Movin kesäkoulussa vahvistettiin osaamista ja luotiin muistoja

Europe Forum on FORTHEM-allianssin opiskelijoille suunnattu projekti. Opiskelijat tapaavat ja työskentelevät virtuaalisessioissa neljä kertaa lukukaudessa tietyllä kielellä. Yhdessä sessiossa on vastuuopettaja yhdestä FORTHEM-yliopistosta, joka perehdyttää opiskelijat käsiteltävään teemaan. Apuopettajat muista FORTHEM-yliopistoista auttavat ja moderoivat pienryhmätyöskentelyä ja -keskusteluja. Tapaamisten pääpaino on opiskelijoiden virtuaalisessa monikulttuurisessa pienryhmätyöskentelyssä teeman ja annettujen tehtävien mukaisesti. Keskustelut ja esitykset pidetään aina kyseisellä kielellä.
Aloittamisen jälkeen huomattiin, että virtuaalisten sessioiden lisäksi opiskelijat ja myös opettajat kaipasivat fyysistä tapaamista. Europe Forumin projektiryhmä ryhtyi tuumasta toimeen kartoittamaan vaihtoehtoja. Kalenterivuoden 2023 saksan kielen virtuaalisessioita tukeva saksan kielen fyysinen tapaaminen pidettiin Johannes Gutenberg Universität Mainzissa keväällä 2024 FORTHEM Collective Short term Mobility – liikkuvuutena. Kalenterivuoden 2024 englannin kielen virtuaalisessioita tukeva englannin kielen fyysinen tapaaminen järjestettiin Jyväskylän yliopistossa kesäkuussa 2025 Erasmus Blended Intensive Programme –liikkuvuutena
Jyväskylän yliopistossa Europe Forumia koordinoiva Monikielisen akateemisen viestinnän keskus Movi järjesti fyysisen tapaamisen kesäkouluna 9-13.6.2025. Kesäkoulu herätti suurta kiinnostusta. Fyysiselle viikolla voitiin valita vain 40 opiskelijaa, mutta hakijoita kesäkouluun oli hieman yli 200. Lopulta viileään alkukesän Jyväskylään saapui 35 opiskelijaa ja kahdeksan opettajaa. He tulivat kahdeksasta eri FORTHEM-yliopistosta.

Osaamisen vahvistaminen kantaa pitkälle tulevaan
Europe Forumin kantavana teemana on edistää kulttuurienvälistä vuoropuhelua ja lisätä tietoa ja tietoisuutta eurooppalaisista arvoista ja kielistä. Opiskelijoiden näkökulmasta tärkeimpinä osaamistavoitteina on kehittää ja vahvistaa vuorovaikutustaitoja vieraassa kielessä sekä saada kokemusta kulttuurienvälisestä vuorovaikutuksesta ja työskentelystä monikulttuurisissa ryhmissä. Yhteisopettajuuden kautta opettajat taasen kehittävät ammattaitoaan oppimalla toisiltaan uusia pedagogisia toimintatapoja ja työkaluja.
Movin kesäkoulun teema oli Stronger for Europe. Teeman ympärille rakentuneet sessiot käsittelivät opiskelijoiden omien taitojen ja yhteisöllisyyden kehittymistä aiheeseen liittyen. Sessiolla perehdyttiin muun muassa työelämäviestintään ja työhaastatteluihin, luovuuteen ja sen merkitykseen. Ryhmätyöskentelyn lomassa opiskeljoiden oma osaaminen, kokemukset ja mielipiteet rakentuivat kansainvälisten pienryhmien yhteisiksi näkemyksiksi, mm. tekoälyn mahdollisuuksista ja merkityksestä tulevaisuuden työelämässä, eurooppalaisista arvoista ja monikulttuurisuudesta sekä toisten asemaan asettautumisesta tämän päivän Euroopassa.
Vahvistamalla yksilöiden omia lähtökohtia tarjoamalla mahdollisuuksia yhteistyöhön ja verkostoihin, rakennamme yhdessä vahvempaa Eurooppaa tulevaisuutta varten. Kesäkouluun osallistuneet opettajat ideoivat erillisessä työpajassa käytännön keinoja Europe Forumin ja opettajien välisen yhteistyön vahvistamiseen ja kehittämiseen.
