Opettajana minulla on ainutlaatuinen mahdollisuus muokata tulevaisuutta
Lukiossa minua kiinnosti moni asia kuten taide, viestintä, liikunta, historia ja biologia. Tiesin myös luovuuden olevan yksi vahvuuksistani. Kun yhteishaku lähestyi, pohdin pitkään, miten voisin yhdistää kiinnostukseni eri aiheisiin ja löytää alan, jossa pääsen hyödyntämään omia vahvuuksiani. Lopulta oivalsin, että opettajana voisin tehdä kaikkea tätä ja paljon enemmän.

Harkitsin aluksi muun muassa kuvaamataidon opettajaksi hakeutumista, mutta otin lopulta vastaan opiskelupaikan Jyväskylän luokanopettajakoulutukseen. Opintojen aikana ymmärsin, että luokanopettajan työssä pääsen käyttämään luovuutta tavoilla, joita en ollut aiemmin osannut kuvitellakaan. Luokanopettajana täytyy hallita monipuolisesti kaikki alakoulun aineet ja usein myös osata yhdistää niitä keskenään. Koen, että luovuudesta on ollut minulle hyötyä varsinkin keksiessä uusia ja erilaisille oppijoille suunnattuja tapoja opettaa. Tämä voi tarkoittaa perinteisten oppikirjojen täydentämistä moderneilla välineillä, kuten digitaalisten työkalujen hyödyntämistä, tai oppimisen elävöittämistä draaman, kuvataiteen tai pelillisten elementtien avulla.
Opintojen aikana ymmärsin, että luokanopettajan työssä pääsen käyttämään luovuutta tavoilla, joita en ollut aiemmin osannut kuvitellakaan.
Esimerkiksi historian opetus voi muuttua oppilaita aktivoivaksi seikkailuksi pakopelien avulla. Tällaiset luovat opetusmenetelmät tekevät koulupäivistä mielekkäämpiä ja merkityksellisempiä samalla, kun ne harjoittavat monipuolisia taitoja, kuten ryhmätyö- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Luovuus luokanopettajan työkaluna
Luovuus on tärkeässä roolissa myös silloin, kun tuetaan erilaisten oppijoiden tarpeita. Me kaikki opimme eri tavoilla, joten opettajan on oltava luova soveltaakseen opetustavan kaikille mahdollisimman sopivaksi, joskus jopa yksilötasolla.
Työn luonne muuttuu ja kehittyy, mikä tekee alasta erityisen kiehtovan.
Opettajana minulla on ainutlaatuinen mahdollisuus muokata tulevaisuutta, sillä luovuus ja mielikuvitus ovat avaimet myös alan uudistamiseen. Opettajana saan jatkuvasti kehittää itseäni ja pysyä mukana muuttuvassa maailmassa. Työn luonne muuttuu ja kehittyy, mikä tekee alasta erityisen kiehtovan. Teknologian kehittyminen, muuttuvat opetussuunnitelmat ja uudet yhteiskunnalliset ilmiöt tuovat jatkuvasti uusia mahdollisuuksia opettajan työhön. Tämä tarkoittaa, että opettajan on oltava valmis oppimaan uutta ja mukauttamaan opetustaan ympäröivän maailman tarpeisiin.
Yhteistyöstä voimaa
Ryhmätyöskentely on opinnoissamme keskeisessä roolissa, minkä vuoksi myös opiskeluympäristönä luokanopettajaopinnot ovat näyttäytyneet luovaan työskentelyyn motivoivana. Meillä on paljon erilaisia opiskelijoita, joilla kaikilla on omat ideansa ja tapansa lähestyä asioita. Erilaisten näkökulmien kuuleminen ja ryhmässä työskentely eivät vain kehitä lopputuloksia, vaan myös ruokkivat omaa luovuutta. Uudet ja yllättävät ideat, joita ryhmässä nousee esiin, voivat innostaa katsomaan asioita aivan uudesta näkökulmasta.

Tutkinto pohjana uusille haasteille
Luokanopettajan tutkinto on myös hyvä pohja lähteä haastamaan itseään uusiin suuntiin. Esimerkiksi erilaisten sivuaineiden valitseminen avaa uusia uramahdollisuuksia ja laajentaa ammatillista kenttää. Tällä hetkellä opiskelen sivuaineinani kuvataiteen perusopintoja ja terveystietoa. Sivuaineet ovat tuoneet vaihtelevuutta opintoihin sekä vahvistaneet omaa opettaja-identiteettiäni.
Opintojen aikana kiinnostukseni on herännyt suorittaa vielä toinen tutkinto. En ole vielä päättänyt, olisiko se kenties taideala tai viestintä. Tiedän kuitenkin, että nykyiset opintoni tarjoavat vankan perustan jatkokoulutukselle, laaja-alaiset työllistymismahdollisuudet ja mahdollisuuden jatkaa kouluttautumista moniin eri suuntiin.