Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö

Pelikulttuurin tutkimuksen huippuyksikkö on Tampereen yliopiston, Turun yliopiston ja Jyväskylän yliopiston tutkijoiden yhteinen hanke. Näissä laitoksissa yli 40 tutkijaa tutkii keskuksen tutkimusteemoihin liittyviä aiheita.
Centre of Excellence in Game Culture studies logo

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Kieli, kulttuuri ja yhteiskunta
Tutkimusalue
Pelit ja digitaalisuus
Osasto
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Yhteistyö
Tampereen yliopiston pelitutkimuslaboratorio (COMS/TRIM), Turun yliopiston/Porin yliopiston digitaalisen kulttuurin tiimit
Tiedekunta
Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia
Academy of Finland

Hankekuvaus

Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö 

Tampereen yliopiston pelitutkimuslaboratorio (COMS/TRIM), Jyväskylän yliopiston nykykulttuurin tutkimuksen ja Turun yliopiston/Porin yliopiston digitaalisen kulttuurin tiimit palkittiin Suomen Akatemian pelikulttuurin tutkimuksen huippuyksiköllä (2018–2025 CoE-ohjelma) .

Huippuyksiköt (CoE) ovat suomalaisen tutkimuksen lippulaivoja. He ovat alansa tieteen kärjessä, etsivät uusia mahdollisuuksia tutkimukselle, kehittävät luovia tutkimusympäristöjä ja kouluttavat uusia lahjakkaita tutkijoita suomalaiseen tutkimusjärjestelmään ja suomalaiseen elinkeinoelämään.

- Suomen Akatemia

Uusille huippuyksiköille on myönnetty pitkäaikaista rahoitusta, ja huippuyksikön kokonaisrahoitus on useiden miljoonien eurojen luokkaa, mikä tarkoittaa, että kestävän pelitutkimuksen tekemiseen vuosien mittaan korkeimmalla tasolla on optimaaliset olosuhteet.

Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö kokoaa yhteen johtavan asiantuntemuksen pelikulttuuritutkimuksen alalta ja kehittää uusia teoreettisia ja empiirisiä tutkimusavauksia, jotka ovat välttämättömiä pelien kulttuurisen ja yhteiskunnallisen kehityksen ja vaikutusten ymmärtämiseksi, ennakoimiseksi ja jotta näihin kehityssuuntiin voidaan vaikuttaa.

Pelien ja leikin merkityksenmuodostusprosessien ja kulttuurisen toimijuuden tutkimus  on organisoitu huippuyksikössä neljään teemaan:

1. Pelien merkitys ja muoto (koord. JYU, Raine Koskimaa)

2. Pelien luominen ja tuotanto (koord. UTA, Olli Sotamaa)

3. Pelaajat ja pelaajayhteisöt (koord. UTA, Frans Mäyrä)

4. Pelien yhteiskunnallinen kehystys (koord. UTU, Jaakko Suominen)

Tiimin alumnit:

  • Aleena Chia
  • Hanna Järvenpää

Yhteystiedot

Huippuyksikköä koskevat kysymykset voi osoittaa seuraaville henkilöille:

  • Professori ja osaprojektin johtaja Raine Koskimaa 
  • Koordinaattori Ville Malinen

Julkaisut

Julkaisu
2025
Saatavilla Open Access kautta
Digital Games Research Association International Conference. Conference of Digital Games Research Association. Digitial Games Research Association DiGRA.
Vahlo, Jukka
Ruotsalainen, Maria
Tuuri, Kai
Koponen, Aki

Hanketiimi

Hankkeen vetäjät