Mietityttääkö kielten opiskelu? Etsimme mukaan perheitä, joissa on 6–7-vuotias lapsi, jolla on on todettu kehityksellinen kielihäiriö

IDEAL-tutkimushankkeessa tutkitaan varhaista vieraan kielen oppimista ja opetusta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten oppilaiden kielitaito ja kielen oppimiseen liittyvät tekijät kehittyvät 1. luokalta 3. luokalle ja mitkä tekijät vaikuttavat tuohon kehitykseen. Yhdessä osatutkimuksessa keskitytään erityisesti oppilaisiin, joilla on kielellisiä vaikeuksia omalla äidinkielellä.
Julkaistu
5.12.2025

Etsimme tutkimukseen mukaan perheitä, joissa lapsella on todettu kehityksellinen kielihäiriö. Ensisijaisesti etsimme mukaan tänä lukuvuonna 1. luokalla olevia oppilaita, mutta mukaan voi ilmoittautua myös nyt esiopetusikäiset. Heidän kohdallaan tutkimus alkaisi seuraavana lukuvuonna.

Tutkimuksessa seuraamme valittujen lasten vieraiden kielten oppimista 1. luokalta 3. luokalle. Lisäksi haluaisimme haastatella sinua lapsesi vieraiden kielten opiskelusta.

Tutkimus tiivistettynä

IDEAL-tutkimushankkeessa tutkitaan varhaista englannin oppimista ja opetusta koulussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten oppilaiden kielitaito, kieliminä, kielen oppimiseen liittyvät pystyvyysuskomukset ja kieliasenteet kehittyvät 1. luokalta 3. luokalle ja mitkä tekijät vaikuttavat tuohon kehitykseen. Oppilaiden lisäksi tutkimuksessa paneudutaan opettajien ja huoltajien näkemyksiin varhaisesta kieltenopetuksesta.

Neljä oppilasta työskentelee ryhmässä. Jokaisella edessä erilainen tehtävä.

Miten tutkimme lasten vieraiden kielten oppimista 1. luokalla?

Lasten tutkimuksen sisältö koostuu luokkahuonehavainnoista, piirrostehtävästä, haastattelusta, kieli- ja lukutaidon sekä niihin liittyvien taustataitojen arvioinnista. Tutkijat käyvät koululla noin kahtena päivänä lukuvuosittain.

  1. Aloitamme tutkimuksen havainnoimalla luokan toimintaa. Tämä ei vaikuta opetukseen.
  2. Seuraavaksi teemme koko luokan kanssa piirrostehtävän.
  3. Lopuksi tutkija siirtyy luokasta erilliseen rauhalliseen tilaan tutkittavan lapsen kanssa, jossa tutkija haastattelee lasta hänen piirustuksesta sekä englannin kielen oppimisesta. Sen jälkeen tehdään kivoja englannin ja suomen kielen tehtäviä, joilla arvioidaan kielitaitoa ja kielitaidon taustalla vaikuttavia taitoja.

Haastattelun ja kielitaidon mittauksen yhteiskesto on ensimmäisellä luokalla arviolta 20-30 minuuttia. Tämän jälkeen oppilas palaa takaisin luokkaan ja hänen osuus sen vuoden tutkimuksesta on ohi. Tutkimus toistuu vuosittain kolmannelle luokalle asti.

Miksi ja miten haastattelemme huoltajia?

Toivomme, että osallistuvien oppilaiden vanhemmat osallistuisivat myös tutkimukseen. Vanhempien kokemuksen varhaisesta vieraan kielen oppimisesta on tutkittu vain vähän, etenkin kun lapsella on kielellisiä haasteita.

Sovimme sinulle sopivan päivän joko keväällä 2026 tai lapsenne ollessa toisella luokalla. Haastattelu kestää arviolta noin tunnin ja se voidaan toteuttaa lähitapaamisena tai etähaastatteluna. Haastattelun aiheena on sinun näkemyksesi lapsesi vieraiden kielten opiskelusta. Haastatteluun ei tarvitse valmistautua ennalta.

Hyöty osallistumisesta

Osallistut tärkeään tutkimukseen ja autat tuottamaan tietoa varhaisen englannin opetuksen tueksi. Hankkeen tuotoksista kootaan tieteellisten julkaisujen lisäksi käytännönläheisiä materiaaleja.

Vanhempana sinulla on mahdollisuus saada huoltajien ääntä ja näkemyksiä kuuluviin tieteellisessä keskustelussa. Osallistuminen lisää koulun ja huoltajien välistä ymmärrystä varhaisesta vieraiden kielten opiskelusta ja auttaa kehittämään kaikkia hyödyntäviä käytänteitä.

Ilmoittaudu mukaan

Jos olet kiinnostunut osallistumaan, ota yhteyttä sähköpostilla: hanna.e.poylio@jyu.fi. Tässä vaiheessa toivotamme mukaan kaikki oppilaat ja perheet ympäri Suomen. Mikäli kiinnostuneita on paljon, saatamme joutua tekemään maantieteellistä rajausta.