Jaana Kettunen

Jaana Kettunen

Tutkimusprofessori, Varajohtaja
Yksikkö
Koulutuksen tutkimuslaitos
Huonenumero
RUU A322
Matkapuhelin
+358408054255
Postiosoite
Alvar Aallon katu 9
Tieteenalat
516 Kasvatustieteet

Esittely

Jaana Kettunen työskentelee tutkimusprofessorina Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa. Hän on keskittynyt tutkimuksissaan elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikkaan, monialaisten palvelujärjestelyjen kehittämiseen ja arviointiin sekä erityisesti tieto- ja viestintäteknologian ohjauskäytön edistämiseen. Tieto- ja viestintäteknologian ohjauskäyttöön keskittyneessä tutkimuksessaan Kettunen on tarkastellut erityisesti sen roolia elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikassa, ohjausjärjestelyissä, ohjaajien ammattikäytännöissä ja tarvittavasta osaamisesta ohjauspalveluissa. Hän on aktiivisesti edistänyt tutkimustulosten hyödynnettävyyttä käytännössä. Kettusella on sekä merkittäviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjausalan asiantuntijatehtäviä, että laaja kansainvälinen yhteistyöverkosto. Näihin on liittynyt toimeksiantoja sekä julkaisuja yhteistyössä Euroopan komission, EU:n ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskuksen, Euroopan koulutussäätiön, OECDn, ILOn ja Unesco kanssa.

Kotisivut: https://ktl.jyu.fi/fi/henkilosto/kettunen-jaana

Tutkimusalueet

Nimityksiä (mm.)

  • Ohjausalan maailmanjärjestön IAEVG:n puheenjohtaja
  • Tutkijajäsen (Research associate), Floridan yliopiston ohjaus- ja urakehitysteknologian tutkimuskeskus (Florida State University’s Center for the Study of Technology in Counseling and Career Development, USA).
  • Ohjausalan amerikkalaisen keskusjärjestön NCDA:n teknologian ohjauskäytön komitean puheenjohtaja
  • Ohjausalan maailmanjärjestön IAEVG:n jäsenlähtöisen tieto-ja viestintäkäytön strategiatyöryhmän puheenjohtaja
  • Ohjausalan toimintapolitiikan kansainvälisen tutkimusverkoston hallituksen jäsen
  • Ohjausalan pohjoismaisen tutkimuslehden NJTCG toinen päätoimittaja


Honors

  • NCDA International Practitioner of the Year Award
  • IAEVG- APCDA Academic Excellence Award

Valikoituja julkaisuja

  • Kettunen, J. (2024). Finnish lower secondary career education through a systems lens. Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance, 5(1), pp. 73–85. https://doi.org/10.16993/njtcg.85 Open access.
  • Kettunen, J., Barnes, S-A., Bimrose, J., Brown, A. & Vuorinen, R. (2023). Career experts´ conceptions of systems development in lifelong guidance. International Journal for Educational and Vocational Guidance, online first. http://doi.org/10.1007/s10775-023-09595-x Open access
  • Kettunen, J. (2023). Career experts’ conceptions of innovation in career development. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 23(2), 465–480. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09509-9 Open access
  • Kettunen, J. & Tynjälä, P. (2022). Bridging the gap between research and practice: Using phenomenographic findings to develop training for career practitioners. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22, 247–262. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09483-2 Open access
  • Kettunen, J., Lindberg, M., Nygaard, E. & Kardal, J. (2020). Enhancing career practitioners understanding and use of ICT in guidance and counselling. In E. Haug.. T. Hooley, J. Kettunen & R. Thomsen (Eds.), Career and career guidance in the Nordic countries (pp. 163-175). Rotterdam, Netherland: Brill | Sense. https://doi.org/10.1163/9789004428096_011 Open access
  • Sampson, J.P., Jr., Kettunen, J., & Vuorinen, R. (2020). The role of practitioners in helping persons make effective use of ICT in career interventions. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 20, 191–208. https://dx.doi.org/10.1007/s10775-019-09399-y
  • Kettunen, J. & Makela, J.P. (2019). Practitioners´ conceptions of ethical practice in social networking in career services. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19, 345-362.  http://dx.doi.org/10.1007/s10775-018-9383-4 Open access
  • Kettunen, J. & Sampson, J.P., Jr. (2019). Challenges in implementing ICT in career services: Perspectives from Career Development Experts. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19, 1-18. http://dx.doi.org/10.1007/s10775-018-9365-6 Open access
  • Kettunen, J., & Tynjälä, P. (2018). Applying phenomenography in guidance and counselling research. British Journal of Guidance & Counselling46, 1-11. http://dx.doi.org/10.1080/03069885.2017.1285006 Open access
  • Sampson, J.P., Jr., Osborn, D.S., Kettunen, J., Hou, P-C., Miller, A.K., & Makela, J. (2018) The Validity of Social Media-Based Career Information. The Career Development Quarterly, 66, 121-134.  https://dx.doi.org/10.1002/cdq.12127 Open access
  • Kettunen, J. (2017). Career practitioners´ conceptions of social media and competency for social media in career services. Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research. Studies, 32. Dissertation. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7160-1