Rikkinäistä suomea: Aksenttien arviointi yhteiskunnallisena portinvartijana (2018-2022)



Sisällysluettelo
Hankekuvaus
Hankkeessa “Rikkinäistä suomea” tutkitaan ns. vieraan aksentin vaikutusta suullisen kielitaidon arviointiin Yleisten kielitutkintojen suomen kielen testissä: miten arvioijat kokevat testattavien puheen vieraan aksentin ja miten se vaikuttaa yleiseen arvioon puhujan kielitaidosta. Koska kielitaitotodistus tarvitaan muun muassa Suomen kansalaisuuden hakemiseen, testi on merkittävä yhteiskunnallinen portinvartija.
Fokuksessa on neljä Suomen suurimpien maahanmuuttajaryhmien kieltä: arabia, viro, venäjä ja thai. Aineistossa on myös suomenruotsalaisia puhujia. Kaikkiin näihin ryhmiin kohdistuu Suomessa kielteisiä stereotypioita. Jotta saataisiin selville, millainen on aksentin suhde arviointiin, hankkeessa tutkitaan, kuinka arvioijien kokema aksentti ja todellinen, akustisesti mitattu aksentti vastaavat toisiaan, ja kuinka ne vaikuttavat arviointiin. Monitieteinen tutkimusryhmä koostuu sosiolingvisteistä, (sosio)foneetikoista, kielitaidon arvioinnin tutkijoista ja tilastotieteilijöistä.
Millainen on testin suorittajien todellisten, akustisesti mitattavien puhunnosten ja äänteiden ja arvioijien niistä tekemien havaintojen suhde?
Millaisia tilastollisesti merkittäviä suhteita arvioista löytyy ääntämisen arvioiden ja aksenttien kuvausten ja
- arvioijien taustan ja arvioijakäyttäytymisen (esim. ankaruus, johdonmukaisuus jne.),
- muiden puhumisen arviointikriteerien ja,
- testin suorittajien taustan välilltä?
Hanketta rahoittaa Suomen Akatemia ja Jyväskylän yliopisto.
Julkaisut
2020
Ahola, Sari 2020. Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta. Virittäjä 124 (2), 217-242. https://doi.org/10.23982/vir.79831
Ahola, Sari 2020. Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Puhe ja kieli 40 (4): 203–224. https://doi.org/10.23997/pk.103307
2022
Ahola, Sari 2022. Rimaa hipoen selviää tilanteesta - Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä kielitaidosta ja arvioinnista. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79505
Ahola, Sari & Halonen, Mia 2022. Ensivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta 13(2).
Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/ensivaikutelmat-kielitaidon-arvioinnissa
2023
Hirvelä, T. (2023). Yleisten kielitutkintojen osallistujien monet kasvot. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14(2). Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/yleisten-kielitutkintojen-osallistujien-monet-kasvot