Käyttäjäkokemukset kriittisiä
Ylönen esittää, että tietojärjestelmä ei näyttäydy pelkästään teknisenä työvälineenä, vaan se toimii myös rakenteellisena välineenä, joka aktiivisesti muokkaa sosiaalityön sisältöjä ja ohjaa sen painopisteitä sekä toivottuihin että ei-toivottuihin suuntiin.
Tietojärjestelmät edistävät oikeusturvaa ja tietoturvallista viestintää, tukevat työnhallintaa sekä ohjaavat ammatillisia käytäntöjä. Toisaalta tekniset ongelmat ja käytettävyyshaasteet haittaavat työn sujuvuutta ja kuormittavat työntekijöitä. Sosiaalityön sisältöjä määrittävät yhä enemmän järjestelmälähtöiset vaatimukset, jotka ohjaavat työn painopisteitä asiakkaiden kohtaamisista ja yksilöllisistä tilannearvioista kohti järjestelmäkeskeistä työskentelyä ja arviointia.
- Sosiaalityön monimutkaiset ja yksilölliset asiakastilanteet eivät istu tietojärjestelmän logiikkaan, joka perustuu tarkasti määriteltyihin rakenteisiin. Sosiaalityöntekijät tasapainoilevat jatkuvasti asiakaskohtaamisten sekä tietojärjestelmän vaatimusten välillä, mikä lisää työn kuormittavuutta ja aiheuttaa ammattieettistä ristiriitaa, toteaa Ylönen.
Sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän jännitteinen vuorovaikutus
Tutkimuksessa esitetään, että tietojärjestelmän ja sosiaalityöntekijän välinen vuorovaikutus on jännitteistä, mikä johtuu tietojärjestelmän käytössä ilmenevistä rajoitteista.Tietojärjestelmät tukevat tiedonhallintaa, mutta samalla lisäävät uusia vaatimuksia ja aiheuttavat kuormitusta teknisten haasteiden ja käytettävyysongelmien vuoksi. Pakollinen käyttö, rajalliset tiedonhyödyntämismahdollisuudet ja tietojärjestelmien jäykkyys suhteessa sosiaalityön käytänteisiin lisäävät jännitettä. Sosiaalityöntekijät jäävät myös usein passiivisiksi käyttäjiksi, vaikka heidän osallistumisensa kehittämiseen olisi keskeistä onnistuneen käyttäjäkokemuksen ja vuorovaikutuksen kannalta.
Katse yhteistyöhön
Sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemusten esiin tuominen voi edistää epäkohtien tunnistamista ja järjestelmien kehittämistä sosiaalityön tarpeisiin. Tämän kehitystyön onnistuminen edellyttää vahvempaa ja systemaattisempaa vuoropuhelua sosiaalityön käytännön, johdon, tutkimuksen ja järjestelmäkehityksen välillä.
YTL Katri Ylösen väitöskirja Hyvä, paha tietojärjestelmä - tutkimus sosiaalityöntekijöiden tietojärjestelmien käyttäjäkokemuksista ja vuorovaikutuksesta tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa lauantaina 29. marraskuuta 2025 klo 12 alkaen (Agora, Auditorio 1, Martti Ahtisaari-sali).
Vastaväittäjänä toimii professori emerita Anneli Pohjola Lapin yliopistosta ja kustoksena professori Marjo Kuronen Jyväskylän yliopistosta.
Lisätietoja:
Katri Ylönen, väitöskirjatutkija JYU, katri.ylonen@jamk.fi