

Sisällysluettelo
Hankekuvaus
Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö
Tampereen yliopiston pelitutkimuslaboratorio (COMS/TRIM), Jyväskylän yliopiston nykykulttuurin tutkimuksen ja Turun yliopiston/Porin yliopiston digitaalisen kulttuurin tiimit palkittiin Suomen Akatemian pelikulttuurin tutkimuksen huippuyksiköllä (2018–2025 CoE-ohjelma) .
Huippuyksiköt (CoE) ovat suomalaisen tutkimuksen lippulaivoja. He ovat alansa tieteen kärjessä, etsivät uusia mahdollisuuksia tutkimukselle, kehittävät luovia tutkimusympäristöjä ja kouluttavat uusia lahjakkaita tutkijoita suomalaiseen tutkimusjärjestelmään ja suomalaiseen elinkeinoelämään.
- Suomen Akatemia
Uusille huippuyksiköille on myönnetty pitkäaikaista rahoitusta, ja huippuyksikön kokonaisrahoitus on useiden miljoonien eurojen luokkaa, mikä tarkoittaa, että kestävän pelitutkimuksen tekemiseen vuosien mittaan korkeimmalla tasolla on optimaaliset olosuhteet.
Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö kokoaa yhteen johtavan asiantuntemuksen pelikulttuuritutkimuksen alalta ja kehittää uusia teoreettisia ja empiirisiä tutkimusavauksia, jotka ovat välttämättömiä pelien kulttuurisen ja yhteiskunnallisen kehityksen ja vaikutusten ymmärtämiseksi, ennakoimiseksi ja jotta näihin kehityssuuntiin voidaan vaikuttaa.
Pelien ja leikin merkityksenmuodostusprosessien ja kulttuurisen toimijuuden tutkimus on organisoitu huippuyksikössä neljään teemaan:
1. Pelien merkitys ja muoto (koord. JYU, Raine Koskimaa)
2. Pelien luominen ja tuotanto (koord. UTA, Olli Sotamaa)
3. Pelaajat ja pelaajayhteisöt (koord. UTA, Frans Mäyrä)
4. Pelien yhteiskunnallinen kehystys (koord. UTU, Jaakko Suominen)
Tiimin alumnit:
- Aleena Chia
- Hanna Järvenpää
Yhteystiedot
Huippuyksikköä koskevat kysymykset voi osoittaa seuraaville henkilöille:
- Professori ja osaprojektin johtaja Raine Koskimaa
- Koordinaattori Ville Malinen