Mitä luokanopettajaopinnot oikeasti ovat? Kurkistus kulissien taakse
Opiskelen Jyväskylän yliopistossa luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelmassa. Opintoni ovat olleet monipuolisia ja käytännönläheisiä. Erityisen antoisiksi olen kokenut POMM-opinnot, joissa opimme, miten jokaista oppiainetta opetetaan. Olen myös nauttinut ryhmätyöskentelystä, sillä se on avannut minulle uusia näkökulmia opettajuuteen. Opintojeni myötä käsitykseni koulusta ja opettajan työstä on syventynyt.
Opiskelen luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelmassa. Jo opintojen alkuvaiheessa huomasin, miten käytännönläheiseksi koulutus on rakennettu. Luennoilla ja kursseilla syntyy uusia ideoita ja oivalluksia, joita voi tulevaisuudessa viedä omaan opetukseen. Kasvatustieteissä ei juuri ole ”oikeita” tai ”vääriä” vastauksia, mikä tekee opinnoista keskustelevaa ja pohdiskelevaa – mukana kulkevat kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen suuret teemat.
Opinnoissa pääsemme itse kokemaan uuden oppimista – sen, miltä tuntuu olla epävarma, innostunut tai vielä kaikkea opetteleva. Se auttaa ymmärtämään paremmin oppilaiden tunteita ja oppimisen prosessia.
Kokemus uuden oppimisesta oppilaan näkökulmasta on muuttanut käsitystäni opettamisesta
Koko koulutukseni antoisimmat opinnot ovat olleet POMM-opinnot, jotka antavat luokanopettajan pätevyyden. Niissä opiskelemme jokaisen alakoulun oppiaineen pedagogiikan eli sen, miten jokaista oppiainetta opetetaan. Liikunnan kursseilla työskentelimme liikuntasalissa kokeillen erilaisia pelejä ja harjoitellen ohjaamista, kun taas matematiikassa opetimme toisillemme kertotauluja ja jakolaskuja oppilaan rooliin heittäytyen.
POMM-opinnoissa pääsemme itse kokemaan uuden oppimista – sen, miltä tuntuu olla epävarma, innostunut tai vielä kaikkea opetteleva. Se auttaa ymmärtämään paremmin oppilaiden tunteita ja oppimisen prosessia.
Opinnoissani on paljon ryhmätyöskentelyä, joka avaa uusia näkökulmia
Ensivaikutelmani opinnoista oli innostunut, sillä olin päässyt opiskelemaan unelma-ammattiini. Kuvittelin yliopiston muistuttavan lukiota, mutta yllätyin siitä, miten paljon opinnoissa on pienryhmätyöskentelyä ja vuorovaikutusta.
Koen, että kaikki kulkevat samaan suuntaan ja tukevat toisiaan matkalla kohti opettajuutta.
Aluksi jännitin ryhmätöitä, mutta niistä on tullut yksi opintojeni parhaista puolista. Ajatusten vaihtaminen muiden kanssa avaa näkökulmia, joita en yksin olisi löytänyt.
Voin hankkia helposti opettajan kaksoispätevyyden vapaan sivuaineoikeuden avulla
Jyväskylän yliopistossa on helppoa hankkia opettajan kaksoispätevyys vapaan sivuaineoikeuden ansiosta.
Opiskelen sivuaineena englantia, mikä tarkoittaa, että valmistun myös englanninopettajaksi peruskouluun. Moni opiskelee lisäksi erityispedagogiikkaa mistä saa erityisluokanopettajan pätevyyden.
Koen Jyväskylän kasvatustieteiden laitoksen opetuksen laadukkaaksi ja opiskeluilmapiirin yhteisölliseksi
Jyväskylän kasvatustieteiden laitos on yksi Suomen parhaista, ja opiskelijana sen huomaa arjessa: meillä on laadukasta opetusta, lehtorit tukevat opiskelijoita ja opiskeluilmapiiri on yhteisöllinen. Koen, että kaikki kulkevat samaan suuntaan ja tukevat toisiaan matkalla kohti opettajuutta.
Opintojeni myötä käsitykseni oppimisesta ja koulusta on syventynyt, ja näen nyt, kuinka monipuolista ja palkitsevaa opettajan työ voi olla.