Kansallisia esimerkkejä ammatillisen koulutuksen vahvistamisesta: Ammatillisen koulutuksen hallinnointi ja organisointi

Tässä blogikirjoituksessa esitellään tuloksia Skills2Capabilities-hankkeesta. Viro ja Bulgaria tarjoavat kaksi esimerkkiä siitä, miten sujuva yhteistyö eri toimijoiden välillä ja panostus uraohjaukseen voivat yhdessä vahvistaa koulutusjärjestelmää.
Skills2Capabilities logo and EU flag with text saying that ther project is co-funded by the European Union.
Julkaistu
3.7.2025

Jaana Kettunen, Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, Suomi
Sally-Anne Barnes, Leicesterin yliopisto, Iso-Britannia

Tämä blogi on osa EU:n rahoittamaa Skills2Capabilities-hanketta, jossa tutkitaan, miten Euroopan kehittävät ammatillista koulutusta (VET) entistä osallistavammaksi, joustavammaksi ja paremmin tulevaisuuden tarpeisiin vastaavaksi. Hankkeen tapaustutkimukset nostavat esiin käytännön esimerkkejä siitä, miten nuoria tuetaan siirtymään ammatilliseen koulutukseen ja etenemään sen sisällä. Erityinen painopiste on ohjauksen integroimisessa sekä järjestelmän että paikallistason toimintaan. 

Virossa oppivelvollisuus on laajennettu 18 ikävuoteen sakka, ja käyttöön on otettu viisi uutta jatko-opintopolkua, jotka sisältävät sekä akateemisia että ammatillisia vaihtoehtoja. Tavoitteena on vähentää varhaista koulun keskeyttämistä, tarjota yksilöllisempiä koulutusvaihtoehtoja sekä vastata paremmin työelämän tulevaisuuden tarpeisiin. Ohjaus on keskeinen osa uudistusta. Ohjausalan ammattilaisia koulutetaan, koulujen tukipalveluita vahvistetaan ja päätöksenteon tukena pyritään hyödyntämään ajankohtaista työmarkkinatietoa. Nuoria autetaan hahmottamaan omia vahvuuksiaan ja tekemään tietoisia valintoja jatko-opinnoista.

WP7_infographic_Estonia.jpg

Bulgariassa ammatillista koulutusta on kehitetty vahvistamalla kaksoiskoulutusmallia, jossa opiskelijat viettävät osan ajastaan koulussa ja osan palkallisessa työharjoittelussa paikallisissa yrityksissä. Sofiassa DOMINO-hanke on luonut mallin, jossa opiskelijat saavat työnantajan toteuttaman mentoroinnin, taloudellista ja kuljetustukea sekä ohjauspalveluja. Malli on tehnyt ammatillisesta koulutuksesta houkuttelevampaa ja helpommin saavutettavaa, erityisesti niille nuorille, joilla on lähtökohtaisesti vähemmän mahdollisuuksia.

WP7_infographic_Bulgaria.jpg

Rakenteilla on väliä

Sekä Viro että Bulgaria osoittavat, että ohjauksella on keskinen rooli osana laajempaa koulutusjärjestelmän kehittämistä. Olipa kyse sitten lainsäädännön uudistamisesta tai koulu-yritysyhteistyön rakentamisesta, onnistuneet ratkaisut luovat pohjan järjestelmälle, jossa nuoret voivat suunnitella tulevaisuuttaan tuetusti ja luottavaisesti.

Lisätietoa Skills2Capabilities- hankkesta: skills2capabilities.eu.

Lue koko raportti (englanniksi): 
Skills Formation System (PDF)

Aiheeseen liittyvä sisältö