WHO-Koululaistutkimus - HBSC Finland
Tutkimusryhmä pyrkii koululaisten terveyden edistämiseen tuottamalla korkealaatuista ja kansainvälisesti vertailukelpoista aineistoa sekä tiedottamalla tuloksista useilla foorumeilla. Ainutlaatuisen laaja ja pitkäkestoinen tutkimus on jatkunut jo yli 40 vuotta.
WHO-Koululaistutkimus - HBSC Finland
Tutkimusryhmän kuvaus
WHO-Koululaistutkimus - HBSC Finland - on Suomessa käytetty nimi WHO:n kanssa yhteistyössä toteutettavasta, n. 50 osallistujamaan tai -alueen kansainvälisestä, Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) tutkimuksesta. WHO-Koululaistutkimusta toteutetaan Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Terveyden edistämisen tutkimuskeskuksessa yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston Terveystieteiden tiedekunnan kanssa.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa korkeatasoista, kansainvälisesti vertailukelpoista ja yhteiskunnallisesti puhuttelevaa tutkimustietoa kouluikäisten lasten ja nuorten terveyden kokemuksista ja terveyskäyttäytymisestä sekä analysoida niiden ajallisia muutoksia. Lisäksi tavoitteena on tarkastella koulun, perheen ja muiden sosiaalisten kontekstien merkitystä lasten ja nuorten terveyden kokemiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on tukea pyrkimyksiä kaventaa terveyden eriarvoisuutta ja terveyden edistämistyötä tiedon avulla:
- Kansalliseen ja kansainväliseen aineistoon pohjautuvista tuloksista julkaistaan lukuisia tieteellisiä julkaisuja, raportteja ja tietokortteja sekä useita väitöskirja- ja pro gradu-tutkielmia
- Kansainvälistä aineistoa hyödynnetään muun muassa Unicefin, UNESCO:n, OECD:n ja WHO:n raporteissa lasten ja nuorten globaalien terveyskysymysten tarkastelussa
- WHO-Koululaistutkimuksen aineisto Suomesta on osa WHO:n ja OECD:n lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorikuvauksia.
- Julkaisut ovat välineitä vuoropuhelussa päätöksenteon, hallinnon ja lasten ja nuorten terveydestä kiinnostuneiden toimijoiden kanssa. Esimerkkinä tästä ovat muun muassa:
- Opetus- ja kulttuuriministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö: Lapsistrategia 2040
- Schools for Health in Europe Network Foundation: Factsheet on health literacy in schools
- Euroopan Neuvosto, Committee on Bioethics (DH-BIO): Leena Paakkarin asiantuntijakokoukset 2020-22 ja terveyden lukutaidon opas (Guide to health literacy)
- UNESCO Health and Education Chair, webinaari “Health literacy in schools: an education asset in the 21st century" (Leena Paakkari)
- WHO Health literacy in the context of health, well-being and learning outcomes – the case of children and adolescents in schools. Concept paper
- Valtioneuvosto: LIITU-raportit (mukana HBSC-kysymyksiä terveydestä ja hyvinvoinnista ja raportoijissa tutkimusryhmän jäseniä)