Oppiminen, ikääntyminen ja dysleksia (LeADy)

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Oppiminen, oppimisen vaikeudet ja niihin vaikuttavat tekijät
Aivotutkimus ja psykofysiologia
Osasto
Psykologian laitos
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia

Hankekuvaus

Ikääntymisen ja oppimisvaikeuksien välistä suhdetta on tutkittu erittäin vähän. Projektissa keskitytään lukihäiriöön, sen ilmenemiseen eläkeiän kynnyksellä, linkittymiseen ikääntymisen myötä esiintyvään kognitiivisten taitojen heikkenemiseen ja näiden prosessien tarkempaan tutkimiseen aivotutkimuksen keinoin. Tutkimme aiemmin Lapsen kielen kehitys -projektiin osallistuneita henkilöitä. Ensimmäiset tutkimuskäynnit LKK-projektissa olivat noin 30 vuotta sitten. Uudessa hankkeessa pääsemme selvittämään, missä iässä esimerkiksi yleinen työmuistin heikkeneminen alkaa, ja miten varhaiskehityksessä syntyneet heikkoudet kielellisessä työmuistissa ovat vuorovaikutuksessa iän myötä ilmaantuviin muutoksiin. Vastaavia yhteyksiä tutkitaan kuulon heikkenemisen, puheen havainnon, fonologisen prosessoinnin, prosessointinopeuden ja nopean nimeämisen välillä. Tulokset antavat uutta tietoa lukihäiriön ilmenemisestä vanhemmilla aikuisilla ja siitä, miten oppimisvaikeudet tulisi huomioida ikääntymisen yhteydessä.


Hankkeen aikataulu

Aineiston kerääminen on suunniteltu vuosille 2025-2027. Osa aineistosta kerätään etäyhteyksien avulla ja osaan tutkittavat kutsutaan käymään yliopiston laboratoriossa.


Aiempi tutkimus

Lohvansuu, K., Torppa, M., Ahonen, T., Eklund, K., Hämäläinen, J. A., Leppänen, P. H. T. & Lyytinen, H. (2021). Unveiling the Mysteries of Dyslexia - Lessons Learned from the Prospective Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia. Brain Sciences, 11 (4), 427. 

Hsu, Y.-F., Tu, C.-A., Bekinschtein, T. A. & Hämäläinen, J. A. (2023). Longitudinal Evidence for Attenuated Local-Global Deviance Detection as a Precursor of Working Memory Decline. eNeuro, 10 (8).

Hsu, Y.-F., Waszak, F., Strömmer, J.  & Hämäläinen, J. A. (2021). Human Brain Ages With Hierarchy-Selective Attenuation of Prediction Errors. Cerebral Cortex, 31 (4), 2156–2168.

Lohvansuu, K., Hämäläinen, J. A., Ervast, L., Lyytinen, H. & Leppänen, P. H. T. (2018). Longitudinal interactions between brain and cognitive measures on reading development from 6 months to 14 years. Neuropsychologia, 108 (8), 6–12. (rajoitettu lukuoikeus)


LKK-tutkimukset muilta tutkijoilta

Khanolainen, D., Salminen, J., Eklund, K., Lerkkanen, M.-K. & Torppa, M. (2022). Intergenerational Transmission of Dyslexia: How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia? Reading Research Quarterly, 58 (2).

Torppa, M., Eklund, K., van Bergen, E., & Lyytinen, H. (2011). Parental literacy predicts children’s literacy: A longitudinal family-risk study. Dyslexia, 17 (4), 339–355. (rajoitettu lukuoikeus)


Opiskelijat

Anni Korhonen
psykologian maisteriohjelma (PsM)

Ranja Koski
LitM, psykologian maisteriohjelma (FM)


Yhteistyö

Prof. Kenneth R. Pugh
President of Haskins Laboratories, assoc. prof. Yale University, prof. University of Conneticut, USA

Prof. Yi-Fang Hsu
National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan


Verkostot

InterLearn – Kasvatustieteiden tutkimusryhmä