Opiskelijoiden sähköpostiohjelma vaihtuu Outlookiin vuoden 2023 aikana

Jos haluat vaihtaa Outlookiin pikimmiten, täytä vaihtoprosessin käynnistämiseksi tämä lomake.
Miksi sähköpostiohjelman vaihdos tehdään?
Jyväskylän yliopisto keskittää palvelutarjontaansa Microsoftin 365-pilvipalveluihin (aiemmin Office365), ja siksi myös opiskelijoiden sähköpostiohjelma vaihdetaan Outlookiin. Vaihto parantaa sähköpostin käytön tietoturvaa, sillä pilvisähköpostiin kirjautuminen edellyttää Microsoftin monivaiheista tunnistautumista (MFA).
Mitä opiskelijan pitää tehdä?
Varsinainen sähköpostiohjelman vaihto tapahtuu automaattisesti eikä siihen liittyen tarvitse tehdä mitään. Varmistathan jo nyt, että alla luetellut asiat ovat kohdallasi kunnossa, jotta voit käyttää uutta sähköpostilaatikkoasi.
- Määritä käytössäsi oleva opiskelijasähköposti Oma-palvelussa Käyttäjätunnus ja sähköposti -välilehdeltä pudotusvalikosta kohdassa “Sähköposti”. Tehtyäsi määrityksen, paina ”Tallenna”. Määritys on tehtävä, jotta uuden Outlookin sähköpostin saa käyttöön.
- Aktivoi M365-palvelut Oma-palvelussa Palvelut -välilehdeltä. Ohjeet aktivointiin löydät täältä.
- Ota Microsoftin MFA käyttöön, jotta voit käyttää Microsoftin pilvisähköpostilaatikkoa sekä muita Microsoftin palveluita. Myös sähköisen tutkintotodistuksen hakemisessa edellytetään monivaiheista tunnistautumista.
Milloin vaihdos tapahtuu?
Vaihdos toteutetaan vaiheittain vuoden 2023 aikana toukokuusta alkaen. Opiskelijoille lähetetään sekä henkilökohtaiseen sähköpostilaatikkoon että student.jyu-osoitteeseen viesti, kun opiskelijasähköpostiohjelma on vaihtumassa. Henkilökohtaisen sähköpostilaatikkosi voit tarkistaa Oma-palvelusta Henkilötiedot -välilehdeltä.
Jos haluat kuitenkin vaihtaa Outlookiin pikimmiten, täytä vaihtoprosessin käynnistämiseksi tämä lomake.
Syksyn 2023 uudet opiskelijat käyttävät suoraan Outlookia.
Mikä muuttuu?
Sähköpostin kirjautumisosoite ja -sovellus vaihtuvat. Sähköposti näyttää erilaiselta kuin Gmailin ulkoasu.
Mikä ei muutu?
Googlen muut palvelut (kuten Google Drive, Docs, Sheets, Slides) ovat sähköpostivaihdosta huolimatta toistaiseksi käytössä, eikä omien tiedostojen puolesta tarvitse olla huolissaan. Mitkään sähköposteista eivät katoa vaihdon yhteydessä. Voit kirjautua Googlen palveluihin täältä.
Myös M365-ohjelmat (esim. OneDrive, Teams, Word, Excel) ovat maksutta opiskelijoiden käytettävissä, ja JYU suositteleekin niiden käyttöön siirtymistä. Kirjaudu palveluun osoitteessa office365.jyu.fi käyttäjätunnuksellasi (tunnus@jyu.fi).
Sähköpostiosoitteesi pysyy ennallaan. Opiskelijasähköpostia kutsutaan jatkossakin ISA-postiksi tai ISA-mailiksi.
Miten kirjautuminen sähköpostiin tapahtuu vaihdon jälkeen?
- Kirjautuminen Outlookiin tehdään osoitteessa http://outlook.jyu.fi
- Sähköpostiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksellasi (tunnus@jyu.fi) ja vanhalla salasanallasi.
- Puhelimella sähköpostia käytetään Outlook-sovelluksen kautta. Katso ohjeet Outlook-sovelluksen käyttöönottoon Android -puhelimeen ja iOS -puhelimeen.
- Outlookiin kirjautuminen vaatii Microsoftin MFA:n käyttöönoton. MFA:ta ei kysytä jokaisella kirjautumiskerralla. Katso ohjeet MFA:n käyttöönottoon.
Lisätietoja ja tukea
- Ohjeita ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin löytyy tältä kevään mittaan päivittyvältä sivulta.
- Mikäli sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä digipalveluiden asiantuntijoihin Apua IT-ongelmaan – lomakkeella.