Tutkinnon osia avoimesta, Jukka Väisänen: Kun moni ala kiinnostaa, avoin yliopisto on ratkaisu

Avoin yliopisto mahdollistanut Jukka Väisäsen opintouralla niin tutustumisen kiinnostaviin aloihin, lisäpisteet koulutushakuihin kuin tutkintokoulutuspaikan. Nyt avoin on hänelle joustava opiskelun tapa osana tutkinto-opintoja. 
Julkaistu
30.7.2024

Olen Jukka, keski-ikäinen (a)ikuisopiskelija. Olen monivammainen ja muihinkin vähemmistöihin kuuluva. Moninaisuus kuvaa minua myös opiskelijana ja toimijana. Olen kiinnostunut eri aloista. Tiedän, että eri tieteenalat ja toiminta kentällä ovat kaiken aikaa vuorovaikutuksessa keskenään. Ei ole olemassa kasvatustieteitä ilman yhteiskuntatieteitä – ja niin edelleen. Haluan ymmärtää asioita eri näkökulmista.  

Lukiossa haaveilin muiden muassa äidinkielenopettajan ja opinto-ohjaajan koulutuksista. Tulevan alan valinnan hetkellä psykologia oli mielessäni päällimmäisinä. Psykologian valintakokeissa en kuitenkaan onnistunut, joten tuoreena ylioppilaana opiskelin eri alojen avoimia yliopisto-opintoja kansanopistossa.  

Työelämässä tarvittavaa liiketoimintaosaamista opiskelin opistotutkinnon verran. Kiinnostus ihmisiin ja oppimiseen veti kuitenkin puoleensa ja palasin kansanopistoon akateemisten erityispedagogiikan, kasvatustieteiden, sosiologian sekä viestintä- ja kieliopintojen pariin. Yliopisto-opintoja kertyi paljon, niiden joukossa muun muassa erityispedagogiikan väyläopinnot. Tutkintokoulutukseen hakeutuminen kuitenkin jäi tuolloin. Opistovuodet ja avoimen opinnot mahdollistivat tutustumisen eri aloihin. 

Avoimen opinnot toivat tärkeitä pisteitä hakuihin 

Olin päätynyt Turkuun asumaan, ja kun tutkinnon opiskelu alkoi taas tuntua ajankohtaiselta, hain ja pääsin Turun yliopistoon opiskelemaan erityispedagogiikkaa avoimen väyläopintojeni ansiosta. Muutama työnhakukokemus herätti kiinnostukseni yhteiskunnan toimintaan laajemmin, ja aloin etsiä koulutukselleni uutta suuntaa.  

Pelastuksekseni tulivat Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa ja Turun yliopistossa suorittamani sosiologian opinnot. Niiden avulla sain opinto-oikeuden valtiotieteiden kandidaatin tutkintoon. Opiskelin innolla sosiaalitieteitä ja sukupuolentutkimusta. Sitten elämä tuli väliin, ja opinnot hidastuivat useaksi vuodeksi terveydellisistä syistä.

Olin haasteista huolimatta saanut valmiiksi kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon ja kotikaupungissani minulla oli opinto-oikeus kanditasoiseen tutkintoon, mutta haaveilin maisterin papereista. Kiitos kanditutkintotodistukseni, sain paikan Helsingin yliopiston sukupuolentutkimuksen maisteriohjelmasta, ja myöhemmin minua kovasti kiinnostavasta sosiaalitieteiden väestötieteen opintosuunnasta. Turun yliopistossa suuntasin opintojani uskontotieteen suuntaan. Näissä hauissa avoimessa yliopistossa suoritetut opintokokonaisuudet olivat tärkeässä roolissa tuomassa pisteitä. 

Opintopisteitä tutkintoon, oppia elämää varten 

Mahdankohan nyt olla omalla alallani – tai aloillani? Avoin yliopisto on edelleen osa oppimistani. Olen tutkinto-opintojeni ohella opiskellut Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa nuoruusopintoja (ent. nuorisotutkimus) ja perheopintoja, jotka tuovat tärkeitä näkökulmia ja myös hyväksiluettavia opintopisteitä väestötieteen tutkintooni. 

Joustavat opiskelun mahdollisuudet tekevät näiden näkökulmien oppimisen mahdolliseksi myös toisesta kaupungista käsin. Avoimen opinnot ovat opiskeltavissa kokonaisuudessaan etäyhteyksin ja niiden opiskelurytmin voi määrittää itse. 

Nuoruudesta lähtien ohjausala on kiehtonut minua, mutta valitettavasti opinto-ohjaajan hauissa jäin aikanaan juuri ja juuri valinnan ulkopuolelle. Nyt Jyväskylän yliopiston avoimessa uudet ohjausalan opinnot voisivat vastata tähän kiinnostukseeni.  

Aikaisemmin luulin, etten kykenisi pääsemään läpi valintakokeista. Tämä luulo on osoittautunut vääräksi. Vuosien varrella olen eri opinnoissani oppinut paljon sisällöllisesti, mutta myös opiskelijana. Kirjoittaminen on minulle tärkeä tapa oppia ja jäsentää asioita. JYU avoimessa yliopistossa opiskellessa voi monesti valita opintojen suoritustavan, ja kirjoittamiseen painottuvat oppimistehtävät tai oppimispäiväkirjat ovat minulle mieluisia. 

Eri opinnot ovat tukeneet toisiaan. Vaikka alun perin opiskelin tutkinto-oikeuden saamiseksi ja sitten tutkintoa varten, on se vuosien varrella jalostunut myös elämää varten oppimiseksi. Tieto auttaa ymmärtämään sekä osallistumaan ja vaikuttamaan asioihin 

Aiheeseen liittyvä sisältö