Ohjeet tekoälypohjaisten sovellusten käyttöön Movin opintojaksoilla

Sisällysluettelo
Tekoälypohjaiset tekstieditorit tai -generaattorit, kuten ChatGPT, ja niiden taustalla olevat niin sanotut suuret kielimallit ovat vuorovaikutteisia tekoälysovelluksia, jotka tuottavat tekstiä käyttäjän syötteen perusteella. Näille sovelluksille voidaan esittää kysymyksiä, ja niitä voidaan esimerkiksi pyytää kirjoittamaan annettu teksti uudelleen luettavuuden parantamiseksi. JYU:n ohjeissa kuvataan tällaisten sovellusten toimintaa tarkemmin. Katso JYU:n ohjeet myös suositeltavien tekoälyohjelmien osalta.
Viestintä- ja kieliosaamisen opetuksessa tekoälyn todennäköisiä käyttökohteita ovat muun muassa ideointi, tekstin jäsentäminen, kääntäminen, muokkaaminen ja oikolukeminen sekä sen käyttäminen avustajana tai ohjaajana. Kuten JYU:n ohjeissa tarkemmin kuvataan, tekoälyn tuottama teksti ei kuitenkaan ole luotettava eikä pätevä tieteellinen lähde.
Ohjeet on hyväksytty 1.11.2023 ja päivitetty 13.9.2024. Ohjeita päivitetään tarvittaessa.
Noudata näitä ohjeita Movin opintojaksoilla:
- Saat käyttää tekoälyä. Tekoälyn tehokas käyttö on taito, joka kannattaa opetella. Jos käytät tekoälyä, kerro käytöstä avoimesti: mitä työkalua on käytetty ja miten, mihin tarkoitukseen ja missä osassa tehtävää.
- Pyydä kirjoittajan lupa, jos haluat syöttää toisen henkilön tekstiä tekoälysovelluksiin. Tämä kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi ryhmätöissä ja vertaispalautteen antamisessa. Tämä koskee myös muuta julkaisematonta materiaalia, kuten koodia, ääni- ja kuvatiedostoja. Tällainen materiaali on suojattu immateriaalioikeuksilla, eli vain tekijä voi päättää materiaalinsa käytöstä.
- Noudata tietosuojaa ja yksityisyyden suojaa koskevia sääntöjä. Henkilötietoja (eli tietoja, jotka voidaan yksin tai yhdessä muiden tietojen kanssa yhdistää yksittäiseen henkilöön) ja arkaluonteisia tietoja ei saa syöttää tekoälysovelluksiin (eikä siis myöskään hakukoneisiin ja konekääntäjiin). Tämä johtuu siitä, että tekoälysovelluksen omistaja tai kolmannet osapuolet saattavat tallentaa, käyttää tai levittää näitä tietoja.
- Olet aina vastuussa palauttamastasi tekstistä. Tekoälyn tuottama teksti saattaa olla vakuuttavuudestaan huolimatta valheellista. Generatiivisten tekoälysovellusten keskeinen haaste on se, että ne voivat tuottaa tekstiä, joka näyttää pätevältä mutta sisältää kuitenkin asiavirheitä tai jopa ristiriitoja. Tekoälyn generoimaa tekstiä ei saa esittää omana työnä – tämä on vilppiä (ks. JYU:n ohjeet, kohta 4). Voit kuitenkin hyödyntää tekoälyä, jos haluat parantaa olemassa olevaa tekstiä tai löytää alustavia ideoita teksteille, kunhan raportoit tekoälyn käytöstä (ks. kohta 1).
- Käytä tekoälyä oppimisen tehostamiseen, älä oppimisen välttelyyn. Voit käyttää tekoälyä apuna kirjoittamisprosessin eri vaiheissa. Voit esimerkiksi käyttää niitä avainsanahakuun, ideointiin tai tekstin tyylin yhtenäistämiseen. Kun kielitaitoasi arvioidaan, opettaja voi kuitenkin päättää, onko tekoälyn käyttö sallittua.
- Sinun täytyy olla tietoinen tekoälyn periaatteista ja haitoista, jos käytät niitä. Tekoälystä ja sen eettisestä käytöstä keskustellaan koko viestintä- ja kieliopintojen ajan. Käytitpä itse tekoälyä tai et, niiden lisääntyvä käyttö edellyttää sinulta kehittyneitä kriittisen ajattelun taitoja. Tällaisia taitoja korostetaan vahvasti Movin viestintä- ja kieliopinnoissa kaikilla tasoilla.
- Opettajat voivat perustellusta syystä poiketa näistä suosituksista.