Viikon toiminta perusti virtuaalisessioiden rakenteeseen. Vastuuopettaja alusti käsiteltävää teemaa muiden avustaessa, pääpaino oli opiskelijoiden aktiivisessa pienryhmätyöskentelyssä eri työskentelytapoja ja työkaluja käyttäen sekä erilaisissa loppuesityksissä. Aamu- ja iltapäiväsessioiden välissä olivat pitkä lounastauot, jotta jo virtuaalisessioissa syntyneet kontaktit ja kaveruudet saivat rauhassa syventyä entisestään suomalaisessa kesämaisemassa.
Europe Forumin projektipäällikkö Diana Kanaan Johannes Guteberg Unversität Mainzista piti Movin kesäkoulua erittäin onnistuneena. “On ollut todella inspiroivaa tavata kasvokkain sekä kollegoita että opiskelijoita täällä Jyväskylässä. Tämä fyysinen kesäkoulu on täydentänyt hienosti virtuaalisessioitamme, ja sillä on tärkeä rooli eurooppalaisen hengen vahvistamisessa, Diana Kanaan kertoo.
Myös järjestäjät olivat viikkoon tyytyväisiä.”Viikon monipuoliset pedagogiset ratkaisut sekä rento ja kannustava oppimisympäristö edistivät merkittävästi mielipiteiden vaihtoa ja ajatusten ilmaisua englannin kielellä. Opiskelijat ja opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että oppimistulokset ylittivät odotukset ja olivat erinomaisia”, summaa yliopistonopettaja Sylvia Ylinen-Rauscher Movista.
Kesäkoulu teki vaikutuksen myös opettajiin "Nautin todella työskentelystä tässä kansainvälisessä ympäristössä. Siellä vallitsi aivan erityinen ilmapiiri, jossa sekä opettajat että oppilaat olivat täynnä ideoita, optimismia ja ennakkoluulottomuutta. Olen kiitollinen siitä, että saan viedä kaiken tämän inspiraation mukanani kotiin, samoin kuin ihanat muistot suomalaisesta ruoasta, järvistä ja saunasta”, kiittelee Elisabeth Poleschinski Université Bourgogne Europesta.

Kokemukset ja kaveruudet kesäkoulun parasta antia
Koska Europe Forumin fyysisten tapaamisten alkuperäisenä lähtökohtana oli opiskelijoiden toive syventään entisestään virtuaalisessioissa syntyneitä kontateja, vapaa-ajan ohjelmalla oli suuri merkitys myös Movin kesäkoulussa. Ryhmätyöskentelyn ja yhteisopettajuuden lisäksi opiskelijat ja opettajat pääsivät tutustumaan Suomeen ja kesäiseen Jyväskylään eri aktiviteeteissa. Ohjelmassa oli muun muassa kampuskierrosta ja rastirataa, risteilyä Jyväsjärvellä, saunomista ja uimista, luonnossa liikkumista sekä paikallisten ruokien maistelua. Jyväskylän yliopiston opiskelijat myös tutustuttivat kansainväliset opiskelijat kaupunkiin ja sen yöelämään, ja opiskelijat järjestivät myös itsenäisesti retkiä lähiseudulle sekä kaupungin museoihin ja maisemiin.
Opiskelijat Leonora Bertini Johannes Guteberg Unversität Mainzista, Gunita Aboltina Latvian yliopistosta ja Zuzanna Dudajek Opolen yliopistosta osallistuivat Europa Forumin sessioihin parantaakseen kielitaitoaan ja/tai tavatakseen opiskelijoita toisista maista sekä saadakseen uusia kokemuksia työskentelystä kansainvälisissä tiimeissä. Virtuaalisessioita seurannut kesäkoulu oli kaikin puolin iloinen yllätys. “Luulin kyseessä olevan perinteisempi kesäkoulu luennoilla ja ryhmätöillä, mutta kyseessä olikin erittäin monipuolinen, ammattitaitoinen ja inspiroiva päivittäinen työpajatyöskentely. Kehityin viikon aikan valtavasti sekä ammattillisesti että henkilökohtaisesti – olen kaikin tavoin vahvempi”, kertoo Leonora.
