Sisällysluettelo
Hankekuvaus
Tutkimushankkeessa kehitämme tutkimusperustaisen toimijuutta edistävän pedagogisen johtamisen mallin ammatilliseen koulutukseen sekä tutkimme siihen pohjautuvaa pedagogisen johtamisosaamisen koulutusinterventiota ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Pedagoginen johtaminen on ammatillisen koulutuksen kontekstissa niukasti tutkittu ilmiö niin kansainvälisesti kuin Suomessa. Ammatilliseen toisen asteen koulutukseen ja opettajankoulutukseen kaivataan myös pedagogisen johtamisosaamisen koulutusta, joka kattaa kokonaisvaltaisesti ammatillisen koulutuksen johtamisen erityispiirteet.
Ammatillisen koulutuksen toimijuutta edistävän pedagogisen johtamisen mallin kehittäminen perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja kartoittavaan kyselytutkimukseen. Malli reflektiokysymyksineen julkaistaan avoimesti, jolloin sitä voidaan käyttää oppilaitoksissa pedagogisen johtamisen itsearviointityökaluna. Kehitetyn mallin pohjalta toteutamme ammatillisen opettajankoulutuksen opintojakson kahdessa ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (HAMK, Jamk). Opintojakson vaikutusten arvioinnissa hyödynnämme eri aineistoja, kuten osallistujien koulutuksessa tuottamia materiaaleja, haastatteluita ja kyselyjä. Kokonaisuudessaan JOHTO+ hanke syventää ymmärrystä ammatillisen koulutuksen johtamisesta ja luo uudenlaisia avauksia pedagogisen johtamisosaamisen kehittämisen edistämiseen ammatillisessa koulutuksessa ja opettajankoulutuksessa.
Kohderyhmä
- Ammatillisen koulutuksen järjestäjät, oppilaitosten johto ja esihenkilöt
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetus- ja ohjaushenkilöstö ammatillisessa koulutuksessa
- Ammatillisen koulutuksen järjestöt
- Koulutuspoliittiset päätöksentekijät