Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikkö InterLearn

Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikössä (InterLearn) tutkitaan lasten oppimisen ja mielenterveyden yhteyksiä sekä oppimisen tuen keinojen vaikuttavuutta selittäviä tekijöitä.

Sisällysluettelo

Tutkimusryhmän tyyppi
Huippututkimusyksikkö
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalueet
Koulutus, opetus ja interventiot
Oppiminen, oppimisen vaikeudet ja niihin vaikuttavat tekijät
Motivaatio, oppiminen ja kasvuympäristöt
Aivotutkimus ja psykofysiologia
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Osasto
Kasvatustieteiden laitos
Psykologian laitos

Tutkimusryhmän kuvaus

Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikössä (InterLearn) tutkitaan lasten oppimisen ja mielenterveyden yhteyksiä sekä oppimisen tuen keinojen vaikuttavuutta selittäviä tekijöitä. Aiemmat pitkittäistutkimukset ovat osoittaneet, että varhaiset oppimisen ongelmat ovat kehityksen myötä yhteydessä monenlaisiin hyvinvoinnin ja mielenterveyden ongelmiin.

Ongelmien kasautumisen taustatekijät ja kehitykselliset mekanismit tunnetaan kuitenkin huonosti. Tiedetään myös, että toiset oppilaat hyötyvät keskimäärin tehokkaiksikin todetuista oppimisen tuen keinoista selvästi vähemmän kuin toiset, mutta syitä tähän vaihteluun ei vielä tunneta.

Huippututkimusyksikössä toteutettavien pitkittäis- ja interventiotutkimusten avulla tavoitellaan uutta tietoa siitä, minkälaiset yksilön tai kasvu- ja oppimisympäristöjen ominaisuudet altistavat vaikeuksille psykososiaalisessa kehityksessä ja oppimisessa. Kehityksen ja oppimisen riskitekijöiden lisäksi pyrimme tunnistamaan myös kehitystä ja oppimista suojaavia ja edistäviä tekijöitä.

Tuotettavaa tietoa sovelletaan tehokkaampien ja yksilöllisempien oppimisen ja hyvinvoinnin tuen keinojen kehittämiseen.

Suomen Akatemian vuosille 2022 – 2029 rahoittamassa huippututkimusyksikössä on mukana kolme tutkimusryhmää: Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkimusryhmä, Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden tutkimusryhmä sekä Turun yliopiston psykologian ja logopedian tutkimusryhmä/FinnBrain-tutkimusryhmä. Huippututkimuyksikön monitieteisyys ja monipuolinen kokemus erilaisista tutkimusmenetelmistä tarjoavat mahdollisuuden integratiiviseen, erilaisia näkökulmia yhdistävään tutkimusotteeseen, joka tuottaa aidosti uutta ymmärrystä kehityksen ja oppimisen kysymyksistä.

Lisätietoja huippuyksiköstä

Julkaisut

Tutkimusryhmä

Ulkoiset jäsenet

Riikka Korja

Professori, psykologian ja logopedian tiimin johtaja
Turun yliopisto

Jarkko Hautala

Akatemiatutkija
Niilo Mäki Instituutti

Hasse Karlsson

Professori
Turun yliopisto

Jukka Leppänen

Apulaisprofessori
Turun yliopisto

Elina Mainela-Arnold

Professori
Turun yliopisto

Harri Merisaari

Professori
Turun yliopisto

Saara Nolvi

Erikoistutkija
Turun yliopisto

Hannu Savolainen

Professori
Itä-Suomen yliopisto

Jetro Tuulari

Kollegiumtutkija
Turun yliopisto

Eeva Eskola

Erikoistutkija
Turun yliopisto

Elisabeth Nordenswan

FT, tutkijatohtori
Turun yliopisto

Fiia Takio

FT, tutkijatohtori
Turun yliopisto