Kasvatustiede, Saija Kärkkänen: Rohkeasti kohti omaa mielenkiintoa

Saija Kärkkänen on tehnyt rohkean alanvaihdon. Pitkään mielenterveyskuntoutujien asumisyksikössä työskenneltyään hän seurasi omaa mielenkiintoaan ja vaihtoi alaa hoitajasta koulumaailmaan. Tällä hetkellä hän toimii erityislasten koulunkäynninohjaajana ja syventää jatkuvasti osaamistaan JYU avoimen yliopiston opiskelijana ja opiskelijaraadin jäsenenä.
“Pidän siitä, että avoimessa yliopistossa voi opiskella pitkäjänteisesti ja vähitellen, omassa tahdissa”, JYU avoimen yliopiston opiskelija Saija Kärkkäinen toteaa.
Julkaistu
1.4.2024

Aloitin kasvatustieteen perusopintojen opiskelun JYU avoimessa yliopistossa ensin omasta mielenkiinnostani. Tiesin myös, että niistä saisin pisteitä, jos haen ammatillisen opettajan koulutukseen. Opinnot sujuivat hyvin, ja juuri nyt odotan haun tuloksia.

Opiskelun nälkäni kasvoi opiskellessa entisestään. Jo ennen kasvatustieteen opiskelua olin tehnyt JYU avoimessa yliopistossa psykologian perusopinnot. Aloin opiskella psykologiaa, koska koin tarvitsevani lisää tietoa ihmismielestä ja käyttäytymisestä työssäni mielenterveyskuntoutujien parissa. Opinnot olivat lopulta niin mielenkiintoisia, että jatkoin niitä pidemmälle aineopintoihin, kun aikaa opiskeluun jälleen löytyi.

Psykologian- ja kasvatustieteen opinnoista on paljon hyötyä, kun tekee ihmisläheistä työtä esimerkiksi ohjaustehtävissä tai opetusalalla. Opinnoista saatava tieto antaa arvokasta ymmärrystä muun muassa vuorovaikutukseen, oppimiseen ja ihmisen käyttäytymiseen liittyen. Lisäksi JYU avoimessa yliopistossa on mahdollista saada aineenopettajan pätevyys, jos suorittaa 60 opintopisteen verran tietyn oppiaineen opintoja, jos taustalla on ylemmän korkeakoulun ja opettajan pedagogiset opinnot. 

Tiedonjanoa ja uteliaisuutta 

Opiskelen avoimessa yliopistossa, koska haluan jatkuvasti kehittää itseäni ja ylläpitää osaamistani. Opiskelu merkitsee minulle myös omaa aikaa, mahdollisuutta uppoutua uuteen tietoon ja unohtaa hetkeksi arjen kiireet. En tiedä voiko sanoa, että opiskelu on harrastukseni, mutta opiskelen mielelläni aina kun vain voin. Opiskelu onkin monilla elämän mittainen matka, joka ei päätyi esimerkiksi yhteen tutkintoon.  

Opiskelu on vaativaa, mutta myös antoisaa. Se vaatii päättäväisyyttä ja sinnikkyyttä, mutta se on mahdollista kaikille iästä ja aiemmasta koulutustaustasta huolimatta. 

Pidän siitä, että avoimessa yliopistossa voi opiskella pitkäjänteisesti ja vähitellen, omassa tahdissa. Omia ajatuksia pystyy siten kypsyttämään rauhassa, mistä on hyötyä myös tehtävien tekemisessä. Lisäksi omaa käytännön tietoa ja kokemuksia voi tuoda esiin tehtävissä ja tenteissä. Näin tieto ja kokemus yhdistyvät hyvällä tavalla. 

Työn, perheen ja opintojen tasapaino 

Opiskelu avoimessa yliopistossa sopii elämäntilanteeseeni, sillä opintoja pystyy tekemään verkossa ja etänä. Minulla on perhe ja työ, joten päiväopiskelu olisi tällä hetkellä mahdotonta. Opiskelua on kuitenkin tärkeä suunnitella, sillä ne eivät etene itsekseen, vaan niiden eteen pitää tehdä työtä. Kirjaan yleensä kalenteriin ylös, milloin teen tehtäviä ja opiskelen, ja milloin osallistun esimerkiksi verkkotenttiin. Opintoja on mahdollista suunnitella etukäteen myös yhdessä opettajien kanssa. 

Opiskelu merkitsee minulle myös omaa aikaa, mahdollisuutta uppoutua uuteen tietoon ja unohtaa hetkeksi arjen kiireet. 

Avoimen yliopiston opetus on ollut laadukasta ja opettajat ovat aina vastanneet mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja antaneet tukea opiskeluun. Myös sanalliset palautteet tehtävistä ovat olleet tarkkoja ja kannustavia. Opiskelu on vaativaa, mutta myös antoisaa. Se vaatii päättäväisyyttä ja sinnikkyyttä, mutta se on mahdollista kaikille iästä ja aiemmasta koulutustaustasta huolimatta. Kannustan kaikkia seuraamaan omaa mielenkiintoaan ja opiskelemaan JYU avoimessa yliopistossa!   

Aiheeseen liittyvä sisältö