Ikääntyneet jäävät usein digipalveluiden suunnittelussa ulkopuolelle – taustalla epäselvä vastuunjako

Vastikään julkaistussa DigiIn-hankkeen tutkimuksessa tarkasteltiin digipalveluiden suunnittelua eri sidosryhmien näkökulmista. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat työskentelivät eri viranomaistehtävissä kunta-, virasto- ja ministeriötasolla. Lisäksi mukana oli kolmannen sektorin edustajia. Tutkimuksessa selvitettiin sidosryhmien näkemyksiä ikääntyneiden digipalveluiden käytön haasteista. Lisäksi tutkittiin, millaisia näkökulmia sidosryhmillä on ikääntyneiden osallistamisesta digipalveluiden suunnitteluun.
- Haastateltavat tunnistivat, että ikääntyneet muodostavat moninaisen joukon digipalveluiden käyttäjiä, joiden tarpeet digipalveluille vaihtelevat terveydentilan, digitaitojen ja yleisen elämäntilanteen mukaan, kertoo väitöskirjatutkija Laura Pajula Jyväskylän yliopistosta.
"Riskinä on, että digipalvelut suunnitellaan jo valmiiksi hyvät digitaidot omaaville"
Haastateltavat kritisoivat julkisten digipalveluiden käytettävyyttä ja korostivat saavutettavuuskriteerien täyttämistä. Tämä ei kuitenkaan takaa, että digipalvelut olisivat helppokäyttöisiä ikäihmisille. Tutkimuksen perusteella digipalvelut usein toteutetaan hallinnon tarpeet edellä ja ajatuksella “one size fits most”.
- Tällöin riskinä on, että digipalvelut suunnitellaan jo valmiiksi hyvät digitaidot omaaville ja paljon palveluita käyttäville henkilöille, jolloin päädytään vahvistamaan eriarvoisuutta digiyhteiskunnassa, Pajula jatkaa.
Eri sidosryhmien edustajat olivat yhtä mieltä siitä, että ikääntyneitä tulisi osallistaa enemmän digipalveluiden suunnittelussa. Vastuunjako käyttäjien osallistamisesta on kuitenkin epäselvä. Tutkimuksessa havaittiin, että hallinnossa ei ole riittävästi tietotaitoa digipalveluiden hankkimiseen. Haastateltavien mielestä digipalveluiden kehittäjien tulisi huolehtia siitä, että käyttäjät otetaan mukaan suunnittelutyöhön.
Tutkimus korostaa hallinnon roolia digipalveluiden kehittämisessä ja suunnittelussa. Yhteiskunnan digitalisoituessa ja tärkeiden palveluiden siirtyessä enenevissä määrin digitaalisiksi, on varmistettava, että palveluiden suunnittelua tehdään kokonaisvaltaisesti ja käyttäjät mukaan ottaen.
Linkki julkaisuun: Pajula, L., Hänninen, R., Korpela, V., & Taipale, S. (2024). Exploring stakeholder perspectives on user involvement in designing digital public services for older adults. First Monday, 29(9). https://doi.org/10.5210/fm.v29i9.13330