joka keskittyy koulujen oppimisympäristöön ja opettajien työoloihin. TALIS pyrkii täyttämään kansallisia ja kansainvälisiä aukkoja tiedoissa, jotka pyrkiväti kartoittamaan kansallisesti ja kansainvälisesti opettajien työtä, opetusta ja opettajien vaikutusta oppilaiden oppimiseen. Se tarjoaa opettajille ja rehtoreille mahdollisuuden antaa panoksensa koulutuksen arviointiin ja koulutuspolitiikan kehittämiseen sen keskeisillä osa-alueilla. Maiden väliset TALIS-analyysit tarjoavat mahdollisuuden tunnistaa samanlaisia haasteita kohtaavia maita ja oppia muiden maiden menettelytavoista.