Gunita korostaa myös viikon aikan syventyineiden kaveruussuhteiden merkitystä. “Viikko oli aivan mahtava. Tarvitsin tätä uskoakseni jälleen ihmisten hyvyyteen tässä maailmantilantessa. Viikon aikana ei ollut mitään kilpailua tai arvostelua, ainoastaan yhdessä työskentelyä ja toisten tukemista. Olimme ja olemme yhtä porukkaa”, Gunita komppaa. Myös Zuzannan mielestä kesäkoulu ylitti reippaasti kaikki sille asetetut odotukset.
Suomi, Jyväskylä ja suomalaiset tekivät myös vaikutuksen kolmikkoon. Stereotyyppisesti varautuneiksi odotetut suomalaiset paljastuivatkin rennoiksi, ystävällisiksi ja myös hyvin englantia puhuviksi ihmisiksi. Kaupungin ja kampuksen vihreys ja puhtaus sekä hyvä infrastruktuuri saavat kiitosta. “Kaikki on tuntuu toimivan ja olevan turvallista luonnonkauniissa ympäristössä - upetaa!”, opiskelijat toteavat lähes yhteen ääneen. Yksi asia saa kuitenkin pienoista kritiikkiä osakseen – vuorokausirytmiä sekoittavat valoisat kesäyöt. “Tämä kuitenkin tarjoaa hyvän mahdollisuuden opiskeluun, ja etenkin verkostoitumiseen, kellon ympäri”, kolmikko naurahtaa.
Kesäkoulu tarjosi myös Jyväskylän yliopiston opiskelijoille mahdollisuuden verkostoitumiseen ja kotikansainvälisyyteen. “Sessioilla ja vapaa-ajalla oli ilo nähdä aitoa heittäytymistä erilaisiin tehtäviin sekä muiden auttamista, tukemista ja kannustamista. Oli myös ilo huomata, että oppitunneilla vallitsi opiskelijoiden ja opettajien ansiosta niin luottamuksellinen ilmapiiri, että opiskelijat uskalsivat jakaa omia henkilökohtaisia ja herkkiäkin kokemuksia. Tämän lisäksi upea heittäytyminen näkyi myös vapaa-ajalla – illanviettoihin kuuluneessa karaokessa eri maiden opiskelijat innostuivat esimerkiksi esittämään kotimaidensa karaokebravuureita, kesäkouluun osallistunut ja kansainvälisiä opiskelijoita avustanut Jenni Mannila kertoo.
“Projektiin osallistuminen loi minulle hyvän pohjan toimia kansainvälisenä tutorina tulevana lukuvuonna ja vahvisti itsevarmuutta tutorointiin liittyvissä tehtävissä. Lisäksi sain tutustua uusiin ystäviin niin Suomessa kuin ympäri Eurooppaa. Tämän kaltaiset kokemukset muistuttavat siitä, että jokaisella yksilöllä on uniikki tarina kerrottavanaan, joiden kuuntelusta todella nautin. Erilaisten ihmisten kohtaaminen ja muilta osallistujilta oppiminen olivat minulle tämän opintojakson tärkeimpiä kokemuksia”, Jenni summaa.

Movi aikoo panostaa opiskeljoiden kansainvälistymisopintoihin myös jatkossa. Kesäkurssit lyhytliikkuvuusopintojaksona ovat saamassa jatkoa ja Movissa mietitään myös muiden vastaavanlaisten toteutusten järjestämistä. Lisäksi mahdollisuuksia kotikansainvälistymiseen eli kansainvälistymiseen omassa kotimaassa Movi tarjoaa tulevaisuudessa entistä enemmän, kun syyslukukaudesta 2024 alkaneella uudella opetussuunnitelmakaudella on opiskelijoille tarjolla monikielisen ja kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen -opintokokonaisuus. ”Opintokokonaisuuden tarkoituksena on muun muassa tuoda näkyväksi sellaista kansainvälisyyskokemusta, joka on hankittu muuta kautta kuin osallistumalla perinteiseen pitkään opiskelijavaihtoon sekä auttaa opiskelijaa reflektoimaan ja sanoittamaan, minkälaista kansainvälisyysosaamista hänelle on tätä kautta kertynyt”, Movin asiantuntija Juhani Moisio kertoo.