Keväällä esittäytyivät Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta ja Liikuntatieteellinen tiedekunta. Syksyllä ovat vuorossa matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ke 18.9.2024, kauppakorkeakoulu ke 23.10.2024, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta ke 6.11.2024, ja informaatioteknologian tiedekunta ke 20.11.2024.
Tilaisuuksia voi seurata suorina lähetyksinä moniviestimen välityksellä tämän linkin kautta. Osoite pysyy samana koko sarjan ajan.
Huippututkimusta: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Ruusupuisto-rakennuksen aulatila, Jyväskylän yliopisto (Alvar Aallon katu 9)
Tilaisuuteen on vapaa pääsy. TERVETULOA!
Ohjelma (muutokset mahdollisia)
10.00 Avaus. dekaani Anna-Maija Poikkeus, Kasvatustieteiden ja psykologian alojen huippututkimusta Jyväskylän yliopistossa.
10.15 Huippututkimuksen kärkeä
- prof. Paavo Leppänen, InterLearn huippututkimusyksikön esittely
Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikössä (InterLearn) tutkitaan lasten oppimisen ja hyvinvoinnin yhteyksiä sekä oppimisen tuen vaikuttavuutta selittäviä tekijöitä.
- prof. Marja-Kristiina Lerkkanen, Educa-lippulaivan esittely
Koulutuksen tulevaisuus (EDUCA) -lippulaivan tavoitteena on edistää koulutuksen kehittämistä tutkimustiedon avulla ja luoda koulutuksen ekosysteemi.
- apul.prof. Tiina Parviainen, monitieteinen aivotutkimus (CIBR) ja esimerkkinä DigiMind -projekti
Monitieteinen aivotutkimuskeskus tarjoaa tutkimusympäristön ja tukea neurotieteelliseen tutkimukseen.
- prof. Minna Torppa, EarlyMath-projektin esittely
EarlyMath on Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) rahoittama projekti, jossa tutkitaan matemaattisten taitojen varhaista kehitystä ja niihin vaikuttavia tekijöitä.
- prof. Maarit Alasuutari, Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seuranta- ja arviointitutkimus
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa tutkimuksessa arvioidaan esiopetuskokeilun vaikutuksia ja seurauksia laajasti muun muassa lasten oppimisen valmiuksien ja varhaiskasvatuspalvelujen näkökulmista.
- prof. Raija Hämäläinen, Digitaalisaatio ja tekoäly: Mahdollistaja vai uhka oppimiselle ja vuorovaikutukselle?
LearnDigi-profilointialueen tavoitteena on kehittää eettisesti kestävää tutkimusperustaista tukea oppimiselle ja vuorovaikutukselle erilaisissa koulutuksen ja työelämän konteksteissa. Painopistealueemme ovat 1) oppimis- ja vuorovaikutusprosessien tallentaminen ja ymmärtäminen digitaalisissa ja teknologiavälitteisissä ympäristöissä, sekä 2) multimodaalinen data ja oppimisanalytiikka digitaalisissa konteksteissa.
11.50 Päätössanat. Dekaani Anna-Maija Poikkeus
- Hetki kohtaamisille ja keskustelulle.
12.00 Tilaisuus päättyy
Lisätietoja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan esittäytymisestä:
Professori, Varadekaani Jarmo Hämäläinen
jarmo.a.hamalainen@jyu.fi
p. 040 8053490